• تاریخ انتشار: 7 آذر 1401
استریلیزاسیون

به منظور اطمینان از حفظ ایمنی آزمایشگاه ها و پرسنل تا حد امکان، ما خدمات خاصی را در محل داریم. به طور خاص، جابجایی نمونه های بیولوژیکی و مواد خطرناک چالش های ایمنی منحصر به فردی را ایجاد می کند. خدماتی مانند دفع تجهیزات آزمایشگاهی، نگهداری کابینت ایمنی زیستی و صدور گواهینامه، همگی کلیدهای حفظ پاکیزگی و ایمنی هستند.علاوه بر این موارد، روش هایی مانند ضدعفونی کردن تجهیزات آزمایشگاهی و استریلیزاسیون نیز به بهداشت و ایمنی کمک می کند. استریل کردن برای تمیز نگه داشتن تجهیزات آزمایشگاهی، مواد و نمونه ها ضروری است. در این پست، پنج روش استریل‌سازی آزمایشگاهی را مورد بحث قرار می‌دهیم که شما و موادتان را ایمن نگه می‌دارد.

  1. گرمای مرطوب (استریلیزاسیون به روش اتوکلاو کردن)

اتوکلاو محبوب ترین روش استریلیزاسیون آزمایشگاهی است. این فرآیند از بخار تحت فشار برای گرم کردن موردی که نیاز به استریل کردن دارد استفاده می کند. اتوکلاو یک روش فوق العاده موثر است. این به طور موثر تمام میکروب ها، هاگ ها و ویروس ها را از بین می برد. با این حال، برای برخی از سطوح ایمنی زیستی خاص، دمای بخار بالاتر یا دوره های جوجه کشی طولانی تر ضروری است.

بخار تولید شده از اتوکلاوها هفت برابر بیشتر از آب در همان دما گرما دارد. علاوه بر این، هنگامی که با مواد تماس پیدا می کند، فورا گرما را منتقل می کند و حتی می تواند به یک سطح متراکم تر و ضخیم تر نفوذ کند.

سرعت و کارایی اتوکلاو در استریل کردن مواد چیزی است که آن را به محبوب ترین انتخاب تبدیل می کند. از آنجایی که این موارد برای عملیات روزانه آزمایشگاه ضروری هستند، سرویس و تعمیر اتوکلاوهای خود به طور منظم مهم است.

  1. حرارت خشک (پخت یا شعله ور شدن)

استریلیزاسیون با حرارت خشک موثرترین روش برای حفظ هر چیزی که شامل چربی ها، روغن ها، پودرها یا موادی است که احتمال زنگ زدگی بیشتری دارد، در نظر گرفته می شود. اساساً، تفاوت اصلی بین گرمای خشک و اتوکلاو عدم وجود آب یا بخار در استریل کردن حرارت خشک است. برخی از آزمایشگاه ها گرمای خشک را برای استریل کردن کابینت های ایمنی زیستی ترجیح می دهند.

اساساً، استریلیزاسیون با حرارت خشک شامل افزایش دمای یک مورد تا 325 درجه فارنهایت یا بالاتر در فشار هوای معمولی است. ما از استریلیزاسیون با حرارت خشک به صورت روزانه و نه فقط در محیط های آزمایشگاهی استفاده می کنیم. وقتی گوشت یا مرغ را در فر می‌پزیم، از عقیم‌سازی حرارت خشک برای حذف باکتری‌ها و میکروب‌ها استفاده می‌کنیم.

با گرمای خشک، دمای بالاتری از حرارت برای استریل کردن مناسب مورد نیاز است.

  1. فیلتراسیون

فیلتراسیون روشی برای استریل کردن آزمایشگاهی است که نیازی به گرما ندارد. علاوه بر این، این تنها روش استریل‌سازی است که به جای کشتن، به نیرو برای جدا کردن میکروب‌ها یا باکتری‌ها در مایع متکی است. فیلترها با عبور محلول مایع از فیلتری با قطر منافذ بسیار کوچک برای عبور میکروب ها عمل می کنند. در اصل، فیلتر موجودات زنده را از محلول خارج می کند.

وقتی صحبت از استریل سازی مناسب می شود، فیلترهای مورد استفاده معمولا فیلترهای غشایی هستند که از استرهای سلولز ساخته شده اند. به منظور حذف باکتری ها، آنها معمولاً دارای قطر منافذ متوسط 0.2um هستند. با این حال، اگر ویروس یا فاژ نگران کننده باشد، فیلترها تکنیک خوبی برای عقیم سازی نیستند. این موجودات معمولاً می توانند حتی از بهترین فیلترها عبور کنند.

  1. مواد شیمیایی / حلال ها

گرمایش و فیلتراسیون می تواند روش های موثری برای استریل کردن و جلوگیری از آلودگی باشد. با این حال، در بسیاری از موارد گرما می تواند به موادی که باید استریل شوند آسیب برساند. اینجاست که استفاده از مواد شیمیایی و حلال ها می تواند مفید واقع شود.

در حالی که مواد شیمیایی مورد استفاده برای استریل کردن برای انسان خطرناک است، اما به اقلامی که باید استریل شوند آسیب نمی رساند. حتی گازها نیز حلالی هستند که می توانند اقلام را استریل کنند. آنها با نفوذ سریع به مواد بدون استفاده از حرارت تسریع شده، عقیم سازی سریع را فراهم می کنند. علاوه بر این، آنها برای ضدعفونی کردن مناطق پر تردد در زمانی که در حال حاضر پرجمعیت نیستند، عالی هستند.

مواد شیمیایی و حلال ها با دناتوره کردن پروتئین ها از طریق روش هایی که به آب نیاز دارند، استریل می شوند. برای اثربخشی باید 60 تا 90 درصد در آب رقیق شوند.

محلول های پراکسید هیدروژن، دی اکسید نیتروژن و فرمالدئید برخی از رایج ترین ضدعفونی کننده های شیمیایی هستند. در حالی که این حلال ها در کشتن سلول های میکروبی عالی هستند، اما هیچ تاثیری بر هاگ ندارند.

  1. تشعشع

استفاده از پرتو می تواند تکنیک های عالی برای استریل کردن آزمایشگاهی باشد. اشعه ماوراء بنفش، اشعه ایکس و پرتوهای گاما انواع تابش های الکترومغناطیسی هستند که به سرعت DNA را پودر می کنند.

در هوا، UV قابلیت نفوذ محدودی دارد. اساساً، این بدان معناست که عقیم سازی فقط در یک منطقه نسبتاً کوچک مستقیماً در داخل لامپ رخ می دهد. با این حال، این یکی از ایمن‌ترین روش‌های عقیم‌سازی است. اغلب در مناطق کوچک مانند هودهای جریان آرام استفاده می شود.

گاما و اشعه ایکس قابلیت نفوذ عالی دارند. در حالی که این امر آنها را ذاتاً خطرناک‌تر می‌کند، به این معنی است که برای عقیم‌سازی در مقیاس بسیار بزرگ‌تر نیز مؤثر هستند.

نتیجه گیری

ما در نور صنعت تجهیز فردوس، ایمنی و بهداشت آزمایشگاه را تمرین و اولویت اصلی خود قرار داده ایم. استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی برای ایمن و عملیاتی نگه داشتن آزمایشگاه ها کاملا ضروری است. اعتبارنامه ها و وابستگی های مختلف ما گواهی بر تعهد پایدار ما به ایمنی و بهداشت است. برخی از محیط‌های آزمایشگاهی می‌توانند خطرات خاصی را به همراه داشته باشند، و ما وظیفه خود را حذف آنها می‌دانیم.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها