• تاریخ انتشار: 28 تیر 1401
هودهای میکروبی کلاس2

سلول های خود را سالم و شاد نگه دارید

در ایجاد یک “حباب” حیاتی در یک محیط آزمایشگاهی متخاصم، هودهای میکروبی کلاس2 از کارگران، محیط زیست و فرآیندهای مربوط به سلول‌ها یا بافت‌های بیولوژیکی محافظت می‌کنند.
اولین نکته کاربردی که بیشتر متوجه شیمیدانان و دانشمندان تحلیلی است، این است که هودهای میکروبی کلاس2 که هودهای شیمی نیستند. جریان هوا در هودها قوی تر است و از محصولات یا فرآیندها در برابر هوای محیط و آلاینده های فراوان آن محافظت نمی کند. هودهای شیمی نیز به بیرون منفجر می شوند، در حالی که هودهای میکروبی کلاس2 ممکن است هوای آزمایشگاه را از طریق فیلتر HEPA تخلیه یا بازیافت کنند و هوای پاک شده را به آزمایشگاه بازگردانند. دانستن نوع حفاظت مورد نیاز برای محصول، فرآیند و کارگر، کلید انتخاب هودهای میکروبی کلاس2مناسب است.

تو روی نیمکت نیستی!

اگر از آنها خواسته شود، اکثر کاربران متوجه خواهند شد که فضاهای داخل هودهای میکروبی کلاس2 به طور بالقوه خطرناک هستند. با این حال، جف سرل، معاون ارشد در Germfree (اورموند بیچ، فلوریدا)، هشدار می دهد که رضایت به راحتی جایگزین احتیاط می شود. آگاه باشید که در یکهود میکروبی  کار می کنید و نه روی نیمکت یا پشت میز خود. کارتان را طوری برنامه‌ریزی کنید که وقتی مشکلاتی پیش می‌آید بتوانید اتفاقات داخل هود را کنترل کنید.»

کاربران باید بدانند که ویژگی اصلی ایمنی در همه هودهای میکروبی کلاس2 جریان هوای داخل است. برخلاف هودهای شیمی که فقط هوا را از ناحیه تنفس اپراتور می کشند یا از آن دور می کنند، هودهای میکروبی کلاس2 باید هوای جریان پایین فیلتر شده HEPA را نیز متعادل کنند. سرل می‌گوید: «این تعادل می‌تواند تحت‌تاثیر جایگاهی که کاربران می‌ایستند یا حرکات آن‌ها قرار می‌گیرد.

دوون کرامر، متخصص فروش در ایر ساینس (فورت مایرز، فلوریدا)، خاطرنشان می‌کند که حتی «قرار دادن هود های میکروبی در داخل یک اتاق برای اطمینان از جریان هوای بهینه ضروری است». برنامه ریزی کاری باید شامل هر مرحله از یک گردش کار یا آزمایش، از جمله نحوه رسیدگی به زباله و جلوگیری از آلودگی متقابل باشد. Serle بسته به دست تکنسین (از چپ به راست یا بالعکس) از «تمیز به کثیف» یا «کثیف به تمیز» پیشنهاد می‌کند. “به طور معمول، کثیف برای تمیز کردن در جهت چپ به راست است، بنابراین مواد و تجهیزات هرگز نباید در جهت مخالف حرکت کنند، از راست به چپ.”

اجتناب از آلاینده های موجود در هوا

هودهای میکروبی کلاس2 با تصفیه هوای غیر استریل محیط آزمایشگاه از طریق فیلتراسیون HEPA کار می کنند. سپس هوای تصفیه شده به سمت پایین، به سمت محصول یا فرآیند روی سطح کار هودهای میکروبی کلاس 2  دمیده می شود. از آنجایی که محصول یا فرآیند ممکن است این هوا را آلوده کرده باشد، قبل از تخلیه به خارج یا برگشت به آزمایشگاه از فیلتر دوم HEPA عبور می کند. بنابراین، به عنوان یک نکته کلی، آزمایشگاه ها باید آن فیلترها را حفظ کنند و اطمینان حاصل کنند که جریان هوا در حد مشخصات باقی می ماند.

دکتر دانیل آیزنمن، مدیر خدمات ایمنی زیستی در Advarra (پارک مثلث تحقیقاتی، NC) می گوید: «محققان اغلب تصور می کنند که کار در یک هودهای میکروبی کلاس2 محیط کاری استریل را تضمین می کند. با این حال، هود فقط از آلاینده های ذرات معلق در هوا محافظت می کند.

برای جلوگیری از اکثر منابع آلودگی، آیزنمن نکات زیر را ارائه می دهد:

  • سطوح کار را قبل و بعد از کار ضد عفونی کنید تا آلودگی سطح را به حداقل برسانید یا از بین ببرید
  • اطمینان حاصل کنید که مواد وارد شده به هود ضد عفونی یا استریل شده باشند
  • برای جلوگیری از ایجاد آلودگی از پوست محقق، هر جا مناسب است از تجهیزات حفاظت فردی استفاده کنید. “انسان دائما در حال ریختن سلول های پوستی است که با باکتری پوشانده شده است”
  • برای جلوگیری از ایجاد آلودگی با تکنیک آسپتیک آشنا شوید
  • از مسدود کردن گریل های ورودی هوا در جلو و پشت سطح کار خودداری کنید، زیرا ممکن است جریان هوا را مختل کند.
  • هودهای میکروبی کلاس2 سطل های ذخیره سازی نیستند! از نگهداری مواد در هود که ممکن است جریان هوا را مختل کند خودداری کنید
  • دستکش ها را هر زمان که سطوح غیر استریل خارج از هودهای میکروبی کلاس2 را لمس کردند، ضدعفونی کنید یا سطوح تماس را پردازش کنید
  • تصور نکنید نور UV هود به طور موثر سطح کار هود را ضد عفونی می کند. بسیاری از هودهای میکروبی کلاس2  مجهز به واحدهای ضد عفونی کننده اشعه ماوراء بنفش هستند، اما UV جایگزین تکنیک آسپتیک و گندزدایی کامل نیست. UV قابلیت نفوذ ضعیفی برای ضدعفونی مایع یا جامداتی دارد که ممکن است از آلاینده‌های میکروبی محافظت کند.
  • هودهای میکروبی کلاس2 را دور از درها و مناطق پرتردد قرار دهید تا از جریان هوای آشفته ای که با جریان هوای داخل هود تداخل می کند جلوگیری کنید.
  • از شعله های باز که ممکن است جریان هوا را نیز در داخل کاپوت مختل کند، خودداری کنید. “فیلترهای هپا آتش گرفتن شناخته شده اند”
  • از استفاده از مواد شیمیایی فرار یا خطرناک در هودهای میکروبی کلاس2خودداری کنید. متداول ترین هودهای میکروبی کلاس2 (کلاس II، نوع A2) 70 درصد به داخل اتاق باز می گردند و در برابر بخارات شیمیایی محافظت صفر می کنند.

فقط به اندازه کاربر ایمن است

“علاوه بر این، به یاد داشته باشید که هودهای میکروبی کلاس2 باید پس از نصب، سالانه و پس از تعمیر، گواهینامه دریافت کنند. آیزنمن می افزاید: گواهی نامه های معتبر بنیاد ملی بهداشت (NSF) عملکرد را در چارچوب پارامترهای مشخص شده توسط سازنده و استاندارد NSF49 برای هودهای میکروبی کلاس2 تضمین می کنند.

مانند هر عملیات آزمایشگاهی، ایمنی نگرانی اصلی هنگام کار با هودهای میکروبی کلاس2 است. راجر پونز، مدیر محصول در Telstar (بریستول، PA)، خاطرنشان می‌کند که کار هودهای میکروبی کلاس2 اغلب شامل خطرات زیستی است، بنابراین «صرف نظر از عاملی که کاربر با آن کار می‌کند، هودهای میکروبی کلاس2 فقط به اندازه فردی که آن را اداره می‌کند ایمن است. کاربران باید از برنامه‌های نگهداری و صدور گواهینامه پیروی کنند و کابینت را از طریق پروتکل‌های تمیز کردن تعیین‌شده تمیز یا ضدعفونی کنند. علاوه بر این، Pons از کاربران می‌خواهد که زباله‌ها را از ریختن زباله‌ها در یک کیسه خطرات زیستی در داخل کابینت نگه دارند، نه بیرون از آن. ریزش ها را با یک حوله ضدعفونی کننده بپوشانید تا از آئروسل شدن جلوگیری شود و به ماده ضدعفونی کننده زمان بدهید تا کار کند. پس از تمیز کردن، بسته به ماده ضد عفونی کننده، باید از یک آبکش استریل برای جلوگیری از خوردگی فولاد ضد زنگ داخل کابینت استفاده شود.

بس است

اسکات آلدرمن، مدیر عملیات در موسسه واکسن انسانی دوک (چپل هیل، NC)، به مدیران آزمایشگاه توصیه می کند که بیش از نیاز خود هودهای میکروبی کلاس2 خریداری نکنند و تصمیمات را بر اساس درک خطرات ناشی از کار خود قرار دهند. بیشتر فعالیت‌هایی که در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی بالینی یا زیست‌پزشکی انجام می‌شوند به هودهای میکروبی کلاس2 کلاس II نوع A2 نیاز دارند. افزودن یک اتصال سایبان به سیستم اگزوز ساختمان یا خرید هودنوع B بدون دلیل موجه هزینه ها را افزایش می دهد و احتمالاً خطر خرابی هو.د  را افزایش می دهد.

Alderman همچنین در هودهای میکروبی کلاس2 تایید کننده آزمون میدانی، بر اساس استاندارد NSF/ANSI 49 ، قبل از استفاده اولیه و حداقل سالیانه پس از آن، بسیار کارآمد است. عملکرد مناسب هود میکروبی کلاس2 مستلزم متعادل کردن جریان هوا در سراسر دستگاه است. تأیید عملکرد مناسب پس از نصب بسیار مهم است زیرا «محموله و تحویل یک هود میکروبی کلاس2 را در معرض شوک و ارتعاشاتی قرار می‌دهد که می‌تواند به یکپارچگی دستگاه آسیب برساند. آزمایش میدانی تنها راه برای اطمینان از اینکه یک واحد مطابق طراحی عمل می کند است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها