• تاریخ انتشار: 17 آبان 1401
آون های آزمایشگاهی

آون های آزمایشگاهی تجهیزات استانداردی هستند که در اکثر آزمایشگاه های بالینی، پزشکی قانونی، الکترونیک، پردازش مواد و تحقیقاتی یافت می شوند. آون های آزمایشگاهی دمای یکنواخت و کنترل دقیق دما را برای گرم کردن، پخت، تبخیر، استریل کردن و سایر عملکردهای آزمایشگاهی صنعتی فراهم می کنند.

دمای فر از محیط تا بالای 300 درجه سانتیگراد متغیر است.

انواع آون های آزمایشگاهی

آون های دیجیتال استاندارد – ساخته شده برای فرآیند گرمایش و خشک کردن، کنترل دقت دما و ایمنی را ارائه می دهد.

آون های سنگین – معمولاً در کاربردهای صنعتی برای آزمایش خاک/دانه ها و خشک کردن نمونه های بیولوژیکی استفاده می شود.

آونهای با دمای بالا – آون‌های سفارشی با دمای بالای 500 درجه سانتی‌گراد. عایق اضافی دیوارها و درهای فر.

آون های خلاء – که به آن آون های خشک کن نیز می گویند برای حذف رطوبت از اشیاء بدون پختن آنها استفاده می شود. گرما از دیواره‌های جانبی تولید می‌شود و به یک پمپ خلاء خارجی نیاز دارد تا محیطی با فشار کم ایجاد کند که اکسیداسیون را در طول خشک شدن به حداقل برساند.

آون های همرفت با هوای اجباری – که به آن آون های همرفت مکانیکی نیز می گویند، با کمک یک فن دمنده، هوای گرم به اطراف محفظه آون فشار داده می شود. این یک توزیع یکنواخت هوای گرم ایجاد می کند و گرم شدن سریع و زمان بازیابی را فراهم می کند. نکته قابل توجه این است که گرمایش همرفت می تواند به دلیل نیروی فن باعث خشک شدن بیش از حد شود. نمودار زیر را ببینید.

آون های همرفت گرانشی – هوای گرم به طور طبیعی وقتی منبسط می‌شود بالا می‌آید و نسبت به هوای اطراف آن چگالی کمتری دارد. این آون ها جایگزین ارزان قیمتی برای آون های همرفتی اجباری هستند. نمودار زیر را ببینید.

 

 

تفاوت بین آون های هوای اجباری و آون های جریان گرانشی

آون های آزمایشگاهی برای چه مواردی استفاده می شود؟

خشک کردن یا آبگیری – حذف رطوبت از نمونه ها. به طور معمول در آزمایشگاه های محیطی، بیولوژیکی و بالینی انجام می شود.

استریل کردن – حذف یا نابود کردن باکتری ها یا میکروارگانیسم ها از چیزی. معمولاً برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می شود.

آنیلینگ – برای حذف تنش های داخلی و سخت شدن فلز یا شیشه استفاده می شود. فلز یا شیشه حرارت داده می شود و اجازه می دهیم به آرامی خنک شود.

تبخیر – برای تبخیر حلال های اضافی مانند آب از محلول برای تولید محلول غلیظ یا اندازه گیری نقطه ذوب آنها استفاده می شود.

هنگام انتخاب فور یا آون، کاربردها، ابعاد، ظرفیت و بودجه آزمایشگاه را در نظر بگیرید. نور صنعت تجهیز فردوس یک تامین کننده آون های آزمایشگاهی است. راه حل های آزمایشگاهی با کیفیت بالا با قیمت های رقابتی.

امتیاز دهید

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها