• تاریخ انتشار: 1 آبان 1401
آون

آون های آزمایشگاهی که در طیف وسیعی از کاربردها استفاده می شوند، مجموعه ای از علوم را پوشش می دهند که برای اهداف مختلف صنعتی، تحقیق و توسعه ضروری است. در اینجا، ما شما را از طریق کاربردهای مختلف این قطعات ضروری راهنمایی می کنیم.

آون آزمایشگاهی: بررسی اجمالی

رایج‌ترین آون‌های آزمایشگاهی از دمای محیط تا حدود 300 درجه سانتی‌گراد متغیر هستند که در زمینه‌های شیمی، زیست‌شناسی، داروسازی و پزشکی قانونی استفاده می‌شوند. آون هایی که در دمای بالای 300 درجه سانتیگراد کار می کنند به طور سنتی برای کاربردهای تخصصی تر در فیزیک، الکترونیک و پردازش مواد استفاده می شوند.

آون

ناوبری سریع

  • انواع آون های آزمایشگاهی
  • موارد استفاده از آون های آزمایشگاهی
  • و استفاده های دیگر

انواع آون های آزمایشگاهی

  • فور یا آون های سنگین

این فور‌های مقاوم که در کاربردهای صنعتی استفاده می‌شوند، با اتصالات و اثاثیه سنگین تقویت می‌شوند تا در برابر استفاده از خشک‌کردن و پخت مقاومت کنند.

  • فورهای دیجیتال استاندارد

فورهای دیجیتال استاندارد که برای اهداف عمومی مانند گرمایش و خشک کردن ساخته شده اند، برای ارائه دقت، کنترل و ایمنی ساخته شده اند.

  • فور های هات باکس

برای محیط هایی ساخته شده است که دقت مطلق به ویژه ضروری نیست، اما به درستی نمونه های در حال آزمایش را پخته می کند.

  • آون های ذوب موم

برای ذوب و نگهداری موم به منظور بافت شناسی (مطالعه آناتومی میکروسکوپی سلول ها و بافت های گیاهان و حیوانات) استفاده می شود.

  • آون های با دمای بالا

آون‌های با دمای بالا که به‌طور سفارشی برای برآورده کردن مشخصات مورد نیاز آزمایشگاه‌های مربوطه ساخته شده‌اند، با عایق اضافی برای درب‌ها و دیواره‌های کابینت ساخته می‌شوند، زیرا از دمای بالای 500 درجه سانتی‌گراد استفاده می‌کنند. به طور گسترده در صنعت هوافضا استفاده می شود.

موارد استفاده از آون های آزمایشگاهی

  • آنیلینگ

فرآیند بازپخت شامل حرارت دادن و سپس خنک کردن مواد مانند شیشه یا فولاد به منظور کاهش سختی و افزایش شکل پذیری است. فور های با دمای بالا در این فرآیند، اغلب در کاربردهای متالورژی، تولید تجهیزات پزشکی و صنایع علم مواد استفاده می شود. این مواد آنیل شده را می توان با سهولت بیشتری برش داد و شکل داد تا در تولید چیزهایی مانند سرنگ و کاتتر استفاده شود.

  • درمان دای باند

آون های آزمایشگاهی از طریق ترکیبی از خشک کردن و پختن، مواد را به منظور سفت شدن ترکیب شیمیایی آنها خشک می کنند. این وسیله ای برای ایجاد اپوکسی، چسب، پلاستیک و لاستیک مورد استفاده در تحقیقات پلیمری، فناوری نانو و صنایع نیمه هادی است. افزایش استحکام باند همچنین برای چسباندن قطعات به طور مستقیم بر روی مدار بسیار مفید است، که بسیاری از آنها در سیستم‌های نظامی، فضایی و پزشکی استفاده می‌شوند.

  • خشک کردن

یک ضرورت برای بسیاری از آزمایشگاه های زیست محیطی، بیولوژیکی و بالینی. در خشک کردن نمونه ها از همرفت گرانشی، هوای اجباری و آون های خلاء برای حذف رطوبت از آنها استفاده می شود.

فور های هوای اجباری و خلاء برای نمونه هایی مناسب هستند که به راحتی شکسته می شوند، زیرا رطوبت را از بین می برند و نقطه جوش آب را پایین می آورند و اجازه می دهند نمونه در دمای پایین تری خشک شود.

در همین حال، فور‌های جابجایی گرانشی اغلب برای خشک کردن ذرات ریز استفاده می‌شوند، زیرا ممکن است با جریان هوای زیاد پراکنده شوند و برای محافظت از این نمونه‌های ظریف به جریان هوای طبیعی‌تری نیاز دارند.

  • پخت پلی آمید

پلی‌آمید که به شکل مایع به اجاق اضافه می‌شود، سپس به صورت حرارتی پخته می‌شود تا یک لایه نازک یا لایه‌ای برای مصارف مختلف، از جمله پوشش بافر استرس برای لایه‌های توزیع مجدد، چسبندگی، اتصال براده‌ها و موارد دیگر ایجاد شود.

در ابتدایی ترین حالت، فور های آزمایشگاهی نیز می توانند برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی و ظروف شیشه ای استفاده شوند. در آون با هوای گرم، دمای ایده آل باید حداقل 160 درجه سانتیگراد باشد و محتویات در این گرما به مدت 45 تا 60 دقیقه کنترل شود.

آون

یک دوره خنک شدن آهسته مورد نیاز است، زیرا خارج کردن سریع اقلام از فور می تواند باعث ترک خوردن آنها شود، در حالی که خنک شدن تدریجی از ورود هوای بالقوه مضر حاوی ارگانیسم های آلوده به داخل آون جلوگیری می کند.

علاوه بر این، تمام اقلامی که نیاز به استریل شدن دارند نیز باید خشک شوند – استفاده از دمای 60 درجه سانتیگراد در هنگام استفاده معمول از ظروف شیشه ای قابل قبول است.

  • استفاده های دیگر

علاوه بر این، آون های آزمایشگاهی برای انجام آزمایش مواد، تجزیه و تحلیل ویژگی هایی مانند تعیین استحکام کششی، تغییر شکل و انعطاف پذیری محصولات تولیدی، استحکام لحیم کاری در تخته های مدار و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

آون‌های آزمایشگاهی در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی، پزشکی قانونی و محیط‌زیست نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که کاربرد آن‌ها تخصصی‌تر است. در آزمایشگاه‌های پزشکی قانونی، از آون‌های خلاء با پیکربندی ویژه برای ایجاد اثر انگشت استفاده می‌شود، در حالی که آزمایشگاه‌های بیولوژیکی از آون های جابجایی گرانشی برای حذف آلاینده‌های میکروبیولوژیکی در تجهیزات آزمایشگاهی، همراه با آون‌های خلاء برای چسباندن بسترها به سطح فیلترها استفاده می‌کنند. در جاهای دیگر، آزمایشگاه‌های محیطی نمونه‌ها را قبل و بعد از خشک شدن وزن می‌کنند تا میزان رطوبت آن‌ها مشخص شود.

5/5 - (1 امتیاز)
آون های صنعتی: انواع مختلف و کاربردهای آنها آون های پخت. پخت یک فرآیند عملیات حرارتی است که برای تسریع یک واکنش شیمیایی استفاده می شود. ... آون های خشک کن. یک آون خشک کن به گونه ای طراحی شده است که هر گونه رطوبت را از مواد خام موجود در آن حذف کند. ... آون های دسته ای ... آون های پیوسته ...
آون های آزمایشگاهی از طریق ترکیبی از خشک کردن و پختن، مواد را به منظور سفت شدن ترکیب شیمیایی آنها خشک می کنند. این وسیله ای برای ایجاد اپوکسی، چسب، پلاستیک و لاستیک مورد استفاده در تحقیقات پلیمری، فناوری نانو و صنایع نیمه هادی است.
همچنین فرآیندهای خشک شدن سریع را فراهم می کند. فرآیند استریل کردن حرارت خشک با استفاده از آون های هوای گرم که در اصل توسط لوئی پاستور ساخته شده است. محدوده دمایی فور با هوای گرم 50 تا 300 درجه سانتی گراد است.
با در نظر گرفتن تمام ترکیبات، تقریباً 20 نوع مختلف آون وجود دارد. این شامل منابع مختلف انرژی (فور های برقی، فور گازی)، اندازه های فور (تک فور یا دو فور) و روش های پخت (آون های همرفت، آون های فن دار، آون های بخار) می شود.
آون های صنعتی در دمای بسیار بالا برای عملیات حرارتی قطعات، فلزات و اجزای سازنده کار می کنند. عملکردهای معمول یک آون صنعتی خشک کردن، پخت، آزمایش و پوشش است. آون های صنعتی با گاز مستقیم و غیر مستقیم، برق، اشعه ماوراء بنفش یا بخار گرم می شوند.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها