• تاریخ انتشار: 3 آبان 1401
چمبر دارو - چمبر دارویی

از چمبر‌ها تا جعبه‌های دستکش، انکوباتورها تا چمبرهای محیطی، کاربران آزمایشگاه چگونه تصمیم می‌گیرند که به چه تجهیزاتی نیاز دارند؟ در حالی که برخی از همپوشانی در قابلیت ها وجود دارد، هر یک از این چمبر ها کاربردهای متفاوتی را ارائه می دهند. در اینجا یک مرور کلی وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که کاربران عملکردی را که باید داشته باشند – بدون خرید بیشتر از آنچه نیاز دارند، دریافت می کنند:

چمبرها اساسی ترین از چهار گزینه هستند. آنها در درجه اول برای ذخیره و خشک کردن نمونه های حساس به رطوبت و رطوبت کم استفاده می شوند. ماده خشک کن قرار داده شده در داخل قوطی بخار آب را از واکنش دهنده هایی که رطوبت گیر هستند جذب می کند.

 چهار نوع چمبر وجود دارد:

  • استاندارد، که نیاز به نظارت و عملکرد دستی دارد. اگر ماده خشک کن اشباع شود، از طریق حرارت دادن یا جایگزینی نیاز به بازسازی دارد.
  • دارای فن‌ها و بخاری‌های برقی خودکار است که ماده خشک‌کننده را بازسازی می‌کند، بنابراین نظارت دستی لازم نیست.
  • تصفیه گاز ورودی ثابتی از گاز بی اثر را برای رسیدن سریعتر به رطوبت نسبی فراهم می کند.
  • وکیوم از یک پمپ خلاء برای حذف هوا و رطوبت استفاده می کند. برای موادی که ممکن است توسط هوا آسیب ببینند و نیاز به نگهداری کاملاً خشک دارند، چمبر خلاء ایمن ترین از چهار نوع است.

از آنجایی که چمبر ها می توانند مقرون به صرفه ترین باشند، ارزش نگهداری و خشک کردن را دارند، اما نمی توانند کنترل محیطی فراتر از این را فراهم کنند. آنها همچنین پاسخ های سریعی ارائه نمی دهند.

جعبه های دستکش امکان دستکاری مواد را در یک محیط مهر و موم شده و شفاف می دهند. معمولا جعبه های دستکش که برای سنتز شیمیایی، کاربردهای دارویی، جوشکاری لیزری و مواد شیمیایی ویژه استفاده می شوند، بسیار متنوع هستند. آنها با طراحی منحصر به فرد خود از تماس بین کاربران و مواد بالقوه خطرناک جلوگیری می کنند. محفظه ایزولاتور جعبه حاوی شکاف هایی با دستکش است که به طور کامل مهر و موم شده اند. شکاف های دستکش به کاربران اجازه می دهد تا وسایل داخل محفظه را جابجا کنند.

موادی که در محیط ایزوله جعبه دستکش به خوبی کار می کنند ایزوتوپ های رادیواکتیو، ویروس ها، DNA و مواد شیمیایی سمی هستند. جعبه های دستکش علاوه بر ارائه محفظه، می توانند پارامترهای محیطی مانند دما، رطوبت، اکسیژن و غیره را کنترل کنند.

دو نوع جعبه دستکش عبارتند از:

  • جعبه های دستکش برای استفاده با مواد خطرناک شامل HEPA و دریچه های ایمنی فیلتر بخار آلی برای محافظت از کاربران در برابر ذرات و بخارات مضر است.
  • جعبه های دستکشی که فضای بی اثری با خلوص بالا ایجاد می کنند.

دستکش‌ها در لاستیک، نئوپرن یا نیتریل موجود هستند یا ممکن است برای جابجایی با مواد خطرناک درمان شوند.

انکوباتورها احتمالاً رایج ترین چمبر آزمایشگاهی هستند. انکوباتورها یک محیط کنترل شده و بدون آلودگی برای کشت سلولی و بافتی و کشت باکتریایی در حال رشد فراهم می کنند. انکوباتور دما، رطوبت، اکسیژن و دی اکسید کربن را برای محافظت از نمونه ها حفظ می کند. میکروبیولوژیست ها و زیست شناسان مولکولی برای کارهای تجربی خود به انکوباتورها تکیه می کنند.

پنج نوع اولیه انکوباتور موجود است:

  • انکوباتورهای همه منظوره شامل جابجایی مکانیکی (یا اجباری) هستند که دارای یک فن برای پراکندگی هوا و یکنواختی قوی هستند. و همرفت گرانشی (یا طبیعی) برای محیطی با تلاطم جریان هوا کم.
  • انکوباتورهای دی اکسید کربن یک شبیه سازی بهینه از محیط رشد سلولی طبیعی ایجاد می کنند.
  • انکوباتورهای یخچالی برای تعیین نیاز اکسیژن بیولوژیکی (BOD) و نیاز اکسیژن شیمیایی (COD)، کشت سلولی و باکتریایی، و سایر کاربردهایی که نیاز به محیط کنترل شده زیر و بالاتر از دمای محیط دارند، ایده آل هستند.
  • دستگاه های انکوباتور تکان دهنده باعث تحریک و رفع نیاز به تجهیزات اضافی می شوند و در عین حال باعث صرفه جویی در فضا می شوند. از اینها برای کشت مایع و لکه های شستشو استفاده کنید.
  • انکوباتورهای BOD یا جوجه کشی با دمای پایین، کنترل دقیق دما را برای کاربردهای اکسیژن بیوشیمیایی تولید می کنند.

هنگام کار با مواد خطرناک از انکوباتور استفاده نکنید.

چمبر های محیطی اثرات شرایط محیطی را بر روی مواد و محصولات صنعتی، قطعات الکترونیکی و اقلام بیولوژیکی آزمایش می کنند. شرایط ممکن است شامل رطوبت، درجه حرارت شدید، تشعشع، ارتعاشات، اسپری نمک، آب و هوا، نور ماوراء بنفش خورشید و موارد دیگر باشد.

این چمبر ها به ارزیابی کیفیت محصول، ارزیابی قابلیت اطمینان محصول و مشخص کردن نقاط ضعف تولید کمک می کنند. به عنوان مثال، یک سازنده سوپاپ ممکن است دریچه‌ها را داخل محفظه‌ای با رطوبت بالا قرار دهد تا مشخص کند که چقدر سریع زنگ می‌زنند یا خورده می‌شوند. تنظیم پارامترهای داخل محفظه می تواند پیشرفت تخریب را آشکار کند. از طریق این آزمایش، تولید کنندگان می توانند طول عمر معمول محصولات خود را بیاموزند.

برخی از چمبر های محیطی بهترین انتخاب برای آزمایش های شیمیایی، آزمایش های رشد حیوانات و گیاهان، آزمایش های رشد میکروبی و غیره هستند.

در حالی که الزاماً گران‌ترین از چهار گزینه نیست، چمبر‌های محیطی می‌توانند پیچیده باشند و از مدل‌های میز تا اندازه چمبر متغیر باشند.

کدام یک برای آزمایشگاه شما بهترین است؟

برای تعیین اینکه کدام چمبر بهترین است، به موارد زیر فکر کنید:

  • چه محیط خاصی مورد نیاز خواهد بود؟
  • چه سطحی از قابلیت اطمینان یا دقت لازم است؟
  • آیا ایمنی موضوعی است که باید در نظر گرفته شود؟

پاسخ به این سؤالات احتمالاً بهترین انتخاب را نشان می دهد. برای سوالات باقی مانده، با کارشناسان پشتیبانی فنی ما تماس بگیرید. همچنین مجموعه ای از چمبرها، جعبه های دستکش، انکوباتورها و چمبرهای محیطی را مشاهده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها