• تاریخ انتشار: 22 شهریور 1401
چمبر
مواد آلی مانند پلاستیک، جوهر و پوشش معمولاً در اثر قرار گرفتن در معرض نور و هوا آسیب می بینند. این دلیل اصلی است که چرا چمبر تسترهای پایداری هوا و نور تسریع شده به طور گسترده برای گواهی مواد، کنترل کیفیت و همچنین برای تحقیق و توسعه استفاده می شود.
نتایج تولید شده توسط این تسترها معمولاً قابل تکرار و سریع هستند. چمبر محفظه تست قوس زنون و تستر هوازدگی شتابدار UV فلورسنت (QUV) برخی از متداول‌ترین تسترهای هوازدگی شتاب‌دار هستند.اما علیرغم اینکه پرکاربردترین تسترها هستند، آنها بر اساس رویکردهایی متفاوت هستند.
چمبر محفظه تست زنون به گونه ای طراحی شده است که تمام طیف نور خورشید از جمله مادون قرمز (IR)، اشعه ماوراء بنفش (UV) و نور مرئی را بازتولید می کند. قوس زنون اساساً تلاشی برای بازتولید نور خورشید از 295 نانومتر تا 800 نانومتر است. وقتی صحبت از QUV می شود، فقط اثرات مخرب نور خورشید را که از 300 تا 400 نانومتر رخ می دهد، بازتولید می کند. این تستر خاص بر این مفهوم استوار است که مواد بادوام که در فضای باز قرار می گیرند بیشترین آسیب ناشی از امواج فرابنفش موج کوتاه را تجربه می کنند. 

تست کننده هواشناسی QUV در چمبر

طراحی این تستر به گونه ای است که با استفاده از لامپ های فلورسنت UV اثرات مخربی که معمولاً در اثر نور خورشید بر روی مواد بادوام ایجاد می شود را بازتولید می کند. پوشش روی لوله های شیشه ای با دقت طراحی شده است به گونه ای که لوله ها عمدتاً به جای IF یا نور مرئی، UV تولید می کنند. انواع مختلفی از لامپ ها وجود دارند که طیف های مختلفی برای کاربردهای مختلف نوردهی دارند. لامپ های UVA -340 لامپ هایی هستند که بهترین شبیه سازی موجود از نور خورشید را در منطقه مهم UV موج کوتاه ارائه می دهند. لامپ های UV-B نیز به طور مرتب در این تستر مورد استفاده قرار می گیرند که باعث تخریب سریع تری نسبت به لامپ های UV-A می شوند.

چمبر

مزیت اصلی استفاده از QUV این است که امکان شبیه سازی واقعی ترین حمله رطوبت در فضای باز را فراهم می کند زیرا از مکانیزم تراکم استفاده می کند که برای بازتولید رطوبت در فضای باز منحصر به فرد است. این پرکاربردترین آزمایشگر هوازدگی در جهان است زیرا اثرات مخرب شبنم، باران و نور خورشید را تحریک می کند.

چمبر محفظه تست زنون

این واقعیت که چمبر تسترهای قوس زنون در نواحی مرئی، مادون قرمز و UV انرژی تولید می‌کنند باعث می‌شود آنها را به عنوان بهترین شبیه‌سازی نور خورشید با طیف کامل در نظر بگیریم. لازم است طیف قوس زنون فیلتر شود تا بتوان نور طبیعی خورشید را شبیه سازی کرد. این فیلترها نقش کاهش تابش یا گرمای ناخواسته را ایفا می کنند. انواع مختلفی از فیلترهای شیشه ای مختلف وجود دارد که توانایی دستیابی به طیف های مختلف را دارند. عوامل اصلی تعیین کننده فیلترهای مورد استفاده شامل مواد آزمایش شده و کاربرد نهایی است. انواع مختلف فیلترها مقادیر متفاوتی از اشعه ماوراء بنفش موج کوتاه را امکان پذیر می کند و این می تواند بر نوع و سرعت تخریب تأثیر قابل توجهی بگذارد.

محفظه چمبر

اکثر چمبر های تست‌کننده‌های قوس زنون معمولاً اثرات رطوبت را از طریق سیستم‌های کنترل رطوبت و/یا پاشش آب شبیه‌سازی می‌کنند. محفظه های زنون آب را روی نمونه های آزمایش می پاشند تا اثرات رطوبت فضای باز را شبیه سازی کنند. این روش خاص به ویژه برای شبیه سازی اثرات فرسایش مکانیکی یا شوک حرارتی ایده آل است. این تسترها معمولا دارای سیستم هایی هستند که رطوبت نسبی، دما و شدت نور (تابش) را کنترل می کنند.

که بهتر است؟

تصمیم گیری در مورد مناسب ترین روشی که استفاده می کنید باید به موادی که آزمایش می کنید، محدودیت های بودجه ای و کاربرد نهایی شما بستگی دارد. این عمدتاً به این دلیل است که هر دو این رویکردها بسته به کاربرد شما می توانند مؤثر باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
اصل ساده این است که با حفظ دمای پایدار، مقدار پایدار رطوبت نسبی نیز حفظ می شود. رطوبت نسبی نسبت مقدار آب موجود در هوا و مقداری است که به طور بالقوه می تواند در خود نگه دارد
اعتبارسنجی یک چمبر پایداری شامل مراحل مختلفی در رابطه با صلاحیت‌های نصب (IQ)، صلاحیت‌های عملیاتی (OQ) و صلاحیت‌های عملکرد (PQ) است. ضریب هوشی برای نشان دادن اینکه محفظه پایداری بازرسی شده و شامل تمام قطعات مورد نیاز برای عملکرد صحیح آن است انجام می شود.
چمبر تست پایداری امکان انجام و نظارت بر تست های شیمیایی، بیولوژیکی و میکروبیولوژیکی را فراهم می کند. در داخل محفظه، محصولات را می توان آزمایش کرد تا ببیند آیا عواملی مانند رطوبت، نور و دما روی محصولات در حین ذخیره سازی تأثیر می گذارد یا خیر.
چمبر های پایداری محیطی با دما و رطوبت کنترل شده را فراهم می کنند. آنها برای تست های پایداری عالی هستند، به عنوان مثال. در داروسازی یا بسته بندی کاربردهای دیگر شامل آزمایش محیطی یا ذخیره سازی کنترل شده است
چمبر رطوبت مکانیزمی است که نحوه واکنش محصولات را هنگام قرار گرفتن در معرض تغییرات رطوبت بررسی می کند. این نوع تست محیطی توسط تولیدکنندگان برای آزمایش پارامترهای مختلف محصولات خود در سخت ترین شرایط استفاده می شود.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها