• تاریخ انتشار: 18 تیر 1401
هود لامینار

تمیز کردن یک هود لامینار مانند یک کار خود توضیحی به نظر می رسد، اما فاکتورهای زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید زمانی که مخاطرات استریلیزاسیون شامل یکپارچگی محصولات شما می شود. حتی مهمتر از آن، یک هود لامینار تمیز به اطمینان از ایمنی بیماران و مصرف کنندگان در انتهای دریافت کننده آن محصولات کمک می کند.

برای محیط‌هایی که نیاز به عقیم‌سازی به عنوان اولویت اصلی دارند، یک رویکرد روشمند برای تمیز کردن به حذف احتمال رشد میکروبی، نتایج آزمایش خراب یا آلودگی متقابل بین دسته‌های محصولات کمک می‌کند. خسته کننده است، اما کاملا ضروری است. یک هود لامینار تمیز، یک هود لامینار ایمن است، هم برای پرسنل و هم برای مصرف کنندگان، بنابراین استفاده از استراتژی که آلاینده ها را از معادله خارج کند، بسیار مهم است.

هود لامینار افقی و هود لامینار عمودی

عقیم کردن، ضدعفونی کردن یا استریل کردن هود لامینار؟

ابتدا مشخص کنید که طبق رویه استاندارد تاسیسات خود به چه سطحی از تمیزی نیاز دارید. سه سطح از تمیزی وجود دارد که می توانید هنگام تمیز کردن هود لامینار خود به آنها دست یابید:

  • عقیم کردن: یک تمیز کردن استاندارد کثیفی و آلودگی های قابل مشاهده را از بین می برد و تعداد میکروب ها را بر روی سطح کاهش می دهد که احتمال بیماری، عفونت و آلودگی را کاهش می دهد.
  • ضد عفونی کردن: برای از بین بردن قارچ ها، ویروس ها و باکتری ها با استفاده از یک ماده پاک کننده. این تمیزی متوسط بین ضدعفونی و عقیم سازی است.
  • استریل کردن: آزاد کردن کامل چیزی از میکروارگانیسم ها، حذف کامل میکروب ها یا باکتری ها از طریق گرما، مواد شیمیایی و/یا فشار. یک ابزار استریل شده هیچ آلاینده ای روی سطح خود، قابل مشاهده یا غیر قابل مشاهده نیست. استریل کردن در محیط های آزمایشگاهی معمولاً از طریق اتوکلاو انجام می شود، اما فلو هودها برای قرار گرفتن در اتوکلاو بسیار بزرگ هستند.

به خاطر داشته باشید که همه مواد شوینده شیمیایی با مواد هود لامینار شما سازگار نیستند. مواد فلو هود خود را بشناسید و از چه چیزی برای تمیز کردن آن استفاده کنید – برای مرجع از نمودار سازگاری شیمیایی Terra استفاده کنید.

تجهیزات و لوازم خود را آماده کنید

  • برای جلوگیری از تماس شیمیایی با پوست، از دستکش اتاق تمیز، عینک ایمنی، ماسک صورت تمیز و هر لباس دیگری که برای لباس پوشیدنتان نیاز است استفاده کنید.
  • آماده باشید که زباله های خود را در یک کیسه زباله تمیز از نظر مواد شیمیایی دور بریزید.
  • حوله های کاغذی ذرات را می ریزند مانند گربه که خز می ریزد. شما باید از دستمال کاغذی یا دستمال مرطوب ایزو مناسب استفاده کنید.
  • سواب های مورد تایید اتاق تمیز، گوشه ها و لبه های تنگ را بهتر از پارچه تا شده یا ناخن دستکش دار تمیز می کنند.
  • مالیدن کثیفی به مواد PVC آکریلیک یا استاتیکی باعث خراشیدگی سطح می شود. اگر فلو هود دارای کثیفی یا پودری است که می تواند ساینده باشد، قبل از شروع کار از جاروبرقی تمیز اتاق استفاده کنید. اگر جاروبرقی در اتاق تمیز شما مجاز نیست، به جای پاک کردن یا مالش، به آرامی خاک را پاک کنید.

نحوه تمیز کردن و استریل کردن هود لامینار افقی:

هود لامینار افقی

  1. هود لامینار افقی را روشن کنید و اجازه دهید هوا به مدت 30 دقیقه دمیده شود.
  2. دستمال مرطوب اتاق تمیز خود را تا کنید تا یک پد تشکیل شود و دستمال مرطوب را با مقدار زیادی از ماده تمیز کننده خیس کنید. نباید چکه کند، اما نباید خشک هم باشد. یک دستمال خشک راحت تر پاره می شود و به طور موثر خاک را نمی گیرد.
  3. ابتدا سقف کاپوت را از پشت به جلو تمیز کنید و از چپ به راست حرکت کنید. لبه‌های بالایی و گوشه‌های پشتی را پاک کنید.
  4. دستمال پاک کن اتاق تمیز خود را اغلب بررسی کنید. اگر به نظر می رسد که مقدار قابل توجهی آلاینده جمع شده است، آن را تا کنید تا قسمتی تازه ظاهر شود، دستمال را دوباره با ماده تمیز کننده خیس کنید و ادامه دهید. دستمال مرطوب را هر چند وقت یکبار که لازم است عوض کنید.
  5. کناره های هود را از پشت به جلو تمیز کنید و به سمت پایین حرکت کنید. لبه های کناری و گوشه های پایینی پشت را با سواب پاک کنید.
  6. سپس به آرامی توری FFU را از چپ به راست، از بالا به پایین تمیز کنید، مطمئن شوید که هرگز یک ماده تمیز کننده را مستقیماً روی گریل اسپری نکنید، زیرا می تواند به رسانه فیلتر HEPA یا فیلتر هپا مستقیماً در پشت توری آسیب برساند. در عوض، دستمال پاک کننده را اسپری کنید.
  7. سپس سطح کار را از چپ به راست تمیز کنید و به سمت جلو حرکت کنید.
  8. این فرآیند تمیز کردن را با استفاده از یک عامل ضدعفونی کننده مانند ایزوپروپانول 70٪ استریل درجه USP تکرار کنید.

نحوه تمیز کردن و استریل کردن هود لامینار عمودی:

هود لامینار عمودی

  1. هود لامینار عمودی را روشن کنید و اجازه دهید هوا به مدت 30 دقیقه دمیده شود.
  2. دستمال مرطوب اتاق تمیز خود را تا کنید تا یک پد تشکیل شود و دستمال مرطوب را با مقدار زیادی از ماده تمیز کننده خیس کنید. نباید چکه کند، اما نباید خشک هم باشد. یک دستمال خشک راحت تر پاره می شود و به طور موثر خاک را نمی گیرد.
  3. از بالای هود شروع کنید و به آرامی توری را که صفحه فیلتر هود را می پوشاند، تمیز کنید، پارچه را از چپ به راست و عقب به جلو حرکت دهید. هرگز یک ماده تمیز کننده را مستقیماً به داخل توری اسپری نکنید، زیرا می تواند به رسانه حساس فیلتر هپا مستقیماً در پشت توری آسیب برساند. در عوض، دستمال پاک کننده را اسپری کنید.
  4. دستمال پاک کن اتاق تمیز خود را اغلب بررسی کنید. اگر به نظر می رسد که مقدار قابل توجهی آلاینده جمع شده است، آن را تا کنید تا قسمتی تازه ظاهر شود، دستمال را دوباره با ماده تمیز کننده خیس کنید و ادامه دهید. دستمال مرطوب را هر چند وقت یکبار که لازم است عوض کنید.
  5. قسمت عقب کاپوت را از چپ به راست تمیز کنید و به سمت پایین حرکت کنید. لبه های پشتی و گوشه های بالایی را پاک کنید.
  6. سپس کناره ها را از پشت به جلو تمیز کنید، از بالا شروع کنید و به سمت پایین حرکت کنید. لبه های پایینی و گوشه های پایینی پشت را با سواب پاک کنید.
  7. سپس سطح کار را از پشت به جلو، از چپ به راست تمیز کنید.
  8. این فرآیند تمیز کردن را با استفاده از یک عامل ضدعفونی کننده مانند ایزوپروپانول 70٪ استریل درجه USP تکرار کنید.

هنگامی که این مراحل را انجام دادید، می توانید با کشیدن یک دستمال مرطوب در امتداد سطح، تمیز بودن هود لامینار را آزمایش کنید – اگر بدون کثیفی باشد، به وضوح تمیز است. در بیشتر موارد، تمیز کردن قابل مشاهده برای ادامه استفاده از هود کافی است. در موارد نادری که اینطور نیست، نور را تغییر دهید تا روشن‌تر شود و نقاط بیشتری پیدا کنید.

فرآیند استریل کردن را می توان در صورت نیاز بین عملیات در طول روز فقط با یک ماده استریل کننده تکرار کرد. اگر هود کثیف شد یا اگر توسط ماده استریل کننده نشت نشت کرد، مراحل تمیز کردن را با مواد ضد عفونی کننده تکرار کنید.

سایر اشکال عقیم سازی:

ضدعفونی کننده های آئروسل:

ذرات پراکسید هیدروژن تبخیر شده را پراکنده می کند، که در اطراف اتاق شناور می شوند تا زمانی که روی یک سطح قرار گیرند و موجودات موجود در محیط را از بین ببرند. برخی از انواع ضدعفونی کننده ها پس از واکنش به آب و اکسیژن تبدیل می شوند و نیازی به پاک کردن اضافی ندارند. با این حال، این روش مواد ضد عفونی کننده را به طور مساوی توزیع نمی کند، مکانی که می خواهید ضد عفونی کنید باید مهر و موم شده و ایزوله شود و قبل از بازگشت به کار باید منتظر بمانید تا فرآیند واکنش کامل شود.

ضدعفونی کننده UVC:

یک ضدعفونی کننده میکروب کش UV که بیشتر در ضدعفونی هودها استفاده می شود، تهدیدات آلودگی را تحت تابش و ریشه کن می کند. این ماده با دناتوره کردن جزئی اسید نوکلئیک میکروبی عمل می کند – در برابر تهدیدات مبتنی بر اسپور نسبت به یک ضدعفونی کننده آئروسل موثرتر است، اما به عنوان یک مرحله ضد عفونی اضافی پس از ضدعفونی کردن عمل می کند. یک لامپ میکروب کش UV به راحتی در هود نصب می شود و می توان آن را از راه دور فعال کرد، بنابراین می توانید هود لامینار را در زمانی که استفاده نمی کنید ضدعفونی کنید.

امتیاز دهید

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها