• تاریخ انتشار: 26 تیر 1401
هود لامینار یا هود آزمایشگاه

کار آزمایشگاهی شامل تجهیزات بسیار پیچیده ای است. هر کسی که در آزمایشگاه کار می کند می تواند این را تأیید کند. در SEPS، بیش از هجده سال است که تجهیزات علمی حوزه تخصصی ما بوده است. بین کالیبراسیون،  آلودگی زدایی  و استریلیزاسیون ما، هیچ دستگاه آزمایشگاهی وجود ندارد که با آن آشنا نباشیم. و یکی از حیاتی ترین ابزار در کارهای آزمایشگاهی هود لامینار است.

اساساً یک هود لامینار به جلوگیری از آلودگی نمونه ها کمک می کند. علاوه بر این، جریان هوای آرام می تواند به حفظ ایمنی کارکنان کمک کند. مانند  هودهای شیمی، این ابزاری است که جریان هوا را کنترل می کند تا ذرات معلق در هوا را از پرسنل دور کند. با این حال، بسیاری از کارگران آزمایشگاه اغلب می پرسند: بهترین راه برای تمیز کردن آنها چیست؟

اول: چرا تمیز کردن هود لامینار؟

آزمایشگاه ها بدون توجه به صنعت باید تا حد امکان تمیز و استریل باشند. و برای آزمایشگاه‌هایی که دارای رتبه‌بندی سطح ایمنی زیستی هستند  ، اهمیت دو چندان دارد. با تمیز نگه داشتن هود لامینار، احتمال رشد میکروبی و آلودگی را از بین خواهید برد. علاوه بر این، کار و نمونه های شما بدون خرابی باقی می مانند. همچنین، احتمال آلودگی متقاطع را تا حد زیادی کاهش خواهید داد. اصولا هود جریان تمیز یک هود جریان ایمن است. تمیز کردن هود لامینار ممکن است فرآیندی باشد، اما کاملاً ضروری است.

تمیز کردن در مقابل آلودگی زدایی

درک این نکته بسیار بسیار مهم است که تمیز کردن پایه جریان هود لامینار شما، ضدعفونی مناسب  نیست  . در حالی که تمیز کردن منظم ضروری است، اما مزایای ضدعفونی مشابه را ندارد. این فقط در مورد هودهای لامینار  نیز صدق نمی کند. علاوه بر این، تجهیزاتی مانند یخچال/فریزر، سانتریفیوژ، پیپت، کابینت ایمنی زیستی (BSCs) و هود شیمی نیز نیاز به  ضدعفونی معمولی توسط متخصصی مانند SEPS دارند.

PPE و لوازم

بدیهی است، هنگام آماده شدن برای تمیز کردن، مطمئن شوید که تجهیزات حفاظت شخصی مناسب (PPE) دارید. ابتدا دستکش اتاق تمیز، عینک ایمنی و ماسک صورت خود را پیدا کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که ظرف مناسب و خالی برای دفع هر گونه مواد یا زباله دارید. دستمال کاغذی برای تمیز کردن خوب کافی نیست. در عوض، خود را با پارچه‌های سازگار با ISO یا دستمال‌های تمیزکننده که ذرات را نمی‌ریزند، آماده کنید. اگر کثیفی یا پودری در فلو هود شما وجود دارد، بهتر است از جاروبرقی اتاق تمیز برای حذف آنها استفاده کنید. پاک کردن با یک پارچه ممکن است سطح فلو هود شما را خراش دهد.

دانشمند در حال تمیز کردن هود جریان آرام بود

تمیز کردن فلو هود لامینار

ابتدا هود خود را به مدت سی دقیقه روشن کنید و اجازه دهید هوا دمیده شود. مطمئن شوید که پارچه شما با یک پاک کننده خیس شده است، یک دستمال خشک کار نمی کند. اولین نقطه کانونی شما باید سقف فلو هود  لامینار شما باشد و باید از پشت به جلو پاک کنید. همچنین، هنگام تمیز کردن، از چپ به راست حرکت کنید.

هنگام تمیز کردن هود لامینار، مراقب پارچه خود باشید. وقتی کثیفی یا زباله زیادی جمع شد، آن را به سمت تمیزی برگردانید. اگر پارچه شما از هر طرف آلوده است، آن را با یک پارچه تازه تعویض کنید. در مرحله بعد، باید طرفین هود لامینار را تمیز کنید. با شروع از بالا به عقب به جلو حرکت کنید. پس از انجام این کار، لبه ها و گوشه های ظریف را با سواب پاک کنید.

گریل FFU را به آرامی از چپ به راست و از بالا به پایین تمیز کنید. هرگز مایع پاک کننده را روی گریل اسپری نکنیدمی تواند به فیلتر HEPA پشت گریل آسیب برساند. مطمئن شوید که به جای آن پارچه تمیز کننده را به آرامی اسپری می کنید تا از هر گونه آسیبی جلوگیری کنید. هنگامی که گریل را انجام دادید، از چپ به راست از سطح کار مراقبت کنید. در آینده، در صورت لزوم، این روند را تکرار کنید. چه با یک هود لامینار عمودی یاهود لامینار افقی کار کنید، می توانید رویه را در صورت نیاز تنظیم کنید. یک ماده تمیز کننده خوب برای استفاده، ایزوپروپانول 70٪ استریل درجه USP است.

نتیجه

به یاد داشته باشید: تمیز کردن اولیه، ضدعفونی مناسب نیست. در حالی که تمیز کردن هود لامینار خود به کارایی و ایمن نگه داشتن آن کمک می کند، اما مزایای مهم ضدعفونی کردن را برای شما به ارمغان نمی آورد. علاوه بر این، روش‌های مهمی مانند استریل کردن و کالیبراسیون برای طولانی‌تر کردن عمر هود شما به همان اندازه حیاتی هستند.

5/5 - (1 امتیاز)
اساساً یک هود لامینار به جلوگیری از آلودگی نمونه ها کمک می کند. علاوه بر این، جریان هوای آرام می تواند به حفظ ایمنی کارکنان کمک کند. مانند  هودهای شیمی، این ابزاری است که جریان هوا را کنترل می کند تا ذرات معلق در هوا را از پرسنل دور کند
هنگام آماده شدن برای تمیز کردن، مطمئن شوید که تجهیزات حفاظت شخصی مناسب (PPE) دارید. ابتدا دستکش اتاق تمیز، عینک ایمنی و ماسک صورت خود را پیدا کنید. علاوه بر این، مطمئن شوید که ظرف مناسب و خالی برای دفع هر گونه مواد یا زباله دارید. دستمال کاغذی برای تمیز کردن خوب کافی نیست. در عوض، خود را با پارچه‌های سازگار با ISO یا دستمال‌های تمیزکننده که ذرات را نمی‌ریزند، آماده کنید. اگر کثیفی یا پودری در فلو هود شما وجود دارد، بهتر است از جاروبرقی اتاق تمیز برای حذف آنها استفاده کنید. پاک کردن با یک پارچه ممکن است سطح فلو هود شما را خراش دهد. ابتدا هود خود را به مدت سی دقیقه روشن کنید و اجازه دهید هوا دمیده شود. مطمئن شوید که پارچه شما با یک پاک کننده خیس شده است، یک دستمال خشک کار نمی کند. اولین نقطه کانونی شما باید سقف فلو هود  لامینار شما باشد و باید از پشت به جلو پاک کنید. همچنین، هنگام تمیز کردن، از چپ به راست حرکت کنید.
آزمایشگاه ها بدون توجه به صنعت باید تا حد امکان تمیز و استریل باشند. و برای آزمایشگاه‌هایی که دارای رتبه‌بندی سطح ایمنی زیستی هستند  ، اهمیت دو چندان دارد. با تمیز نگه داشتن هود لامینار، احتمال رشد میکروبی و آلودگی را از بین خواهید برد. علاوه بر این، کار و نمونه های شما بدون خرابی باقی می مانند. همچنین، احتمال آلودگی متقاطع را تا حد زیادی کاهش خواهید داد. اصولا هود جریان تمیز یک هود جریان ایمن است. تمیز کردن هود لامینار ممکن است فرآیندی باشد، اما کاملاً ضروری است.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها