• تاریخ انتشار: 30 خرداد 1401
اتوکلاو با آون

تفاوت اتوکلاو با آون چیست؟

تفاوت اتوکلاو با آون دوران مدرن تکنولوژی جدیدی را به دنیای پزشکی و همچنین ترس در عموم وارد کرده است. هرگز مردم تا این حد نگران انتشار بیماری ها یا حتی سرماخوردگی به دیگران نبوده اند و این امر صنعت استریلیزر را ارزشمند کرده است.

علاوه بر این، استریل‌کننده‌ها یک روش استریل‌سازی مقرون‌به‌صرفه برای صنایعی هستند که ترجیح می‌دهند تجهیزات را ضدعفونی کرده و دوباره از آن استفاده کنند تا اینکه دائماً تجهیزات جدید خریداری کنند.

انواع مختلفی از ضدعفونی کننده ها وجود دارد، اما دو مورد رایج ترین آنها عبارتند از:

آون و اتوکلاو. آون از دمای بسیار بالا برای از بین بردن میکروارگانیسم ها استفاده می کنند.

برای از بین بردن موثر هاگ ها، آن باید به 170 درجه سانتیگراد رسیده و به مدت یک ساعت در آن دما باقی بمانند.

این نوع ضدعفونی کننده مخصوصاً هنگام ضدعفونی ابزارهای فلزی مفید است زیرا دستگاه را زنگ نمی زند و لبه های فلزی را کدر نمی کند.

ضدعفونی کننده های بخار یا اتوکلاو مانند دستگاه های آون از دمای بسیار بالا برای از بین بردن میکروارگانیسم های مضر استفاده می کنند، اما همچنین از فشار در مدت زمان مشخصی برای ضدعفونی کردن استفاده می کنند.

برعکس، اتوکلاوها باید فقط به مدت 15 دقیقه به دمای 121 درجه سانتیگراد برسند تا استریل شوند. آنها محبوب ترین انتخاب ضدعفونی کننده هستند زیرا می توانند با تجهیزات مختلف استفاده شوند. با این حال، بخار ممکن است به ابزارهای محافظت نشده آسیب برساند.

این آسیب می تواند باعث خوردگی یا تیرگی تجهیزات شود. در نتیجه، خشک کردن کامل پس از قرار گرفتن در معرض بخار بسیار مهم است. در غیر این صورت رطوبت می تواند این ارگانیسم های خطرناک را به نفوذ به همان مواردی که می خواهید تمیز کنید دعوت کند.

اتوکلاو (استریلیزاسیون با بخار) چیست؟

نابودی تمام اشکال حیات میکروبی است، همانطور که با نشان دادن کشتن هاگ های باکتریایی بسیار مقاوم تایید می شود. این بالاترین سطح کشتار میکروبی است. استریلیزاسیون با بخار یا اتوکلاو یکی از رایج ترین و پرکاربردترین روش های استریلیزاسیون در مطب های دندانپزشکی است.

این فرآیند به فرآیندی از نابودی ابزار اشاره دارد که از زمان، دما و فشار برای از بین بردن انواع حیات میکروبی از جمله هاگ ها استفاده می کند. اتوکلاو یک محفظه فشار است، نوعی ظرف که از بخار پرفشار برای استریل کردن تجهیزات و لوازم استفاده می کند.

اعتقاد بر این است که این یکی از کارآمدترین روش‌های نابودی است که همه میکروارگانیسم‌ها، اعم از بیماری‌زا و غیر بیماری‌زا، از جمله اسپورها و ویروس‌ها را از بین می‌برد. اتوکلاو به حداقل 121 درجه سانتیگراد (250 درجه فارنهایت) با فشار بخار 15 پوند بر اینچ مربع (psi) به مدت 15 دقیقه برای اطمینان از استریل شدن نیاز دارد.

مزایای استریلیزاسیون با اتوکلاو چیست؟

  1. زمان کمتری برای استریل کردن صرف می کند
  2. نیاز به دمای پایین
  3. نظارت و کنترل آسان
  4. کم هزینه و غیر سمی

معایب استریلیزاسیون با اتوکلاو چیست؟

  1. ابزار حساس به حرارت را نمی توان استریل کرد
  2. پس از استریل کردن منجر به خوردگی می شود
  3. قرار گرفتن مکرر در معرض ابزار می تواند منجر به آسیب شود

 

autoclave

استریلیزاسیون با آون چیست؟

نابودی با آون روش محبوب دیگری برای نابودی است که از زمان و گرما برای از بین بردن انواع حیات میکروبی از جمله اسپورها و ویروس‌های میکروبی استفاده می‌کند. این فرآیند اساساً با استفاده از آون استریل می شود.

آون های با حرارت خشک برای استریل کردن مواردی که ممکن است در اتوکلاو بخار خورده شوند استفاده می شود. دستگاه نیاز به تعمیر و نگهداری دارد و ابزارها و تجهیزات را خورده یا زنگ نمی‌زند. مدت زمان لازم برای استریل کردن بستگی به دمای آون دارد.

استریلیزاسیون با آون معمولاً حدود یک ساعت یا بیشتر در دمای 172 درجه سانتی گراد یا 2 ساعت در دمای 160 درجه سانتی گراد طول می کشد. فقط باید برای مواردی استفاده شود که در اثر حرارت مرطوب آسیب دیده یا غیر قابل نفوذ هستند. تنها نقطه ضعف استریلیزاسیون با آون این است که نسبتاً کندتر از اتوکلاو است.

مزایای استریلیزاسیون با آون چیست؟

  1. تمایل به غیر سمی و قابل اعتماد بودن دارد
  2. هزینه کم و نصب آسان
  3. بدون احتمال خوردگی
  4. تمایل به دوستدار محیط زیست دارند
  5. به طور موثر در مواد نفوذ می کند

معایب استریلیزاسیون با آون چیست؟

  1. زمان بیشتری برای نابود سازی می گیرد
  2. قرار دادن ابزار در معرض دمای بالاتر خطرناک است
  3. به دمای بسیار بالا نیاز دارند

 

Laboratory oven

تفاوت بین اتوکلاو و آون

اتوکلاو توسط بخار یک محفظه القایی فشار تخصصی به نام اتوکلاو انجام می شود که از بخار پرفشار برای استریل کردن تجهیزات و لوازم استفاده می کند. یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش های استریل کردن وسایل و مواد است که بیشتر در مطب های دندانپزشکی استفاده می شود.

اتوکلاوها در اندازه ها و انواع مختلف موجود می باشند. یکی دیگر از روش های رایج برای استریلیزاسیون در مطب های دندانپزشکی، آون است. یکی از ساده ترین روش های استریلیزاسیون با دستگاه آون شعله ور کردن مستقیم است.

اگرچه، استریلیزاسیون با آون نسبتاً کندتر از پردازش اتوکلاو است، اما برای ابزارهایی که تمایل به زنگ زدگی در اتوکلاو مرطوب دارند، خوب است. بیایید نگاهی به دو فرآیند استریلیزاسیون با جزئیات بیاندازیم.

روش اتوکلاو و آون

در حالی که اتوکلاو و آون دو روش متداول برای استریلیزاسیون در مطب های دندانپزشکی هستند، اتوکلاو یکی از رایج ترین و قدیمی ترین روش ها برای استریل کردن ابزار و مواد است که بیشتر در بیمارستان ها استفاده می شود.

اتوکلاو به روندی از نابود سازی ابزاری اطلاق می شود که از زمان، دما و فشار برای از بین بردن انواع حیات میکروبی استفاده می شود، در حالی که نابود سازی با آون، اساسا نابود سازی با استفاده از کوره ای است که از زمان و گرما استفاده می شود.

برای از بین بردن انواع حیات میکروبی از جمله هاگ های میکروبی و ویروس ها استفاده می کند.

شرایط نابود سازی

برای اطمینان از استریلیزاسیون، محفظه فشار یا اتوکلاو لازم است دمای بخار اشباع را به حداقل 121 درجه سانتیگراد یا 250 درجه فارنهایت با فشار بخار 15 تا 16 پوند بر اینچ مربع (PSIG) به مدت 15 تا 30 دقیقه افزایش دهد.

پیروی از دستورالعمل های خاص اتوکلاو که با آن کار می کنید بسیار مهم است. نابود سازی با آون معمولاً حدود یک ساعت یا بیشتر در دمای 172 درجه سانتیگراد یا 2 ساعت در دمای 160 درجه سانتیگراد طول می کشد.

ابزارها باید قبل از استریلیزاسیون خشک باشند و تا زمانی که کل چرخه کامل نشده است نباید درب را باز کرد.

کاربرد اتوکلاو در مقابل آون

استریل کردن با بخار برای همه مواردی که می توانند گرما و رطوبت را بپذیرند قابل استفاده است اما بخار می تواند به مواد متراکم مانند ظروف، روکش ها، لوله های PVC و غیره نفوذ کند. بخار همچنین می تواند به اقلام پلاستیکی و لاستیکی آسیب برساند.

آنها همچنین برای ضد عفونی زباله های بیولوژیکی استفاده می شوند. اگرچه استریلیزاسیون با آون نسبتاً کندتر از اتوکلاو است، اما به طور گسترده برای استریل کردن موادی که ممکن است در اثر رطوبت آسیب ببینند یا توسط بخار غیر قابل نفوذ هستند استفاده می شود.

آنها برای حذف تب زا از ظروف شیشه ای استفاده می شوند که بیشتر در صنعت داروسازی است. با این حال، آون هرگز نباید روی کالاهای لاستیکی نرم استفاده شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
استریلیزاسیون با اتوکلاو عمیق‌تر به بافت‌ها نفوذ می‌کند و از نابود ‌سازی آون مؤثرتر است. همچنین مدت زمان کمتری نسبت به آون دارد.
بلافاصله بعد از تمرین ورزشی. تحقیقات نشان می دهد که اتوکلاو یا بخار مرطوب بلافاصله بعد از تمرین ورزشی موثرتر از آون بخار خشک است.
پوست را کم آب می کنند. این اتفاق می افتد زیرا گرمای خشک یا آون مانند پدهای گرمایش الکتریکی و سونا رطوبت را از بدن خارج می کند.
کمک به نفوذ گرما به عضلات از این رو، برخی افراد احساس می کنند که گرمای مرطوب یا اتوکلاو باعث تسکین بهتر درد می شود.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها