• تاریخ انتشار: 10 بهمن 1400
اتوکلاو خاک

اتوکلاو خاک یک تکنیک آزمایشگاهی است که برای حذف میکروارگانیسم ها از خاک استفاده می شود و اغلب گام مهمی در هر فرآیند تحقیقات کشاورزی است.

اتوکلاو خاک

نحوه استریل کردن خاک با اتوکلاو

هنگام استریل کردن خاک در اتوکلاو، مهم ترین عاملی که باید در نظر گرفته شود، توانایی بخار برای نفوذ کامل در خاک و در نتیجه دستیابی به استریل سازی مناسب است. به عبارت دیگر، بهتر است هنگام استریل کردن خاک یک چرخه خلاء اجرا شود.

یک چرخه خلاء از دو فاز خلاء قبل و بعد از چرخه تشکیل شده است. عملکرد خلاء قبل از چرخه مهمترین عاملی است که هنگام انتخاب اتوکلاو برای پردازش خاک باید در نظر گرفته شود. هوا می‌تواند در خاک محبوس شود، بنابراین یک سری پالس‌های خلاء قبل از چرخه اطمینان حاصل می‌کنند که بخار به درستی به بار نفوذ می‌کند.

فاز خلاء پس از چرخه نیز برای استریل کردن خاک توصیه می شود، زیرا خاک در طول چرخه به طور اجتناب ناپذیری در بخار غلیظ خیس می شود. خلاء پس از چرخه (یعنی مرحله خشک کردن) وزن کالاهایی را که باید از اتوکلاو تخلیه شوند کاهش می دهد.

هنگام بارگیری یک اتوکلاو با خاک، بارگیری مناسب و فضای خالی از خاک در حال استریل کردن بسیار مهم است. لایه ای از خاک با عمق بیش از 4 اینچ یا خاکی که به شدت در ظروف بسته بندی شده باشد، می تواند هوا را حفظ کرده و از استریل شدن مناسب، حتی با خلاء قبل از چرخه، جلوگیری کند. اگر سینی‌هایی که خاک در آن‌ها قرار است استریل شود دارای سوراخ‌هایی برای زهکشی در پایین باشند، مهار ثانویه نیز بسیار مهم است، در غیر این صورت ممکن است خاک از سینی خارج شود و زهکش اتوکلاو را مسدود کند و/یا به لوله‌کشی داخلی دستگاه استریل‌کننده آسیب برساند.

یک چرخه اتوکلاو معمولی برای استریل سازی خاک 30 تا 60 دقیقه در دمای 121 درجه سانتی گراد یا 20 تا 30 دقیقه در دمای 132 درجه سانتی گراد است.

 

روش های استریل سازی خاک

استریل سازی خاک یک تکنیک کشاورزی است که برای از بین بردن میکروارگانیسم های مضر، پاتوژن ها، هاگ ها و آفات کشت گیاهی از خاک معدنی بدون تخریب خاک یا تغییر شدید ترکیب شیمیایی آن استفاده می شود. استریل سازی خاک می تواند به ارتقای سلامت گیاه کمک کند. همچنین می تواند عملکرد محصول را افزایش دهد. به خصوص در مزارعی که پس از یک چرخه منظم تناوب زراعی دوباره کاشته می شوند.

اگرچه راه‌های زیادی برای استریل کردن خاک وجود دارد، اما سه روش اصلی در محیط‌های آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  1. استریل‌سازی شیمیایی
  2. پرتو گاما
  3. گرما

 

استریل‌سازی شیمیایی

ضدعفونی‌کننده‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای استریل‌سازی شیمیایی خاک استفاده کنید. از جمله فرمالدئید، فنل‌ها، کرسیلیک اسید، اتیلن اکسید و متیل بروماید، اگرچه دو مورد از رایج‌ترین آنها سدیم آزید و پروپیلن اکسید هستند. آزید سدیم، اکسید پروپیلن و سایر تیمارهای شیمیایی pH و شیمی خاک را بدون هیچ تضمینی برای استریل کردن کامل نمونه تغییر می دهند.

 

استریل خاک با تابش گاما

تابش گاما یکی دیگر از روش های رایج استریل کردن خاک است. تابش Y در 10 کیلو گری به اندازه کافی قوی است که اکتینومیست ها، قارچ ها و بی مهرگان را در بیشتر خاک ها از بین می برد و اکثر باکتری های خاک را می توان با 20 کیلو گری از بین برد. برخی از آلاینده ها – یعنی باکتری های مقاوم در برابر رادیو – نیاز به تابش y در 70 کیلوگری دارند.

 

استریل سازی خاک با گرما

دو روش برای استریل کردن خاک وجود دارد:

  1. استریلیزاسیون با حرارت خشک
  2. استریلیزاسیون با بخار

استریل سازی خاک با حرارت خشک اگرچه برای اهداف کشاورزی مناسب است، اما عقیم سازی با حرارت خشک – در فعالیت های آزمایشگاهی کافی نیست. دلیل این امر این است که اگرچه به طور قابل توجهی جمعیت باکتری ها و سایر میکروب ها را در خاک کاهش می دهد، اما رویکرد گرمای خشک آنها را به طور کامل از بین نمی برد. که ما را با استریلیزاسیون بخار مواجه می کند.

همانطور که از نام آن پیداست، استریل سازی با بخار ، از گرمای بخار برای استریل کردن نمونه های خاک استفاده می کند. دمای بخار ویروس ها، پاتوژن ها، باکتری ها، قارچ ها، آفات و غیره را از بین می برد.

برای کاربردهای آزمایشگاهی، که در آن تنها حجم کمی از خاک در زمان معین استریل می شود. اتوکلاو معمولاً روش انتخابی استریلیزاسیون با بخار خاک است. از نظر مفهومی، این روش مانند استریل سازی در زمین باز یا گلخانه عمل می کند. با این حال، اتوکلاوها می توانند به دمای بالاتر و سرعت بیشتری دست یابند و این رویکرد را کارآمدتر می کند. اعتبار اتوکلاو کردن نسبت به سایر اشکال عقیم‌سازی خاک، بر پایه گرما یا غیره، آسان‌تر است. زیرا میکروب‌های موجود در خاک می‌توانند فوق‌العاده انعطاف‌پذیر باشند.

 

خرید اتوکلاو خاک از فردوس تجهیز

فردوس تجهیز با بیش از 15 سال تجربه در طراحی، ساخت و نصب اتوکلاو برای آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و موارد دیگر، سیستم‌های استریلیز ادغام شده استریل‌سازی را به یک علم واقعی تبدیل کرده است. صرف نظر از اینکه چه چیزی برای استریل کردن نیاز دارید، فردوس تجهیز اتوکلاو مناسبی برای انجام کار دارد. بهترین از همه، ما طیف گسترده‌ای از گزینه‌های سفارشی‌سازی را ارائه می‌دهیم، به طوری که دستگاه استریل‌کننده بخار شما نیازهای دقیق شما را برآورده می‌کند.

 

منبع :

Beginner’s Guide to Autoclaving Soil

5/5 - (2 امتیاز)
  1. استریل سازی شیمیایی
  2. پرتو گاما
  3. گرما

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها