• تاریخ انتشار: 1 تیر 1401
یخچال آزمایشگاهی

یخچال های آزمایشگاهی که به عنوان یخچال های “آزمایشگاهی” یا “داروخانه ای” نیز شناخته می شوند، بسیار بیشتر از یک یخچال معمولی خانگی هستند. اما چقدر تفاوت دارند و آیا پول اضافی واقعاً ارزشش را دارد؟

پاسخ کوتاه این است، بله، آنها ارزش هزینه اضافی را دارند، زیرا با آنچه شما می توانید از یک خرده فروش برق خریداری کنید بسیار متفاوت هستند. در این مقاله، این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد و توضیح خواهیم داد که چرا به طور کلی استفاده از یخچال خانگی برای نگهداری نمونه ها یا داروها در آزمایشگاه شما قابل قبول نیست.

عملکرد دما

سه عنصر کلیدی برای عملکرد دمایی کلی یخچال وجود دارد. این موارد به شرح زیر است:

  • پایداری– یخچال چقدر دمای تنظیم شده را حفظ می کند؟
  • دقت – برداشت های روی یخچال چقدر با استاندارد کالیبره شده مطابقت دارد؟
  • یکنواختی– درجه حرارت در محفظه چقدر یکنواخت است؟ به عنوان مثال، آیا بین بالا و پایین تفاوت زیادی وجود دارد یا “نقاط داغ” در داخل محفظه وجود دارد؟

بیایید نگاهی دقیق‌تر به هر یک از این عناصر بیندازیم و تفاوت بین یخچال‌های آزمایشگاهی و خانگی را ببینیم.

پایداری دما

همه یخچال ها به طور متناوب از کمپرسور برای تنظیم دمای داخل محفظه استفاده می کنند. کمپرسور هوای خنک را در داخل محفظه پمپ می کند و پس از رسیدن به دمای مورد نظر آن را قطع می کند. هنگامی که دما دوباره شروع به افزایش می کند، کمپرسور به زندگی بازمی گردد. نمودار زیر نشان می دهد که چگونه یک یخچال آزمایشگاهی با دمای 4 درجه سانتیگراد در مدت 15 دقیقه از زمانی که درب برای اولین بار باز می شود، تثبیت می شود:

 

یخچال آزمایشگاهی

 

هنگامی که در بسته می شود، کمپرسور شروع به تلاش می کند تا به دمای اولیه تنظیم شده توسط کاربر برگردد. می‌توانید از نمودار ببینید که هر بار که کمپرسور فعال می‌شود، دما افزایش می‌یابد. چیزی که ما در مورد یخچال های خانگی می یابیم این است که این سنبله ها بسیار چشمگیرتر هستند که می تواند بر روی اقلام حساس به دما تأثیر بگذارد.

توجه داشته باشید که چگونه دما در نهایت پس از 10 دقیقه با اوج ها و فرودهای کوچک تثبیت می شود. باز هم، این کمپرسور برای حفظ دمای 4 درجه سانتیگراد کار می کند. هیچ یخچالی نمی‌تواند دقیقاً 4 درجه سانتیگراد را حفظ کند، اما آنچه می‌بینید این است که یخچال‌های آزمایشگاهی بهتر از یخچال‌های خانگی این دما را حفظ می‌کنند و اوج/نقطه‌های پایین‌تر شدیدتر خواهند بود.

دقت دما

یخچال های خانگی برای نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی ها برای مصرف شخصی طراحی شده اند. بنابراین، نیازی به کالیبره شدن خاص یخچال، مثلاً با استانداردهای UKAS نیست. آژانس استانداردهای غذایی به سادگی توصیه می کند که سردترین قسمت یخچال باید زیر 5 درجه سانتی گراد باشد.

دقت دما در یک یخچال خانگی به طور کلی ضعیف است. در واقع، بسیاری از یخچال های خانگی حتی صفحه نمایشی ندارند که دمای واقعی داخل آن را به شما بگوید. بنابراین، تنها راه برای دانستن اینکه دما چه کاری انجام می دهد این است که یک دماسنج انعطاف پذیر را از طریق مهر و موم درب وارد کنید تا اندازه گیری شود. اگر از یخچال خانگی در محیط آزمایشگاهی استفاده می کنید، کالیبره کردن دستگاه بدون نمایشگر دما غیرممکن خواهد بود.

یکنواختی دما

یکی از مسائل کلیدی یخچال خانگی این است که درجه حرارت خیلی یکنواخت نیست. این به این دلیل است که توزیع هوا ضعیف است. توزیع هوا در یخچال طبی یکنواخت خواهد بود زیرا قفسه ها اغلب برای گردش بهتر هوا سوراخ می شوند. علاوه بر این، معمولاً فن های اضافی وجود دارد که هوا را در داخل محفظه حرکت می دهد.

برای یک یخچال خانگی غیرعادی نیست که بین 2 تا 4 درجه سانتیگراد بین قفسه بالایی و پایین محفظه تفاوت داشته باشد. البته این مورد در هنگام نگهداری غذا یا نوشیدنی کاملاً قابل قبول است. با این حال، این مورد در هنگام نگهداری داروها یا نمونه های بیمار قابل قبول نیست.

اگر داروها در دمای نامناسب نگهداری شوند، این امر خطر قابل توجهی را برای بیمارانی که داروهای بالقوه آسیب دیده یا بی اثر را دریافت می کنند، به همراه دارد. این امر منجر به این می شود که کاربر مجبور شود کل موجودی خود را دور بیندازد. یک مطالعه اخیر در آلمان تخمین زده است که ارزش متوسط داروهایی که در یخچال داروخانه نگهداری می شوند حدود 20000 یورو یا حدود 17500 پوند است. بنابراین، هزینه از دست دادن بالقوه هزاران پوند از سهام با ارزش چیزی نیست که کاربر باید آن را سهل انگاری کند.

سایر مزایای یخچال آزمایشگاهی

تعدادی ویژگی دیگر وجود دارد که در یک یخچال طبی خواهید یافت که معمولاً در یخچال خانگی پیدا نمی کنید. این ویژگی ها عبارتند از:

  • فن های اضافی– بسیاری از یخچال های آزمایشگاهی مجهز به فن های اضافی یا حداقل فن های تکی سنگین تر برای مقابله با شرایط گرم هستند. بسیاری از آزمایشگاه‌ها دارای تهویه مطبوع هستند، اگرچه هنوز هم می‌توانند مکان‌های گرمی برای کار با تعداد زیادی از افراد و تجهیزاتی باشند که گرما تولید می‌کنند.
  • ساخت و ساز محکم تر درب – درهای یک یخچال آزمایشگاهی ممکن است ده ها بار در روز باز و بسته شوند. به همین دلیل است که درزگیرها و لولاهای درب استحکام بیشتری دارند زیرا برای استفاده های سنگین طراحی شده اند.
  • صدای کم– آزمایشگاه ها می توانند مکان های بسیار پر سر و صدایی با صدای صحبت کردن افراد همراه با چرخش سانتریفیوژها یا واحدهای روباتیک در حال پردازش نمونه ها باشند. یخچال های آزمایشگاهی اغلب بسیار کم صداتر هستند که به پایین نگه داشتن سطح سر و صدای کلی کمک می کند.
  • آلارم‌های بصری و/یا صوتی– با افزایش سطح نویز به این معنی است که اغلب کاربران به یک آلارم بصری و/یا صوتی نیاز دارند تا در صورت باز ماندن درب به کاربران هشدار دهند.
  • مصرف انرژی– برخلاف محیط های خانگی، آزمایشگاه ها، داروخانه ها و بخش های بیمارستان دارای چندین یخچال در یک اتاق هستند. وقتی تعداد یخچال ها را در کل سایت در نظر می گیریم، می توانیم در مورد صدها دستگاه صحبت کنیم. به همین دلیل است که مصرف برق برای یخچال هایی که در یک محیط آزمایشگاهی استفاده می شوند بسیار مهم است. یخچال‌های خانگی در حال حاضر بر اساس بازده انرژی رتبه‌بندی شده‌اند، اما یخچال‌های آزمایشگاهی تمایل دارند حتی انرژی کمتری داشته باشند.
5/5 - (2 امتیاز)
یخچال آزمایشگاهی که به عنوان یخچال های "آزمایشگاهی" یا "داروخانه ای" نیز شناخته می شوند، بسیار بیشتر از یک یخچال معمولی خانگی هستند.
فن های اضافی ساخت و ساز محکم تر درب صدای کم آلارم‌های بصری و/یا صوتی مصرف انرژی

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها