• تاریخ انتشار: 8 تیر 1401
هود میکروبی یا هود لامینار عمودی

هود های آزمایشگاهی چه تفاوتی دارند؟

بسیاری از آزمایشگاه های تحقیقاتی و حیوانات از دستگاه های مهارکننده استفاده میکنند تا کاربر را از خطراتی که با آن ها کار میکنند جدا نگه دارند. این دستگاه های هود اغلب با نام های مختلفی از جمله هود کشت سلولی، هود کشت بافت، هود لامینار، هود PCR، نیمکت تمیز یا هود میکروبی بیولوژیکی شناخته می شوند. با این حال، نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که همه این دستگاه ها یک سطح حفاظت را ارائه نمی دهند. ویژگی مشترک این است که تجهیزات جریان هوای آرام را برای یک منطقه کار “تمیز” فرا هم می کند، اما همه تجهیزات پرسنل اضافی یا حفاظت از محیط زیست را فراهم نمی کنند. کارهای مربوط به عوامل خطرناک همیشه باید در یک دستگاه نگهدارنده مناسب انجام شود تا از کارگر محافظت شود. درک ویژگی های ایمنی هر دستگاه  هود و در نظر گرفتن کاربرد آنها در تحقیقات خود بسیار مهم است.

هود میکروبی بیولوژیکی

یک هود میکروبی بیولوژیکی (BSC) یک مکمل ارزشمند برای تکنیک استریل خوب و یک وسیله نگهدارنده ضروری هنگام کار با مواد ضدعفونی است. همه CSB ها از فیلترهای هوای ذرات با راندمان بالا  (HEPA) برای تصفیه هوای ورودی و خروجی استفاده می کنند. این هودهای میکروبی بیولوژیکی فیلتر شده در درجه اول برای محافظت در برابر قرار گرفتن در معرض ذرات یا ذرات معلق در هوا طراحی شده اند.  70درصد هوا در اکثر CSBها از طریق فیلتر  HEPA (فیلتر هپا) خروجی آن به آزمایشگاه بازگردانده می شود. این کار هوا را از ذرات معلق در هوا ضدعفونی و پوست حیوانات یا بستر پاک میکند اما قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا گازها از جمله گازهای بیهوش کننده زائد مانند ایزوفلوران را کاهش نمی دهد.

هود میکروبی

هود های لامینار کلاس 1 (هود کشت بافت)

هود لامینار کلاس 1 ، یک هود میکروبیولوژیکی نیست. این دستگاه ها هیچ گونه حفاظتی برا ی کارگر ایجاد نمی کنند. آنها برای ایجاد یک محیط استریل برای محافظت از محصول طراحی شده اند. هوای بالقوه آلوده به عوامل عفونی ممکن است به سمت کارگر آسیب برساند.  LFH ها فقط باید برای کار با مواد غیر عفونی مانند آماده سازی رسانه استفاده شوند. آنها هرگز نباید با مواد ضدعفونی، سموم، مواد شیمیایی فرار، یا موادی که ممکن است باعث ایجاد حساسیت بیش از حد برای کارگر مانند شوره حیوانات شوند، استفاده شوند.

هود میکروبی یا هود لامینار کلاس 2

هود های میکروبی حیوانات و تعویض قفس، نیمکت های هود لامینار با فیلتر پایین (هود کلاس 2) قابل حمل هستند که به طور خاص برای جابجایی جوندگان کوچک و تعویض قفس اصلاح شده اند. این ایستگاه ها کنترل آلرژن حیوانات آزمایشگاهی را از گرد و غبار و شوره در حین انجام فعالیت های دامپروری فراهم میکنند.

این واحد ها به عنوان هود میکروبیولوژیکی تعیین نمیشوند و نباید برای کار با مواد ضد عفونی، سموم یا مواد شیمیایی فرار استفاده شوند.

هود شیمیایی یا هود شیمی

هود  شیمی یک فضای کاری تهویه شده و بسته است که برای جذب، نگهداری و خروج بخارات شیمیایی مضر یا خطرناک، بخارات و ذرات معلق تولید شده توسط روش های انجام شده در هود در نظر گرفته شده است.

هیچ فیلتر HEPA ( فیلتر هپا) در هوای ورودی یا خروجی انجام نمی شود. هوا در خارج از آزمایشگاه تخلیه میشود.

این باعث می شود که یک هود برای استفاده شیمیایی و سایر کارهایی که استریل بودن آنها نگران کننده نیست، مناسب باشد. فوم هودها باید برای تهیه دارو ها یا مواد شیمیایی خطرناک و استفاده با گازها ی بیهوشی زائد مانند ایزوفلوران استفاده شوند.

هود میکروبیهود میکروبیهود میکروبی

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها