• تاریخ انتشار: 8 آبان 1401
هود شیمی

هود شیمی چیست؟

هود شیمی قطعاتی از تجهیزات آزمایشگاهی یا دستگاه های محفظه ای هستند که از انتشار هوای مضر به خارج از محفظه جلوگیری می کنند. استفاده از این هودها به روش‌های انجام شده در فضای آزمایشگاه، نیازهای ایمنی، حفاظت از نمونه‌ها/محتوا، اندازه آزمایش و نوع دودهای موجود بستگی دارد. این اصطلاح نامی است که به دستگاه‌هایی داده می‌شود که بسته به محتوای مورد استفاده بر اساس یک اصل مهار دود کار می‌کنند. دستگاه هایی مانند هود اگزوز، محفظه های سایبان، کمدهای بخار، رادیو ایزوتوپ ها، کابینت های ایمنی زیستی، جعبه های دستکش و غیره همگی در یک دسته از هودهای بخار قرار می گیرند.

استفاده اصلی از هود شیمی

مهمترین کاربرد دستگاه بخور تخلیه زباله های موجود در هوای آزمایشگاه یا منطقه ای است که در آن آزمایش با استفاده از محتوایی که بخارهای مضر منتشر می کند، است. در یک محیط آزمایشگاهی، آزمایش ها حاوی مواد مختلفی مانند مواد شیمیایی، گازها، بو، مواد خورنده یا قابل اشتعال هستند. همه این اقلام به نوعی بخاراتی را منتشر می کنند که هوا را برای گردانندگان و پرسنل حاضر در آزمایشگاه آلوده می کند. به منظور جلوگیری از انتشار آلاینده ها و محافظت از اپراتورها، از این هودها در منطقه نزدیک آزمایش استفاده می شود.

توابع مورد نیاز هودشیمی

استفاده از هودهای شیمی بستگی به ماهیت آزمایش و سناریوی آزمایشگاه دارد، به این معنی که برای تمرین پروتکل های ایمنی و عملیات در آزمایشگاه ضروری است. برای اطمینان از ایجاد پروتکل های ایمنی، عملکردهای زیر دود هود مورد نیاز است:

  • رها کردن

رها کردن عملکرد یک هود شیمی است که آن را به توانایی رقیق کردن گاز مضر بیرون آمده در داخل محفظه مجهز می کند. این که این هوا با استفاده از یک گاز جاذب موجود در خارج به طور موثر در خارج از محفظه تخلیه می شود.

  • عملکرد برگشت ناپذیر

این عملکرد یک هود دود را قادر می سازد تا از برگشت هر گونه گاز مضر تخلیه شده به داخل اتاق از داخل محفظه جلوگیری کند. برای اطمینان از عملکرد، بهترین راه این است که هود را با یک فن تهویه از طریق یک لوله وصل کنید. لوله کشی چندگانه تنها زمانی مناسب خواهد بود که در یک اتاق یا طبقه جداگانه استفاده شود. نصب یک فن تهویه در انتهای خط لوله، کارایی عملکرد را تضمین می کند.

  • عایق

یکی دیگر از عملکردهای ضروری یک هود عملی این است که با داشتن یک پنجره شیشه ای محکم در جلو، عایق داخل و خارج محفظه هود را فراهم کند.

  • کنترل سرعت باد

یکی دیگر از عملکردهای ضروری یک هود، داشتن سرعت مکش مناسب است که از خروج گازهای خطرناک از داخل جلوگیری می کند. عناصری که در مورد کنترل مکش و سرعت باد تصمیم می گیرند گرمای تولید شده، مواد مورد استفاده و خواص آنها هستند.

  • مقاومت

گاهی اوقات موادی که در داخل هود شیمی قرار می‌گیرند، دودهای خورنده یا گرم شده منتشر می‌کنند که در طی آزمایش‌ها یا آزمایش‌ها بسیار مضر هستند. برای محافظت از هندلرها و اطمینان از حداکثر پروتکل های ایمنی، هودهای بخار باید در برابر اثرات اسیدی و حرارتی مقاوم باشند.

کلمه پایانی

کاربرد و عملکرد هودهای شیمی بستگی به نوع آزمایش و مواد قرار داده شده در داخل آن دارد. در کنار ویژگی‌ها، اندازه هود، مواد سطح، وسایل، رنگ، لوازم جانبی و انتخاب‌های مبتنی بر بودجه نیز بر انتخاب و استفاده از یک دستگاه در محیط آزمایشگاهی تأثیر دارند.

 

5/5 - (2 امتیاز)

هدف از هود شیمیایی جلوگیری از انتشار مواد خطرناک در فضای عمومی آزمایشگاه با کنترل و سپس تخلیه مواد شیمیایی خطرناک و/یا بدبو است.

هنگام کار با ترکیبات سمی یا ترکیبات با نقطه جوش کمتر از 120 درجه سانتیگراد باید از فوم هود استفاده کرد. هودهای شیمی یا سایر تهویه های موضعی موثر باید در زمانی که مواد مورد استفاده از حد مجاز نور دهی در آزمایشگاه فراتر می روند، تهیه و مورد استفاده قرار گیرند.

کنترل های مواجهه شامل تجهیزات و روش هایی است که برای به حداقل رساندن استنشاق، جذب پوست یا بلع مواد خطرناک طراحی شده اند. هودهای شمی و کابینت‌های ایمنی زیستی دو قطعه رایج از تجهیزات آزمایشگاهی هستند که می‌توانند پتانسیل قرار گرفتن در معرض استنشاق مواد شیمیایی خطرناک یا عوامل بیولوژیکی را تا حد زیادی کاهش دهند.

یک هود شیمیائی با خارج کردن بخارهای حلال و سایر گازهای مضر از آزمایشگاه و هوای داخل اتاق از کارکنان آزمایشگاه محافظت می کند. هوا به داخل کابینت زیر یک ارسی متحرک در جلو جریان می یابد و بخارات را از طریق دریچه به بالا و خارج می برد.

برنامه های کاربردی هود شیمی: از هودهای شیمیایی می توان برای رسیدگی به موارد زیر استفاده کرد: مواد بد بو، گازهای سمی، مواد واکنش پذیر، مواد شیمیایی خورنده، مواد قابل اشتعال یا سایر مواد سمی و فرار.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها