• تاریخ انتشار: 30 مرداد 1401
دستگاه های خشک کن و استریل کننده های آزمایشگاهی

برای سازماندهی یک فرآیند کار هماهنگ آزمایشگاهی از هر نوع و هدفی، لزوماً از تجهیزات تخصصی  مانند دستگاه های خشک کن و استریل کننده های آزمایشگاهی که عملکردهای مختلفی را انجام می دهند استفاده می شود.

5/5 - (1 امتیاز)
پخش دما کاملاً به نوع تجهیزات بستگی دارد که در نمونه انواع دستگاه های خشک کن قابل مشاهده است. هنگام استفاده از اجاق های کلاسیک، محدوده دمای عملیاتی به شرح زیر است: از +5 درجه سانتیگراد تا دمای اتاق تا +300 درجه سانتیگراد. برای تاسیسات خلاء، حداقل پارامترها بر اساس دمای اتاق محاسبه می شود که باید 15 درجه سانتی گراد به آن اضافه شود و حداکثر آن 200 درجه سانتی گراد است. محدوده دمایی کوره های ایمنی مشابه پارامترهای حرارتی اجاق های استاندارد است، اما حداکثر دما در برخی از مدل ها می تواند به 350 درجه سانتی گراد برسد.
ظرفیت محفظه کار برای استریل کننده های آزمایشگاهی متفاوت است، اما اغلب سازندگان تجهیزاتی با ظرفیت 20 تا 720 لیتر تولید می کنند. در عین حال، در مجموعه برخی از تولید کنندگان می توانید استریل کننده هایی با ظرفیت کمتر از 20 لیتر و همچنین تاسیسات بزرگ با ظرفیت 1000 لیتر یا بیشتر پیدا کنید.
فرآیند استریلیزاسیون به تخریب انواع میکروارگانیسم ها بر روی سطح اشیاء فرآوری شده و همچنین ضدعفونی مایعات، محصولات و مواد مختلف اشاره دارد
  • بخار . یک فناوری استریلیزاسیون نسبتاً رایج که من برای آن از اتوکلاو استفاده می کنم. این گزینه ساده و موثر است، برای مردم و محیط زیست بی خطر است.
  • با حرارت خشک این در کوره های خشک انجام می شود و اغلب در بخش های آزمایشگاهی استفاده می شود. مناسب برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی شیشه، ابزار پزشکی و موارد دیگر.
  • گرمای مرطوب . هنگام استفاده از این روش، آب به قسمت پایینی تجهیزات ویژه ریخته می شود. هنگامی که در قسمت بالایی، جایی که مواد قرار دارند، می جوشد، بخار بالا می آید و محصولات فرآوری شده را ضد عفونی می کند.
  • تابش . در شرایط آزمایشگاهی از لامپ ها و تجهیزات مختلف باکتری کش برای ضدعفونی سطوح و هوای داخل استفاده می شود.
  • پلاسما . استریلیزاسیون ایمن (درجه حرارت پایین) برای مواد و ابزار حساس به رطوبت بالا و دماهای بالا استفاده می شود.
  • وکیوم . خشک کردن انواع پودرها، خمیرها و مواد حاوی حلال.
  • بر اساس فرمالدئید . این یک حالت پردازش در دمای پایین است که در آن ضد عفونی تحت تأثیر بخار فرمالدئید رخ می دهد. اغلب در رابطه با ابزار پزشکی استفاده می شود.
  • روی اکسید اتیلن این تجهیزات متعلق به دسته دستگاه های ضدعفونی کننده گاز است و برای فرآوری محصولات ساخته شده از مواد مقاوم در برابر حرارت استفاده می شود.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها