• تاریخ انتشار: 7 مهر 1401
کمدهای نگهداری مواد شیمی

نکاتی برای جابجایی ایمن، نگهداری و محافظت از خود در برابر مواد شیمیایی آزمایشگاهی می توان از کمدهای نگهداری

اکثر آزمایشگاه ها از مواد شیمیایی استفاده می کنند که از کمدهای نگهداری برای نگهداری از آنها استفاده می کنند. بسته به تمرکز آزمایشگاه – سنتز تحقیقات، تولید ترکیبات، هضم اسیدهای پایه و غیره – انواع و مقادیر مواد شیمیایی مورد استفاده می تواند بسیار متفاوت باشد. متأسفانه، گزارش‌های تصادفات و حوادث مربوط به استفاده و نگهداری مواد شیمیایی بسیار مکرر است. ما باید در نگهداری و جابجایی مناسب این مواد خطرناک کوشا باشیم وگرنه مشکلاتی پیش خواهد آمد. بنابراین، در این ستون قوانین کلی ایمنی را برای جابجایی و نگهداری مواد شیمیایی در آزمایشگاه ارائه می دهیم.

قبل از پرداختن به جزئیات، مهم است که بسیاری از مقررات فدرال، ایالتی و محلی را بررسی کنیم که ممکن است شامل الزامات خاصی برای جابجایی و نگهداری مواد شیمیایی در آزمایشگاه ها و انبارها باشد. به عنوان مثال، مواد کنترل شده و الکل های مصرفی توسط سازمان غذا و دارو و سازمان نظارت بر دارو، مواد رادیواکتیو توسط کمیسیون تنظیم مقررات هسته ای و پسماندهای خطرناک توسط آژانس حفاظت از محیط زیست کنترل می شوند. این الزامات خاص می تواند از کمدهای نگهداری مواد شیمی  قفل شده ساده و ظروف زباله خاص تا دسترسی کنترل شده برای مناطق تحت نظارت را شامل شود. اگر هر یک از آزمایشگاه های شما از مواد بالقوه خطرناک استفاده می کند یا تولید می کند، تعیین کنید که کدام مقررات اعمال می شود و الزامات خاصی که آنها اعمال می کنند. کدهای ساختمانی و آتش نشانی ایالتی یا محلی بسیار رایج هستند،

یکی دیگر از موانعی که اغلب با آن مواجه می‌شوید، این واقعیت است که آزمایشگاه‌ها در طول زمان تکامل می‌یابند و تغییر می‌کنند. ما باید آگاهی را بر روی امکانات آزمایشگاهی خود متمرکز کنیم و یک فرآیند بازبینی منظم (سالانه) را اجرا کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایمنی کلی آزمایشگاه ما به‌روز می‌ماند.

اول : تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE)

تمرکز این مقاله ذخیره ایمن مواد شیمیایی است. اما قبل از جمع آوری بطری های مواد شیمیایی و سازماندهی مجدد آزمایشگاه هایمان، باید مطمئن شویم که PPE مناسب داریم. حداقل، این باید شامل دستکش‌های مقاوم در برابر مواد شیمیایی و محافظ چشم، کفش‌های بسته (که برای کار در آزمایشگاه ضروری است)، و روپوش‌های آزمایشگاهی و/یا پیش‌بند شیمیایی (در صورت نیاز یا در صورت لزوم توسط خط‌مشی ایمنی آزمایشگاه شما استفاده می‌شود) باشد. .

هنگامی که PPE خود را جمع آوری کردیم، قبل از اینکه ظروف شیمیایی را به اطراف حرکت دهیم، فقط چند چیز دیگر باید جمع آوری کنیم. محیط اطراف خود را بررسی کنید و به خطرات احتمالی سفر و مکان ایستگاه های کاری که دیگران در آن مشغول هستند توجه کنید. مطمئن شوید که خروجی ها، گذرگاه ها و قسمت های تجهیزات اضطراری (به عنوان مثال، شستشوی چشم و دوش های ایمنی) تمیز و فاقد مواد ذخیره شده باشند. یک کیت کامل نشت با مواد جاذب مناسب، عوامل خنثی کننده، ظروف پاکسازی و ظروف زباله را پیدا کرده و در دسترس داشته باشید. در نهایت، بررسی کنید که همه ظروف مواد شیمیایی دارای برچسب کامل در شرایط خوب باشند و برگه‌های اطلاعات ایمنی (SDS) به راحتی در دسترس باشند. برای راهنمایی با استاندارد ارتباط خطر  OSHA مشورت کنید. یکی دیگر از منابع خوب برای این ستسیستم استاندارد برای شناسایی خطرات مواد برای واکنش اضطراری .

دوم: حمل و نقل ایمن

در اینجا نکات ما برای جابجایی ایمن مواد شیمیایی آمده است:

  • هرگز مواد شیمیایی و ظروف تخریب کننده آشکار را جابه جا نکنید. این موارد را به سرپرست آزمایشگاه یا محقق اصلی خود گزارش دهید.
  • هنگام حمل مواد شیمیایی، بطری ها را در ظروف ثانویه مناسب و ضد نشت قرار دهید تا از شکستگی و ریزش محافظت کنید. یک مثال خوب استفاده از یک توله پلاستیکی مخصوص برای حمل بطری های شیشه ای چهار لیتری مواد خورنده یا حلال است.
  • هنگام جابجایی ظروف متعدد، بزرگ یا سنگین، از چرخ دستی های محکم استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که چرخ‌های گاری به اندازه‌ای بزرگ هستند که بدون واژگونی یا توقف ناگهانی روی سطوح ناهموار غلت بزنند. اگر گاری‌ها برای نگهداری ثانویه استفاده می‌شوند، مطمئن شوید که سینی‌ها ضد مایع هستند و لبه‌های کافی در هر چهار طرف دارند.
  • در زمان‌های شلوغ مانند زمان استراحت یا (برای آن آزمایشگاه‌های دانشگاهی) دوره‌های ناهار یا تغییر کلاس، مواد شیمیایی را حمل نکنید.
  • در صورت امکان از آسانسورهای باربری برای جابجایی مواد شیمیایی خطرناک برای جلوگیری از حوادث احتمالی در آسانسورهای مسافربری شلوغ استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هنگام فشار دادن دکمه های آسانسور یا باز کردن درها، دستکش را بردارید.
  • هرگز مواد شیمیایی را بدون مراقبت رها نکنید.

سوم: قوانین نگهداری مواد شیمیایی

نگهداری ایمن مواد شیمیایی در آزمایشگاه یا انبار نیاز به دقت و توجه دقیق دارد. استفاده صحیح از کمدهای نگهداری و ظروف و تجهیزات آزمایشگاهی رایج بسیار مهم است. برای ذخیره ایمن مواد شیمیایی، موارد زیر را انجام دهید.

  • تمام ظروف مواد شیمیایی را به طور کامل برچسب بزنید. توصیه می کنیم نام مالک یا کاربر را همراه با تاریخ دریافت درج کنید.
  • فضای ذخیره سازی خاصی برای هر ماده شیمیایی فراهم کنید و پس از هر بار استفاده از بازگشت آن اطمینان حاصل کنید.
  • مواد سمی فرار و مواد شیمیایی بدبو را در کمدهای نگهداری مواد شیمی دارای تهویه نگهداری کنید. لطفاً برای راهنمایی های خاص با پرسنل بهداشت و ایمنی محیطی خود مشورت کنید.
  • مایعات قابل اشتعال را در کمدهای نگهداری مایعات قابل اشتعال مجاز نگهداری کنید. ممکن است مقادیر کمی مایعات قابل اشتعال در اتاق باز نگهداری شود. با مقامات محلی خود (به عنوان مثال، آتش نشان، پرسنل EH&S) برای محدودیت های مجاز مشورت کنید.
  • همه مواد شیمیایی به خصوص مایعات را بر اساس گروه های سازگار جدا کنید. تمام اقدامات احتیاطی در مورد نگهداری مواد ناسازگار را رعایت کنید. نمودار سازگاری شیمیایی را برای مرجع، هم در آزمایشگاه و هم در کنار اتاق های نگهداری مواد شیمیایی ارسال کنید.
  • از ظروف ثانویه مقاوم مناسب برای مواد خورنده استفاده کنید. این کار از کمدها محافظت می کند و هرگونه نشتی یا ریزش به دلیل شکستگی را می گیرد.
  • ظروف را محکم ببندید تا از خروج بخارات جلوگیری شود.
  • برای نگهداری مواد شیمیایی از یخچال های تعیین شده استفاده کنید. این یخچال ها را فقط برای نگهداری مواد شیمیایی – بدون مواد غذایی برچسب بزنید. هرگز مایعات قابل اشتعال را در یخچال نگهداری نکنید مگر اینکه به طور خاص برای چنین نگهداری طراحی و تایید شده باشد. برای نگهداری مواد قابل اشتعال فقط از یخچال های ضد انفجار (بدون جرقه) استفاده کنید.

و از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • ظروف یا مایعات بزرگ و سنگین را در قفسه های بلند یا در کمدهای  نگهداری بلند نگهداری کنید. به جای آن ها را در سطح شانه یا پایین نگه دارید.
  • بطری ها را روی زمین نگهداری کنید مگر اینکه در نوعی محفظه ثانویه باشند.
  •  نگهداری مواد شیمیایی در نزدیکی منابع گرما یا زیر نور مستقیم خورشید.
  • نگهداری مواد شیمیایی در هودهای شیمیایی ظروف بیش از حد در جریان هوا و عملکرد هود اختلال ایجاد می کند. فقط مواد شیمیایی در استفاده واقعی باید در کاپوت باشد.
  • نگهداری هر چیزی در بالای کمد برای جلوگیری از تداخل با سیستم اطفاء حریق، از فاصله حداقل 18 اینچی در اطراف سرهای آبپاش اطمینان حاصل کنید.
  • استفاده از نیمکت برای ذخیره سازی این فضاهای کاری باید فقط حاوی مواد شیمیایی در حال استفاده باشد.
  • نگهداری مواد شیمیایی به طور نامحدود رطوبت باعث کیک شدن یا سفت شدن پودرها می شود. مواد شیمیایی مایع تبخیر می شوند. ما اکیداً توصیه می کنیم که تمام ظروف هنگام ورود به آزمایشگاه دارای تاریخ باشند. اطمینان حاصل کنید که تمام تاریخ انقضای تولید کنندگان به شدت دنبال می شود. به ترکیبات واکنشی یا خطرناک توجه ویژه ای داشته باشید. تمام مواد منسوخ، سخت شده، تبخیر شده یا تخریب شده را به سرعت دور بیندازید.

پیروی از این دستورالعمل های ساده شما را به خوبی در مسیر یک آزمایشگاه کارآمد، سازمان یافته و ایمن قرار می دهد. آنها را نادیده بگیرید، یا در کاربرد آنها برتر باشید، و ممکن است روزی در حال چیدن خاکستر یا آوار باشید. چند دقیقه ای را با این لیست به طور منظم در آزمایشگاه سپری کنید، و باید از هر گونه حادثه بزرگ با ذخیره سازی مواد شیمیایی جلوگیری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها