• تاریخ انتشار: 28 آبان 1401
یخچال آزمایشگاهی

صراحتا بگویم یخچال آزمایشگاهی با یخچال خانگی تفاوتی ندارد. تفاوت در استفاده و الزامات کالیبراسیون آن نهفته است.

یخچال خانگی وسیله‌ای است که برای نگهداری محصولات خوراکی مانند شیر، ماست، میوه‌ها، سبزیجات، گوشت‌ها، نوشیدنی‌های سرد، آب آشامیدنی، گوشت‌های شیرین و غیره استفاده می‌شود. آن را روشن کنید و مواد غذایی را داخل آن قرار دهید. با این حال، هنگام استفاده از یخچال در آزمایشگاه به دلیل ماهیت اقلام ذخیره شده، نیاز به نگهداری و مراقبت مناسب دارد.

یخچال آزمایشگاهی عمدتاً برای نگهداری موارد زیر استفاده می شود:

  • نمونه ها قبل از تجزیه و تحلیل
  • استانداردهای کاری حساس به دما

دستورالعمل استفاده از یخچال آزمایشگاهی

  • هیچ نمونه یا ماده مرجع نباید در معرض دید قرار گیرد، بلکه باید در کیسه های پلاستیکی یا ویال های استاندارد مهر و موم شود. این برای جلوگیری از آلودگی متقاطع به دلیل نزدیکی به نمونه های دیگر ضروری است.
  • نمونه های حساس به نور نیاز به نگهداری در کیسه های تیره یا ویال های کهربایی رنگ دارند.
  • برچسب ها باید به درستی چسبانده شوند و با یک فیلم شفاف پوشانده شوند تا به دلیل تراکم رطوبت واجد شرایط نباشند.
  • مواد شیمیایی، استانداردها، مواد غذایی و دارویی را در مناطق دمایی مناسب و متناسب با شرایط نگهداری آنها نگهداری کنید. وسوسه نشوید که نمونه را در هر فضای موجود قرار دهید زیرا هدف مورد نیاز را برآورده نمی کند.
  • توصیه می شود کابینت ها را برچسب گذاری کنید و یک رکورد به روز از مکان های نمونه نگهداری کنید که باید از طریق سوابق کاربر به روز شود. این همچنین باعث صرفه جویی در زمان با ارزش در مکان یابی نمونه ها و استانداردها در صورت نیاز می شود
  • کابینت ها و قفسه ها را فقط پس از قطع برق حداقل به صورت هفتگی تمیز کنید

الزامات کالیبراسیون

یخچال آزمایشگاهی بر خلاف یخچال خانگی نیاز به کالیبراسیون روزانه و نگهداری سوابق کالیبراسیون مانند هر ابزار آزمایشگاهی دیگری دارد.

یک دماسنج مدرج در یک بشر حاوی روغن سیلیکون در کشوهای مختلف و فریزر قرار داده می شود. درب بسته شده و پس از تثبیت به مدت 15 دقیقه، قرائت دما ثبت می شود. دمای کابینت ها باید بین 2 تا 8 درجه سانتی گراد و در فریزر از 10- تا 20- درجه سانتی گراد باشد.

یخچالی که به درستی نگهداری و کالیبره شده باشد به حفظ نمونه ها و استانداردها برای مدت زمان طولانی کمک می کند. هرگز نباید از یخچال آزمایشگاهی برای نگهداری مواد خوراکی و نوشیدنی استفاده کرد زیرا آلودگی تصادفی مواد شیمیایی ذخیره شده می تواند منجر به عواقب جدی شود.

جهت مشاوره و اطلاع از لیست قیمت یخچال آزمایشگاهی با ما در تماس باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
یخچال آزمایشگاهی عمدتاً برای نگهداری موارد زیر استفاده می شود: نمونه ها قبل از تجزیه و تحلیل. استانداردهای کاری حساس به دما
برخلاف یخچال های معمولی آشپزخانه، تبرید پزشکی به تجهیزات طراحی شده ویژه برای اهداف آزمایشگاهی نیاز دارد. این یخچال ها پایداری دمایی یکنواختی را فراهم می کنند و در نتیجه نمونه ها و سرم های بیولوژیکی حیاتی را حفظ می کنند.
یخچال‌های آزمایشگاهی و پزشکی برای نگهداری ایمن واکسن‌ها و نمونه‌های زیست‌پزشکی در دمای پایدار بین +36 درجه فارنهایت تا +46 درجه فارنهایت طراحی شده‌اند. این یخچال‌های درجه پزشکی دارای یک کنترلر ریزپردازنده با آلارم، درگاه‌های دسترسی برای استفاده از ثبت‌کننده داده، قفل درب‌های کلیددار و غیره هستند.
یک کابینت یخچالی که برای نگهداری معرف‌های غیرفرار و نمونه‌های بیولوژیکی در دمای بین ۲۳ تا ۵۳.۶ درجه فارنهایت (۵- تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد) استفاده می‌شود، که معمولاً از طریق فروشگاه‌های عرضه تجهیزات آزمایشگاهی برای مصارف آزمایشگاهی و پزشکی به بازار عرضه می‌شود. این تعریف شامل واحدهای عمودی و زیر پیشخوان می شود.
فریزرهای عمیق تجهیزات آزمایشی هستند که برای نگهداری و نگهداری محصولات غذایی، تجهیزات پزشکی، نمونه خون، داروها و تزریقات و غیره برای مدت طولانی استفاده می شوند. فریزرهای عمیق برای مصارف صنعتی و همچنین برای مصارف خانگی استفاده می شوند.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها