• تاریخ انتشار: 14 تیر 1401
یخچال و فریزر آزمایشگاهی

چگونه از نگهداری صحیح یخچال و فریزر اطمینان حاصل کنیم

تعمیر و نگهداری یخچال و فریزر یک مسئله دائمی است.

تجهیزات تقریباً در هر آزمایشگاه شامل دستگاهی برای خنک نگه داشتن چیزها هستند. این تقریباً همیشه شامل یک یخچال آزمایشگاهی  است، احتمالاً یخچالی با بخش فریزر. بسیاری از آزمایشگاه ها همچنین از فریزرهای اختصاصی استفاده می کنند که می توانند نمونه ها را حتی سردتر نگه دارند. اگر یک ویژگی کلیدی وجود داشته باشد که این مجموعه متفاوت از دستگاه های خنک کننده را متحد می کند، این است که همه آنها به تعمیر و نگهداری نیاز دارند.

در واقع، نیاز به نگهداری بیشتر در یخچال و فریزر آزمایشگاهی ممکن است یک بیماری همه گیر باشد. وقتی از آلیسون پارادایس، مدیرعامل My Green Lab (لوس گاتوس، کالیفرنیا) پرسیده می‌شود که تعمیر و نگهداری یخچال‌ها و فریزرهای آزمایشگاهی اغلب نادیده گرفته می‌شود، می‌گوید: «تمام تعمیر و نگهداری نادیده گرفته می‌شود». اگرچه او با لبخند می گوید اما منظورش این است.

بسیاری از این تعمیر و نگهداری به شروع درست بستگی دارد. پل فوت، متخصص صرفه جویی در مصرف انرژی در دانشگاه ایلینوی در Urbana-Champaign (UIUC)، می گوید که آزمایشگاه ها باید “واحد را برای تهویه خوب و دمای کار خنک به درستی نصب کنند.” سپس، در تمام طول مسیر، «مدیریت نمونه‌ها و تمیز نگه داشتن واحد داخل و خارج» را توصیه می‌کند.

در بیشتر موارد، نگهداری از یخچال یا فریزر آزمایشگاهی کار سختی نیست. این فقط یک دردسر است و همیشه راحت نیست. به علاوه، تعداد کمی از آزمایشگاه‌ها آن را در اولویت قرار می‌دهند، اما تعداد بیشتری باید این کار را انجام دهند.

مراقبت از کویل ها

Paradise توضیح می دهد: “فریزرهای آزمایشگاهی باید به طور منظم با جاروبرقی سیم پیچ های کندانسور بیرونی نگهداری شوند.” چگونه متوجه می شوید که زمان جاروبرقی کویل های کندانسور فرا رسیده است؟ احتمالا الان هست یک پاسخ تا حدودی علمی تر این است که سیم پیچ ها باید عاری از گرد و غبار و هر چیز دیگری باشد که تبادل حرارت مورد نظر را مسدود می کند.

بنابراین، چرا بسیاری از سیم پیچ ها اینقدر کثیف به نظر می رسند؟ پارادایس می‌گوید: «تعداد کمی از آزمایشگاه‌ها سیم‌پیچ‌های کندانسور را جاروبرقی می‌کشند، زیرا اکثر آنها نمی‌دانند که این کاری است که قرار است انجام دهند.

و وقتی نوبت به یخچال آزمایشگاهی می رسد، تمیز کردن کویل واقعاً تنها کاری است که باید انجام دهید. همانطور که یکی از تکنسین‌های تهویه مطبوع دانشگاه کالیفرنیا (UC) می‌گوید: «برای یخچال آزمایشگاهی، از نظر تعمیر و نگهداری، به جز اطمینان از تمیز بودن کویل‌های کندانسور، چیز زیادی مورد نیاز نیست.» با کویل های کثیف، یک واحد خنک کننده آن طور که طراحی شده است کار نمی کند. برایان جاکوبسون، دستیار مدیر کارخانه آزمایشی غذا و پردازش زیستی در UIUC می‌گوید: «وقتی کویل‌ها پر از گرد و غبار و کثیف می‌شوند، هزینه انرژی و کاهش عمر دستگاه کاهش می‌یابد. بنابراین، در حال حاضر و در طول زمان، کمی تمیز کردن به نیازهای خنک کننده آزمایشگاه کمک زیادی می کند.

یخ زدایی را به تاخیر نیندازید

پارادایس می گوید برخی از دانشمندان بر این باورند که تجمع یخ در فریزر خوب است و عایق می کند. این خوب نیست. او می‌گوید: «فریزرها در غیاب تجمع یخ به بهترین شکل کار می‌کنند.

فناوری تهویه مطبوع UC خاطرنشان می کند: “برای فریزر -20 درجه سانتیگراد، فقط مطمئن شوید که بیش از یک چهارم اینچ یخ جمع نشده باشد.” برای بیش از این، او خاموش شدن 24 ساعته را برای یخ زدایی و اطمینان از خشک شدن همه چیز قبل از راه اندازی مجدد توصیه می کند.

فریزر 80- درجه سانتیگراد نیاز به نگهداری بیشتری دارد. علاوه بر یخ زدایی، محیط فیلتر باید هر سه ماه یکبار برداشته و شسته شود. وقتی فناوری UC HVAC به آن فریزرها نگاه می‌کند، متوجه می‌شود که «فیلتر معمولاً کاملاً وصل است و یخ آن‌قدر زیاد است که بستن درب آن دشوار است». همانطور که او می گوید: “فقط باید یخ زدگی روی در داخلی باشد و هر چند روز یک بار باید خراشیده شود.”

فریزر آزمایشگاهی

مهرها را سرویس کنید

از نظر خراب شدن یک قطعه در یخچال آزمایشگاهی یا فریزر آزمایشگاهی، محتمل ترین گزینه درزگیر درب است. در طول عمر آب بند یخچال یا فریزر، هر یخ باید پاک شود، اما به آرامی. به گفته پارادایس، در بسیاری از آزمایشگاه‌ها، هیچ کس نگران مهر و موم نیست تا زمانی که از کار بیفتد.

همانطور که جنیفر فایستر از آزمایشگاه تصویربرداری و ساختارهای شیمیایی در مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته بکمن در UIUC به ما می‌گوید، “ما اخیراً واشرهای لاستیکی را در یکی از فریزرهایمان تعویض کردیم.” او می افزاید: «انباشته شدن یخ باعث تاب برداشتن واشرهای قبلی شد. وقتی بسته شد، فریزر مهر و موم خوبی نداشت.»

طولانی شدن عمر

اگر خواندن این مطلب باعث می شود به مراقبت بهتر از یخچال و فریزر در آزمایشگاه خود فکر کنید، چندین کار وجود دارد که می توانید انجام دهید. فوت می‌گوید: «یک برنامه تعمیر و نگهداری تنظیم کنید که شامل نگهداری و مراقبت، مدیریت نمونه و مدیریت فضا باشد.

اگر این ایده را دوست دارید، اما واقعاً می‌دانید که زمانی برای اضافه کردن یک کار دیگر به برنامه آزمایشگاهی وجود ندارد، ناامید نشوید. پارادایس تشویق می کند: “اگر نمی توانید متعهد به نگهداری از فریزرهای خود باشید، آنها را با قرارداد خدماتی ببندید.” “این تضمین می کند که آنها به درستی نگهداری می شوند.”

برای آزمایشگاه‌هایی که می‌خواهند از تجهیزات خود مراقبت کنند، Foote پیشنهاد می‌کند با پیوستن به چالش بین‌المللی فریزر، کمی سرگرمی به نگهداری فریزر اضافه کنند . همانطور که او می‌گوید، این می‌تواند آزمایشگاه‌ها و “همکاران آنها را با کمی هیجان رقابتی همراه کند!”

یخچال آزمایشگاهی

در پایان

در نهایت عمر یک یخچال یا فریزر آزمایشگاهی تمام می شود. بیشتر از آن چیزی که مردم فکر می کنند، واحدها فقط عقب می مانند. فوت می‌گوید: «بسیار مواقع واحدهایی را می‌بینم که به نظر متروک می‌آیند، و تعداد کمی از مردم – اگر کسی باشند – می‌دانند داخل آن چیست یا چرا [آن] هنوز آنجاست.» در این صورت، او می‌گوید: «مطمئن شوید که نمونه‌ها را انتقال داده یا دور بریزید، و واحدهایی را که دیگر مورد نیاز نیستند تعطیل یا اهدا کنید.»

به هم ریختگی نمونه های غیر ضروری مشکل بزرگی است. دبورا کاتز داونی به عنوان مدیر آزمایشگاه در UIUC می‌گوید: «مسائل کلیدی نگهداری این است که افراد اقلام غیر ضروری خود را در فریزر به موقع پردازش می‌کنند». او پیشنهاد می کند که “هر عضو آزمایشگاه فضای فریزر مخصوص به خود را دارد تا کسی بتواند دوباره بررسی کند که هر یک از اعضای آزمایشگاه به طور مناسب از فضای خود مراقبت می کند.” او خاطرنشان می کند که در برخی شرایط، یک دفترچه یادداشت می تواند کمک کند. این فقط سازمان نیست که در اینجا موضوع مطرح است. لوسین بوروس، یکی دیگر از مدیران آزمایشگاه در UIUC، می‌گوید: «اگر فریزر یا یخچال  آزمایشگاهی بیش از حد شلوغ باشد، حفظ دما می‌تواند سخت باشد.» او می‌گوید برای کمک به این موضوع، «سعی می‌کنم سالانه یک رویداد آزمایشگاهی «تخلیه یخچال‌ها و یخچال‌ها» برگزار کنم تا به خلاص شدن از شر موارد غیر ضروری کمک کنم.

تنها با کمی تلاش، تمام واحدهای خنک کننده می توانند کارآمدتر کار کنند و عمر طولانی تری داشته باشند.

امتیاز دهید
فوت می‌گوید: «یک برنامه تعمیر و نگهداری تنظیم کنید که شامل نگهداری و مراقبت، مدیریت نمونه و مدیریت فضا باشد.

با پیوستن به چالش بین‌المللی فریزر، کمی سرگرمی به نگهداری فریزر اضافه کنند . همانطور که او می‌گوید، این می‌تواند آزمایشگاه‌ها و "همکاران آنها را با کمی هیجان رقابتی همراه کند!"

 
1-مراقبت از کویل ها  2- یخ زدایی را به تاخیر نیندازید 3-مهرها را سرویس کنید 4-طولانی شدن عمر

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها