• تاریخ انتشار: 9 شهریور 1401
یخچال , Laboratory refrigerator

یخچال آزمایشگاه تجهیزاتی هستند که وظیفه آنها نگهداری در یک محیط کنترل شده (فضای سردخانه)، سیالات و مواد مختلف است، به گونه ای که در شرایط مناسب نگهداری شوند، هر چه دما کمتر باشد، فعالیت شیمیایی و بیولوژیکی کمتری دارد.

در بخش بهداشت دو نوع اصلی یخچال وجود دارد: یخچال آزمایشگاهی و یخچال داروخانه. هر دو باید اجازه تمیز کردن آسان و کامل سطوح را بدهند و باید قابلیت اطمینان بالایی را، عمدتاً با توجه به کنترل دما، ارائه دهند. برخی از مدل ها همچنین عملکرد یخ زدایی خودکار و/یا خنک کننده هوای اجباری را ارائه می دهند.

یخچال های آزمایشگاهی

آنها عمدتاً برای حفاظت از نمونه ها و معرف ها استفاده می شوند. آنها دمای ثابتی را برای به حداقل رساندن خطر آلودگی متقاطع یا انفجار مواد فرار حفظ می کنند. به منظور حفظ دمای پایدار و یکنواخت، بسیاری از یخچال ها دارای یشک فن هستند که هوای داخل دستگاه را به گردش در می آورد. هنگامی که درب یخچال باز می شود، فن به طور خودکار متوقف می شود تا از خروج سرما جلوگیری شود. علاوه بر این، آنها معمولا با محفظه های جداگانه برای جلوگیری از آلودگی متقاطع مجهز شده اند. از این دستگاه ها می توان برای نگهداری خون و واکسن نیز استفاده کرد. با این حال، یخچال هایی نیز وجود دارند که به طور خاص برای نگهداری و نگهداری خون طراحی شده اند، به اصطلاح یخچال های بانک خون.

یخچال های داروخانه

آنها برای تبرید و نگهداری داروها و واکسن ها در شرایطی در نظر گرفته شده اند که حفظ آنها را تضمین می کند. آنها خنک کننده قابل اعتماد و دمای پایدار را فراهم می کنند. آنها دارای سیستم هشدار هستند که در صورت قطع برق یا باز ماندن درب یخچال فعال می شود. این سیستم برای جلوگیری از موقعیت هایی که می تواند منجر به افزایش دمای داخل دستگاه شود (به ویژه در تابستان) ضروری است. به همین ترتیب، آنها دارای یک سیستم امنیتی هستند که از کاهش دما به زیر صفر درجه سانتی گراد جلوگیری می کند. یخچال هایی که برای نگهداری داروهای حساس در نظر گرفته شده اند معمولاً مجهز به سیستم قفلی هستند که امکان کنترل دسترسی به آنها را فراهم می کند.

در انتخاب یخچال چه ویژگی هایی را باید در نظر گرفت؟

انتخاب یخچال باید علاوه بر کاربرد مورد نظر، ظرفیت، محدوده دمایی که ارائه می دهد، پیکربندی و تعداد و نوع درها را نیز در نظر گرفت.

  • ظرفیت: حجم ذخیره سازی تعیین کننده است و انتخاب شما به نوع سرویسی که یخچال برای آن استفاده می شود بستگی دارد.
  • محدوده دما: یک معیار بسیار مهم است. اکثر یخچال ها بر اساس استانداردهای کیفی دارای محدوده دمایی بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد هستند.
  • پیکربندی: باید بر اساس فضای موجود در آزمایشگاه یا داروخانه انتخاب شود. یخچال های عمودی یا یخچال های کابینتی رایج ترین هستند، اما یخچال های روی سینه نیز وجود دارند. یخچال های توکار نیز وجود دارد که در زیر میز آزمایشگاه نصب می شوند. به طور کلی، دومی ظرفیت ذخیره سازی کمتری دارد.
  • تعداد و انواع درب ها: یخچال ها می توانند بین یک تا چهار در داشته باشند که می توانند توپر یا شیشه ای باشند.

 برای عملکرد صحیح یخچال آزمایشگاهی خود چه نکاتی را باید در نظر بگیرید؟

لازم به ذکر است که برای عملکرد بهتر یخچال ها، لازم است که در محیطی خنک و دارای تهویه قرار گیرند. برای جلوگیری از گرم شدن منطقه باید حداقل یک پنجره وجود داشته باشد.

هنگام نصب یخچال آزمایشگاهی در فضاهای خود، لازم است توصیه های سازنده را رعایت کنید. به منظور نگهداری صحیح از تجهیزات همچنین به شما توصیه می کنیم آن را کاملاً دور از هرگونه نور خورشید نگه دارید، به این ترتیب عملکرد آن بهینه ترین خواهد بود.

علاوه بر این، شما باید آن را حداقل 15 سانتی متر از دیوار قرار دهید، این نیز به گردش هوا کمک می کند، بنابراین تضمین می کنید که عمر مفید آن تا جایی که ممکن است طول بکشد.

5/5 - (1 امتیاز)
  • ظرفیت
  • محدوده دما
  • پیکربندی
  • تعداد و انواع درب ها

در محیطی خنک و دارای تهویه قرار گیرند.

برای جلوگیری از گرم شدن منطقه باید حداقل یک پنجره وجود داشته باشد.

 آن را کاملاً دور از هرگونه نور خورشید نگه دارید.

 باید آن را حداقل 15 سانتی متر از دیوار قرار دهید

دو نوع .یخچال آزمایشگاهی و یخچال داروخانه.
آنها برای تبرید و نگهداری داروها و واکسن ها در شرایطی در نظر گرفته شده اند که حفظ آنها را تضمین می کند.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها