• تاریخ انتشار: 9 شهریور 1401
هودهای لامینار

هودهای لامینار محفظه های گردش اجباری هستند که بسته به مشخصات و طراحی آنها سطوح مختلفی از حفاظت را ارائه می دهند. آنها در آزمایشگاه میکروبیولوژی بالینی ضروری هستند و بر اساس سطح و نوع حفاظت طبقه بندی می شوند.

اصولاً باید بین هودهای شیمی،هودهای لامینار کلاس 2 و هود ایمنی بیولوژیکی تمایز قائل شد.

هودهای لامینار

هود شیمی (یا هود بخار) یک محفظه تهویه شده است که و بخارات حاصل از کار با محصولات شیمیایی در آزمایشگاه را جذب می کند. اگرچه یک قطعه بسیار مفید از تجهیزات در مهار خطرات شیمیایی است، اما هیچ گونه محافظتی در برابر خطرات بیولوژیکی ارائه نمی دهد.

هودهای لامینار کلاس 2، محفظه‌هایی هستند که از یک فن برای عبور هوا از فیلتر HEPA (مخفف عبارت آنگلوساکسون با کارایی ذرات بالا) استفاده می‌کنند که سطح کار را جارو می‌کند. جریان هوا می تواند عمودی یا افقی باشد. این هودهای لامینار فقط از موادی که داخل آن استفاده می‌شود محافظت می‌کنند، اما هرگز برای اپراتور محافظت نمی‌کنند، بنابراین برای کار در آزمایشگاه میکروبیولوژی بالینی توصیه نمی‌شوند. با این حال، آنها یک ابزار کار ضروری در به اصطلاح “مناطق پاک” هستند.

هود‌های میکروبی بیولوژیکی، محفظه‌هایی با تهویه هستند که برای محدود کردن خطر پرسنل آزمایشگاهی در معرض عوامل عفونی تا حد امکان طراحی شده‌اند. این امر به ویژه با توجه به اینکه بسیاری از عملیات انجام شده در آزمایشگاه شامل تشکیل ذرات معلق در هوا است، اهمیت دارد. هدف اصلی این تجهیزات فراهم کردن فضای کاری است که احتمال فرار ذرات معلق در هوا به خارج از کابین و در نتیجه آلوده کردن اپراتور و محیط اطراف را به حداقل می رساند. علاوه بر این، برخی از آنها از مواد مورد استفاده محافظت می کنند.

هنگامی که یک BSC توسط پرسنل آموزش دیده مناسب که از محدودیت های آن آگاه هستند استفاده می شود، به یک وسیله مهار بسیار موثر برای کاهش انتشار بالقوه آلودگی بیولوژیکی تبدیل می شود. با این حال، مهم است که در نظر داشته باشید که یک هود هرگز جایگزین یک تکنیک میکروبیولوژیکی کافی نیست.

BSCها دارای دو سیستم هستند که از خروج آلودگی جلوگیری می کنند: موانع هوا و فیلترها. موانع هوا با اجازه دادن به هوا در یک جهت و با سرعت ثابت ایجاد می شود و یک “پرده” واقعی از هوا به نام جریان هوای آرام ایجاد می شود. بنا به تعریف، جریانی بدون تلاطم است. هدف از فیلترها به دام انداختن ذرات موجود در این جریان هوا است و معمولاً از فیلترهای HEPA استفاده می شود که ذرات تا قطر 0.3 میکرون را با راندمان 99.97 درصد در خود نگه می دارند.

CSB ها به سه دسته تقسیم می شوند: کلاس1، کلاس 2

هودهای لامینار کلاس 1 اتاق‌های بسته با دهانه‌ای در جلو برای دسترسی به بازوهای اپراتور هستند. هوا از این قسمت وارد می شود، از محل کار عبور می کند و همه آن از طریق فیلتر HEPA به بیرون می رود. سرعت جریان هوا حدود 0.40 متر بر ثانیه (75 فوت بر متر) است. آنها برای جابجایی عوامل بیولوژیکی از گروه های 1، 2 یا 3 مناسب هستند. بزرگترین عیب آنها این است که از موادی که با آن کار می شود محافظت نمی کنند، بنابراین از آلوده شدن آن جلوگیری نمی کنند.

هودهای لامینار کلاس2 آنها عمدتاً با هودهای لامینار کلاس1تفاوت دارند زیرا، علاوه بر اپراتور و محیط اطراف او، از محصول در برابر آلودگی محافظت می کنند. سطح کار در هوای تمیزی که از فیلتر HEPA عبور کرده است غوطه ور می شود. خروجی هوا از طریق فیلتر HEPA دیگر تولید می شود. آنها تجهیزات معتبری برای جابجایی عوامل بیولوژیکی گروه های 1، 2 یا 3 هستند. با توجه به ویژگی های ساخت، جریان هوا و سیستم استخراج، انواع مختلفی از هود های کلاس2، A، B1، B2 و B3 وجود دارد.

اولین تفاوت بین نوع A و نوع B این است که آنهایی که از کلاس II نوع A طراحی شده اند به گونه ای طراحی شده اند که هوای استخراج شده از طریق یک اتصال از نوع سایبان به داخل همان آزمایشگاه یا خارج از آن جریان می یابد و آنهایی که از نوع B باید دارای یک مجرای خروجی هرمتیک باشند. ، اختصاصی برای آنها با دستگاه استخراج و سیستم هشدار مناسب. IIA و IIB3 هر دو سرعت 0.40-0.50 m/s (75-100 p/m) را حفظ می کنند و هر دو نیز 70 درصد هوا را به گردش در می آورند. هنگامی که IIB3 توسط مجرای هرمتیک به خارج متصل می شود، می توان از آن برای دستکاری هایی که شامل مقادیر بسیار کمی از محصولات سمی و رادیونوکلئیدها است استفاده کرد.

هود‌های نوع B باقی‌مانده، یعنی IIB1 و IIB2، عمدتاً در سرعت جریان و نسبت هوایی که مجدداً در گردش است، متفاوت هستند. در این دو نوع، حداقل سرعت 0.50 متر بر ثانیه (100 p/m) است که مقدار چرخش در کلاس2 نوع B1 30-50 درصد و در نوع B2 0 درصد است. هر دوی آنها برای کار با مقادیر کمی از مواد سمی و رادیونوکلئیدها مناسب هستند.

هود کلاس 3 آنها بالاترین سطح امنیت را تشکیل می دهند. آنها محفظه های هرمتیک در فشار منفی هستند و بنابراین، فضای داخلی آنها کاملاً از محیط جدا شده است. آنها با استفاده از دستکش کار می کنند، با یک تله برای معرفی محصول، هوا از طریق یک فیلتر هپا وارد شده و از طریق دو فیلتر هپا به بیرون خارج می شود. آنها برای رسیدگی به عوامل گروه های 1، 2، 3 یا 4 توصیه می شوند

. رایج ترین روش این است که از تامین کنندگان مربوطه درخواست اعلام انطباق با استاندارد بریتانیایی BS 3928 یا با NSF 49 آمریکایی شود. انجام شده توسط کمیته کارشناسان منتخب اتحادیه اروپا عمدتا بر اساس سه استاندارد اروپایی است که تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند، استاندارد بریتانیایی فوق الذکر و سایر استانداردهای مشابه آلمان و فرانسه.

CSB. توصیه های عمومی

نصب غرفه:

  1. باید تا حد امکان دور از دریچه های تهویه مطبوع، هودهای بخار، درها و مناطقی با ترافیک سنگین پا قرار گیرد که به وضوح با هودهای لامینار کلاس 2 تداخل می کند.
  2. پنجره های آزمایشگاه باید همیشه بسته بماند.
  3. بین خروجی هوای هود و سقف آزمایشگاه باید حداقل 0.3 متر فاصله باشد.
  4. بر روی یک سطح محکم و هرگز متحرک نصب خواهد شد. در صورت امکان، در یک منطقه بسته یا در یک منطقه دسترسی محدود.

در ابتدای کار:

  1. هود را برای 5-10 دقیقه راه اندازی کنید تا فیلترها را تمیز کنید و ناحیه محافظت شده را “شستشو دهید”.
  2. بررسی کنید که گیج فشار که در قسمت بالایی جلو قرار دارد تثبیت شده و فشار صحیح را نشان دهد (با مدل کابین متفاوت است).
  3. نور UV را خاموش کنید (اگر روشن باشد) و نور فلورسنت را روشن کنید.
  4. سطح کار را با یک محصول مناسب (مثلا اتیل الکل 70 درصد) تمیز کنید.
  5. قبل و بعد از کار در کابین دست ها و بازوها باید با دقت شسته شوند و توجه ویژه به ناخن ها شود.
  6. استفاده از لباس مجلسی آستین بلند با سرآستین تنگ و دستکش لاتکس توصیه می شود. این عمل جابجایی فلور باکتریایی را از پوست به داخل محل کار به حداقل می رساند و در عین حال از دست و بازوی اپراتور در برابر هرگونه آلودگی محافظت می کند

. 7. در موارد خاص استفاده از ماسک نیز توصیه می شود.

در حین جابجایی:

  1. تمام مواد مورد استفاده (و هیچ چیز دیگری) قبل از شروع در محل کار قرار می گیرد. به این ترتیب از وارد کردن و خارج کردن مداوم مواد در طول زمان کار جلوگیری می شود.
  2. توصیه می شود که قسمت بیرونی مواد وارد شده به کابین را ضد عفونی کنید.
  3. این ماده به ترتیب منطقی قرار می گیرد، به گونه ای که مواد آلوده در یک انتهای سطح کار قرار گرفته و مواد غیر آلوده سمت مخالف آن را اشغال می کند.
  4. بسته به نوع هندلینگ و مدل کابین، حداکثر منطقه ایمنی در داخل سطح کار متفاوت است. به طور کلی توصیه می شود حدود 5-10 سانتی متر بالاتر از سطح و دور از لبه های سطح کار شود. باید توجه ویژه ای داشت که دریچه های هوا را با مواد یا باقیمانده مسدود نکنید.
  5. پس از شروع کار و معرفی مطالب جدید، توصیه می شود قبل از شروع مجدد کار، 2-3 دقیقه صبر کنید. این امکان تثبیت جریان هوا را فراهم می کند. به یاد داشته باشید که هر چه مواد بیشتری در کابین وارد شود، احتمال ایجاد تلاطم هوا افزایش می یابد.
  6. فعالیت آزمایشگاهی را که کابین در حال استفاده در آن قرار دارد، به حداقل برسانید، تا از پیش نویس هایی که جریان را مختل می کند، جلوگیری کنید. هودهای لامینار کلاس 2 به راحتی توسط جریان هوای محیطی که از درها یا پنجره های باز می آید، حرکت افراد، سیستم تهویه آزمایشگاهی…
  7. از حرکات ناگهانی در داخل هود خودداری کنید. حرکت بازوها و دست‌ها آهسته خواهد بود تا از تشکیل جریان‌های هوا که هودهای لامینار کلاس 2 را تغییر می‌دهند، جلوگیری شود.
  8. مانند سایر قسمت های آزمایشگاه، مشعل Bunsen نباید استفاده شود که شعله آن باعث ایجاد تلاطم در جریان می شود و همچنین می تواند به فیلتر هپا آسیب برساند.
  9. هنگامی که باید از حلقه های پلاتین استفاده شود، زباله سوز الکتریکی یا بهتر است بگوییم حلقه های یکبار مصرف توصیه می شود.
  10. در صورت ریزش تصادفی مواد بیولوژیکی، فوراً جمع آوری می شود و سطح کار و تمام موادی که در آن زمان در داخل کابین وجود دارد، آلودگی زدایی می شود.
  11. هنگامی که یکی از آلارم های آن به صدا در می آید، هرگز از خودرو استفاده نمی شود.

در پایان کار:

  1. نمای بیرونی را از تمام مواد آلوده تمیز کنید.
  2. کابین را کاملاً از هر ماده ای خالی کنید.
  3. سطح کار را با اتیل الکل 70 درصد یا محصول مشابه تمیز و ضد عفونی کنید.
  4. اجازه دهید غرفه حداقل 15 دقیقه کار کند.
  5. در صورت لزوم نور فرابنفش (UV) را روشن کنید. شایان ذکر است که نور ماوراء بنفش قدرت نفوذ کمی دارد، بنابراین ظرفیت ضد آلودگی آن بسیار محدود است.

تمیز کردن و ضد عفونی BSC

  1. یک ضد عفونی کامل در شرایط زیر انجام می شود:

الف) در صورت نشت قابل توجه.

ب) قبل از هرگونه تعمیر؛

ج) قبل از شروع معاینات دوره ای؛

د) هر زمان که برنامه کاری تغییر کند.

ه) هنگام تعویض فیلترهای هپا و

و) هنگام تعویض مکان (حتی در همان آزمایشگاه)

  1. با بخارات فرمالدئید و همیشه توسط پرسنل آموزش دیده و با لباس محافظ شخصی مناسب انجام خواهد شد.
  2. از طرفی باید در نظر داشت که نظافت خوب محل کار ضامن عدم وجود گرد و غبار و سایر آلودگی ها می باشد. هدف از تمیز کردن، از بین بردن کثیفی است که به سطوح چسبیده و به عنوان تکیه گاه برای میکروارگانیسم ها عمل می کند. هنگام تمیز کردن، مواد آلی نیز حذف می‌شوند که سهم تعیین‌کننده‌ای در اثربخشی آلودگی‌زدایی بعدی دارد.
  3. یک بار در هفته راحت است سطح کار را بالا ببرید و زیر آن را تمیز و ضد عفونی کنید.
  4. کابین هرگز نباید به عنوان انبار موقت تجهیزات یا مواد آزمایشگاهی استفاده شود. این عمل بد منجر به تجمع غیر ضروری گرد و غبار می شود.
  5. از وارد کردن موادی به داخل کابین که به راحتی ذراتی مانند پنبه، کاغذ، چوب، مقوا، مداد…

تعمیر و نگهداری CSB

  1. سطح کار و بقیه قسمت های داخلی کابین هر هفته تمیز می شود.
  2. به منظور بررسی اندازه گیری داده شده توسط مانومتر، به صورت هفتگی راه اندازی می شود.
  3. هر ماه با یک دستمال مرطوب کلیه سطوح بیرونی تمیز می شود تا گرد و غبار انباشته شده از بین برود.
  4. وضعیت شیرهای داخلی که مجهز به آن است به صورت ماهانه بررسی می شود.
  5. سالانه توسط یک نهاد واجد شرایط تایید خواهد شد.

موارد استفاده از CSB در آزمایشگاه میکروبیولوژی

1- کنترل آئروسل های عفونی. آنها در پردازش نمونه ها یا کشت ها تولید می شوند مانند:

الف- رسیدگی به میکروارگانیسم های گروه خطر 3

ب- خرد کردن بافت.

ج- ضد عفونی کردن نمونه های کشت مایکوباکتریوم.

د- روشهای شناسایی قارچ.

ث. استفاده از گرداب برای مخلوط کردن نمونه‌ها با میکروارگانیسم‌های گروه خطر 3.

ج. تخلیه مایعات در نمونه‌هایی با میکروارگانیسم‌های گروه خطر 3.

  1. محافظت از نمونه‌ها یا مواد در برابر آلودگی خارجی:

الف. مایعات با میکروارگانیسم های گروه خطر 3.

ب- کشت سلولی.

ج- تهیه محلولهای محیطی و معرفهایی که باید استریل باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
همچنین به عنوان هودهای جریان آرام شناخته می شود، آنها ناحیه ای را ایجاد می کنند که با سطوحی که به راحتی تمیز و ضدعفونی می شوند با جریان هوای فیلتر شده از طریق فیلترهای اولیه که بزرگترین ذرات موجود در هوا را حفظ می کنند و فیلترهای HEPA (هوای ذرات با راندمان بالا) محدود می شود.
تمام لکه ها و پاشش ها باید با مایع ضدعفونی کننده یا الکل 70 درصد و با کمک دستمال مرطوب استریل مانند کیم ویپ تمیز شوند. توری هایی که هوا در آن جریان دارد و سطوح کار را بیرون آورده و به همین ترتیب تمیز کنید
انواع مختلفی از هود میکروبیولوژیکی کلاس II وجود دارد. رایج ترین آنها به اصطلاح نوع A، B1، B2 و B3 هستند. نوع A: هوای داخل آزمایشگاه بازیافت می شود. نوع B: هوا از طریق یک مجرا به خارج خارج می شود.
هودها از پرسنل، محصول و محیط در برابر ذرات خطرناک محافظت می کنند، مانند عواملی که نیاز به میکروبیولوژیکی سطح 1، 2 یا 3 دارند.
هودهای میکروبیولوژیکی تجهیزاتی هستند که یک مانع مهاری برای کار ایمن با عوامل عفونی ایجاد می کنند. آنها همچنین با نام های دیگری مانند هود میکروبی، هود میکروبیولوژیکی یا هود لامینار کلاس 2 شناخته می شوند.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها