• تاریخ انتشار: 9 آبان 1400
خدمات برش لیزر

برش لیزر ( لیزر برش ) چیست ؟

خدمات برش لیزر ( Laser cutting) فناوری است که در آن از اشعه لیزر برای برش اجسام استفاده می‌شود. نوعاً از این فناوری در زمینه صنعت استفاده می‌شود. برش لیزری توسط استعمال اشعه لیزر از یک خروجی قوی لیزر روی اجسامی که می‌خواهند بریده شوند انجام می‌شود. قسمتی از جسم مورد نظر که بریده می‌شود یا آب می‌شود یا می‌سوزد یا تصعید می‌شود. سپس توسط فشار گاز از روی جسم پاک می‌شود. سر انجام سطح بریده شده با کیفیت خیلی عالی ایجاد می‌شود. در واقع برش لیزری فناوری است که در آن اشعه لیزر با متمرکز شدن بر روی یک نقطه ، نیروی بسیار قدرتمندی تولید کرده که باعث بریده شدن جسم مورد نظر با کیفیتی بسیار عالی می شود.

لیزر صنعتی در صنایع مختلفی مانند صنایع نظامی، ساختمانی، هوافضا، پزشکی، آزمایشگاهی و پژوهشی، ارتباطاتی، فیزیک، شیمی و … کاربرد دارد.

 

نحوه عملکرد

دستگاه های برش لیزری معمولا از فناوری تحریک و تقویت برای تبدیل انرژی الکتریکی به پرتوهای نور با چگالی بالا استفاده می کنند. زمانی که الکترون ها توسط یک منبع خارجی تحریک میشوند مرحله تحریک آغاز می شود . این منبع خارجی معمولا یک لامپ یا قوس الکتریکی است. تقویت نیز داخل یک رزوناتور نوری در یک محفظه اتفاق می افتد که بین دو آینه تنظیم شده است. یک اینه بازتابی(انعکاسی ) است در حالیکه آینه دیگر به صورت انتقالی خواهد بود و به انرژی پرتو اجازه می دهد دوباره به رسانه لیزری برگردد. اگر یک فوتون با روزناتور همتراز نشده باشد، آینه آن را هدایت نمی کند. این موضوع به سیستم موجود اطمینان می دهد که تنها فوتون های مناسب تقویت می شود و پرتو منسجمی ایجاد می گردد.

عملکرد دستگاه برش لیزر به این صورت است که ابتدا اشعه لیزری از هد دستگاه بر روی جسمی که قصد برش یا حکاکی آن را داریم تابیده می‌شود. سپس این پرتوی لیزری با توجه به میزان قدرتی که برای آن تعریف شده ‌است قسمت مورد نظر را برش می‌دهد یا موجب تصعید آن می‌شود (حکاکی) و در پایان قسمت‌های برش خورده با گاز فشار بالا از روی جسم برداشته شده تا سطح صاف و صیقلی قطعه اصلی باقی بماند.

خدمات برش لیزر

مزایای برش لیزری

فناوری نور لیزری خواص منحصر به فردی دارد. خاصیت نوری آن شامل انسجام، تک رنگ بودن، پراش و درخشندگی است. انسجام  :  یک پرتو به ارتباط بین اجزای الکترونیکی و مغناطیسی امواج الکترومغناطیسی اطلاق می شود . لیزر زمانی منسجم در نظر گرفته می شود که اجزای مغناطیسی و الکترونیکی همتراز باشند.

  • تک رنگ بودن

نیز با اندازه گیری عرض خطوط طیفی مشخص می شود. هر چقدر سطح تک رنگ بودن بالاتر باشد، محدوده فرکانسی که لیزر می تواند منتشر شود نیز پایین تر خواهد بود.

  • پراش

فرایندی است که در آن نور در اطراف سطوحی با لبه های تیز خم می شود. پرتوهای لیزری پراش بسیار کمتری دارند و این بدین معنی است که شدت و قدرت کمتری را در مسیر خود از دست می دهند.

  • درخشندگی

پرتو لیزری اندازه قدرت به ازای ناحیه واحد ساطع شده در یک زاویه مشخص است. با دستکاری نوری نمی توان درخشندگی را افزایش داد زیرا درخشندگی تنها تحت تاثیر طراحی محفظه لیزر است.

سهولت در به‌کارگیری، کیفیت و تمیزی (عدم وجود لبه‌های اضافی در قسمت‌های برش خورده) محصول نهایی از مزایای استفاده از برش لیزری به جای برش‌های مکانیکی و سنتی است. از آنجایی که از ابتدای شروع عملیات برش تا پایان کار، پرتو لیزر به صورت مداوم و یکنواخت عمل برش را انجام می‌دهد، دقت کار افزایش می‌یابد.

احتمال تاب برداشتن متریال در برش لیزر بسیار کم است؛ چون ناحیه مؤثر حرارتی در این فرایند بسیار کوچک است.

 

موارد زیر نیز از دیگر مزایای برش لیزری است :

دقت بالا: به دلیل داشتن پرتوی با قطر اندک، این روش دقت بالایی داشته و هیچ روش دیگری حتی واترجت نیز چنین دقتی ندارد. در مواردی که لازم است شکاف برش اندک باشد و تلورانسهای ابعادی سختگیرانه است برش لیزری بهترین گزینه است.

عدم تولید پیلیسه و سطح برش تمیز: برش لیزری در اغلب موارد لبه برش صاف و تمیز بوجود می آورد و ضمناً به خاطر عدم استفاده از ابزار براده برداری، پیلیسه تولید نمی شود، البته در مواردی مانند برش لیزری آلومینیمم ممکن است پیلیسه تولید شود.

نداشتن آلودگی صوتی: در بسیاری از روشهای برش به خاطر استفاده از ابزار براده برداری مانند تیغه، مته و شعله، آلودگی صوتی ایجاد می شود ولی برش لیزر کم صداست و صدای آن آزار دهنده نیست.

خدمات برش لیزر

انواع روش های برش فلزات

انجام برش بر روی فلزات به دو روش سنتی و مدرن وجود دارد:

  • روش سنتی

در روش سنتی برش فلزات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

فرزکاری: یکی از روش‌های قدیمی برش فلزات است.

تراشکاری: در این نوع برش تراشکاری قطعه به صورت دورانی انجام می‌شود که قابلیت تولید اشکال مختلفی را دارد.

سنگ زنی: با سایش به کمک سنگ ها جهت برداشتن ماده از سطح فلز از این روش استفاده می شود .به طور کلی برای تولید سطح‌هایی با کیفیت بالا کاربرد دارد.

سمباده زنی: همانند روش سنگ زنی است با این تفاوت که میزان بار برداشته شده از روی قطعه،از سنگ زنی بسیار کمتر است.

رزوه زنی: روش های مختلفی برای تولید پیچ و مهره و رزوه زنی وجود دارد که می‌توان از استفاده از قلاویز و حدیده، استفاده از دستگاه های فرز یا تراش، رولینگ و فرمینگ نام برد.

 

  • روش مدرن

در روش مدرن برش فلزات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

برش هواگاز: برای برش آهن و فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل تولید لبه های تمیز و دقیق، بسیار مناسب است.

برش پلاسما: به دلیل داشتن تنوع در قیمت و انجام کار بسیار کاربردی است و نسبت به روش هواگاز سرعت بالاتری دارد.

برش واترجت: در برش واترجت با استفاده از فشار آب فلزات را بسیار دقیق برش می دهند. کیفیت لبه ها در این روش حتی از برش لیزر فلزات هم بهتر است، زیرا هیچ تنش گرمایی برای فلز ایجاد نمی کند. این روش برای هر نوع فلزی با هر ضخامتی کاربرد دارد.

برش ورق با گیوتین: برای برش ورق های فلزی بصورت سریع و بهینه این روش مورد استفاده قرار می گیرد که بسیار تمیز و چهارگوش انجام می شود.همچنین برای کنترل فعالیت دستگاه با تنظیم فاصله تیغه ها ،دستگاه مجهز به CNC می باشد.

برش لیزر: دارای دقت و کیفیت بالایی است و استفاده از این روش بسیار آسان می‌باشد و حتی بدون اپراتور نیز می‌توان کار برش را انجام داد. لیزر در ضخامت های پایین دارای سرعت بالایی بوده ولی سرعت آن در ضخامت های بالا به شدت کاهش می‌یابد. برای برش فلزات مختلف از انواع لیزرهای مختلف استفاده می‌شود. میتوان گفت برش لیزری پرکاربردترین نوع برشکاری برای فلزات میباشد.

 

خدمات برش لیزر

انواع خدمات برش لیزری

برش لیزری که توسط دستگاه های لیزر CNC انجام می شود را می توان به دو بخش برش لیزری فلزات و برش لیزری غیر فلزات تقسیم کرد:

 

1) برش لیزری غیر فلزات:

از این روش می توان برای برش بسیاری از مواد غیر فلزی مانند ام دی اف، پلکسی گلاس، پارچه، چرم طبیعی و مصنوعی، مواد پلاستیکی و بعضی لاستیک ها استفاده کرد. معمولاً دستگاه برش لیزری با لیزر CO2 کار می کند و از آن برای برش اغلب مواد غیرفلزی به جز مواد کانی مانند کاشی، سرامیک، شیشه و آینه میتوان استفاده کرد.

 

2) برش لیزری فلزات:

برای برش فلزات با روش های گوناگونی مانند برش لیزری، برش واترجت، هوابرش، برش پلاسما، برش با تیغه های برش و … می توان این کار را انجام داد. از برش لیزری در مواردی استفاده می شود که کاربر بخواهد فلزات با ضخامت کم (معمولاً کمتر از 8 میلی متر) را برش بزند. همچنین زمانی که تلورانس مورد نظر پایین است یا به عبارتی دقت برش بالا است. البته دستگاه های لیزری وجود دارند که توانایی برش فولاد تا چند سانت را دارند، اما به دلیل هزینه خرید زیاد و مصرف برق بالا، استفاده از آنها مرسوم نیست.

 

کاربرد برش لیزری

برش راحت و با کیفیت به همراه بهره‌وری بالا و فراتر از روش‌های معمول و سنتی از مزایای برش لیزر سی ان سی cnc می‌باشد. همانطور که می‌دانیم در بخش صنعت، هر کشوری تمام تلاش خود را متمرکز بر دقت، ظرافت و مهندسی شدن این امور، می‌کند. بنابراین دستگاه برش لیزر فلزات در این بخش نقش مهمی را ایفا می کند. امروزه تقریبا برای تمامی صنایع از برش لیزر سی ان سی cnc  برای برش فلزات آهنی و استیل و آلومینیوم و آلیاژی استفاده می‌شود.

این دستگاه ها کاربرد واقعی و پتانسیل حقیقی فناوری‌های جدید در تولیدات صنعتی را دارند. این دستگاه‌ها به صورت کامل کامپیوتری و مهندسی شده هستند، به طوری که میزان خطاهای آن ها به حداقل  می‌رسد.

خدمات برش لیزر

خدمات برش لیزر ( لیزر برش ) نور صنعت فردوس

مجموعه نور صنعت فردوس با دارا بودن پیشرفته ترین دستگاه های برش لیزر سی ان سی cnc و به روزترین دستگاه‌های روز دنیا، آماده ارائه خدمات برش لیزر می‌باشد.

  • لیزر برش فلزات ( برش لیزر فلزات )
  • لیزر صنعتی 
  • لیزر آهن
  • لیزر استیل
  • لیزر cnc
  • لیزر ورق
  • لیزر فلزات
  • خدمات برشکاری 
  • برشکاری فلزات 
  • برشکاری ورق
  • برشکاری آهن

خدمات برش لیزر

قیمت خدمات برش لیزر

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره قیمت خدمات برش لیزر با ما تماس بگیرید

09924040146

09126613667

5/5 - (5 امتیاز)
مجموعه نور صنعت فردوس با دارا بودن پیشرفته ترین دستگاه های برش لیزر سی ان سی cnc و به روزترین دستگاه‌های روز دنیا، آماده ارائه خدمات برش لیزر می‌باشد.
  • لیزر برش فلزات ( برش لیزر فلزات )
  • لیزر صنعتی 
  • لیزر آهن
  • لیزر استیل
  • لیزر cnc
  • لیزر ورق
  • لیزر فلزات
  • خدمات برشکاری 
  • برشکاری فلزات 
  • برشکاری ورق
  • برشکاری آهن
برش راحت و با کیفیت به همراه بهره‌وری بالا و فراتر از روش‌های معمول و سنتی از مزایای برش لیزر سی ان سی cnc می‌باشد. همانطور که می‌دانیم در بخش صنعت، هر کشوری تمام تلاش خود را متمرکز بر دقت، ظرافت و مهندسی شدن این امور، می‌کند.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها