• تاریخ انتشار: 28 خرداد 1401
آون های آزمایشگاهی

آون های آزمایشگاهی که در طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شوند، مجموعه ای از علوم را پوشش می دهند که برای اهداف مختلف صنعتی، تحقیقی و توسعه ضروری است. در اینجا ما شما را از طریق کاربردهای مختلف این قطعات ضروری راهنمایی می کنیم.

بررسی کلی آون آزمایشگاهی

رایج ترین آون های آزمایشگاهی دارای دمایی از محیط تا حدود 300 درجه سانتی گراد هستند که در زمینه های شیمی، زیست شناسی، داروسازی و پزشکی استفاده می شوند. آون هایی که بالاتر از 300 درجه سانتی گراد کار می کنند برای کاربردهای تخصصی تر در فیزیک، الکترونیک و پردازش مواد استفاده می شوند.

آون آزمایشگاهی

انواع آون آزمایشگاهی

  • آون آزمایشگاهی سنگین

این آون های مقاوم که در کاربردهای صنعتی استفاده می شوند، با اتصالات و اثاثیه سنگین تقویت می شوند تا در برابر استفاده از خشک کردن و پخت مقاومت کنند.

  • آون دیجیتال استاندارد

آون های دیجیتال استاندارد که برای اهداف عمومی مانند گرمایش و خشک کردن ساخته شده اند ، برای ارائه دقت کنترل ایمنی ساخته شده اند.

  • جعبه های آون داغ

برای محیط هایی ساخته شده است که دقت مطلق به ویژه ضروری نیست، اما به درستی نمونه های در حال آزمایش را می پذیرد.

  • آون های ذوب موم

برای ذوب و حفظ موم به منظور بافت شناسی ( مطالعه آناتومی میکروسکوپی سلول ها و بافت های گیاه هان و حیوانات ) استفاده می شود.

  • آون های با دمای بالا

آون های با دمای بالا که به طور سفارشی برای برآورده کردن مشخصات مورد نیاز آزمایشگاه های مربوطه ساخته می شوند، این آون با عایق بندی اضافی برای درها و دیواره های کابینت ساخته می شوند، زیرا از دمای بالای 500 درجه سانتی گراد استفاده می کنند، این آون ها به طور گسترده در صنایع هوافضا استفاده می شوند.

آون

مواد استفاده از آون

  • آینل یا باز پخت کردن

فرآیند باز پخت شامل حرارت دادن و سپس خنک کردن مواد مانند شیشه و فولاد به منظور کاهش سختی و افزایش شکل پذیری است. در این فرآیند از آون های با دمای بالا استفاده می شود که اغلب در صنایع متالوژی، تولید تجهیزات پزشکی و صنایع علم مواد استفاده می شود.

  • دیگ پخت

آون های آزمایشگاهی از طریق ترکیبی از خشک کردن و پختن مواد را به منظور سفت شدن ترکیب شیمیایی آنها خشک می کنند. این وسیله ای برای ایجاد اپوکسی، چسب، پلاستیک و لاستیک مورد استفاده در تحقیقات پلیمری و فناوری نانو است.

  • خشک کردن

یک ضرورت برای بسیاری از آزمایشگاه های زیست محیطی، بیولوژیکی و بالینی در خشک کردن نمونه ها از آون های جابجایی گرانشی، هوای اجباری و اون خلاء برای حذف رطوبت از آنها استفاده می شود.

  • پخت پی آمید

پلی آمید که به شکل مایع به آون اضافه می شود، سپس به صورت حرارتی پخته می شود تا یک لایه نازک یا لایه ای برای مصرف مختلف، از جمله پوشش بافر تنش برای لایه های توزیع مجدد، چسبندگی، اتصال تراشه ها و موارد دیگر ایجاد شود.

  • استریل کردن

در ابتدایی ترین حالت، آون آزمایشگاهی نیز می توانند برای استریل کردن تجهیزات آزمایشگاهی و ظروف شیشه ای استفاده شوند. دمای ایده آل باید حداقل 160 درجه سانتی گراد باشد و محتویات در این گرما به مدت 45 تا 60 دقیقه کنترل شود.

آون خلاء

استفاده های دیگر از آون

آون آزمایشگاهی در آزمایشگاه های بیولوژیکی، پزشکی قانونی و محیط زیست نیز مورد استفاده قرار می گیرند که کاربردها تخصصی تر است. در آزمایشگاه های پزشکی قانونی از آون خلاء با پیکربندی ویژه برای ایجاد اثر انگشت استفاده می شود، در حالی که آزمایشگاه های بیولوژیکی از آون های جابجایی گرانشی برای حذف آلاینده های میکروبیولوژیکی در تجهیزات آزمایشگاهی همراه با آون خلاء برای چسباندن بسته ها به سطح فیلترها استفاده می شوند. در جاهای دیگر، آزماشگاه های محیطی نمونه ها را قبل و بعد از خشک شدن وزن می کنند تا میزان رطوبت آنها را تعیین کنند.

 

امتیاز دهید

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها