• تاریخ انتشار: 27 دی 1400
تاثیر نور بر رشد گیاهان

نور، دما و رطوبت

نور یک عامل ضروری در نگهداری گیاهان است. سرعت رشد و مدت زمان فعال ماندن گیاه به میزان نور دریافتی آن بستگی دارد. انرژی نور در فتوسنتز، اساسی ترین فرآیند متابولیک گیاه میباشد. هنگام تعیین تأثیر نور بر رشد گیاه، باید سه حوزه را در نظر گرفت: شدت، مدت و کیفیت.

تاثیر نور بر رشد گیاهان

شدت نور

شدت نور بر تولید غذای گیاهی، طول ساقه، رنگ برگ و گلدهی تأثیر می گذارد. به طور کلی، گیاهانی که در نور کم رشد می کنند، معمولاً دارای برگ های سبز روشن هستند. گیاه مشابهی که در نور بسیار روشن رشد می‌کند، دارای شاخه‌های کوتاه‌تر، بهتر و برگ‌های سبز تیره و بزرگ‌تر است.

 

قرار گرفتن در معرض نور

گیاهان را می توان با توجه به نیازهای نوری آنها مانند نور زیاد، متوسط ​​و کم طبقه بندی کرد. شدت نور دریافتی توسط یک گیاه داخلی به نزدیکی منبع نور به گیاه بستگی دارد. با افزایش فاصله از منبع نور، شدت نور به سرعت کاهش می یابد. جهت پنجره در خانه یا محل کار بر شدت نور طبیعی خورشید که گیاهان دریافت می کنند تأثیر می گذارد. نوردهی های جنوبی شدیدترین نور را دارند. نوردهی های شرقی و غربی حدود 60 درصد از شدت نوردهی جنوبی را دریافت می کنند، در حالی که نوردهی های شمالی 20 درصد از شدت نوردهی جنوبی را دریافت می کنند. نوردهی جنوبی گرم ترین، شرق و غرب کمتر گرم و نوردهی شمالی خنک ترین است. عوامل دیگری مانند پرده ها، درختان بیرون از پنجره، آب و هوا، فصل سال، سایه ساختمان های دیگر و تمیزی پنجره نیز بر شدت نور تأثیر می گذارد. سطوح انعکاسی و رنگ روشن در داخل خانه یا محل کار تمایل به افزایش شدت نور دارند، در حالی که سطوح تیره شدت نور را کاهش می دهند.

 

نوردهی جهت دار:

 

روز و شب:

طول روز یا مدت دریافت نور توسط گیاهان نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. پوانستیا، کالانکو و کاکتوس کریسمس فقط زمانی گل می دهند که روزها 11 ساعت یا کمتر باشد (گیاهان روز کوتاه). برخی از گیاهان فقط زمانی گل می دهند که روزها بیش از 11 ساعت باشد (گیاهان روز بلند)، در حالی که برخی دیگر اصلاً به طول روز حساس نیستند (گیاهان خنثی روز).

 

طول روز:

تا زمانی که چرخه گلدهی گیاه به طول روز حساس نباشد، می توان از افزایش زمان (مدت) قرار گرفتن گیاهان در معرض نور برای جبران شدت نور کم استفاده کرد. افزایش مدت نور به گیاه اجازه می دهد تا غذای کافی برای بقا و رشد تولید کند. با این حال، گیاهان برای رشد مناسب نیاز به مدتی تاریکی دارند و نباید بیش از 16 ساعت در روز در معرض نور قرار گیرند. نور زیاد به اندازه ی کم مضر است. وقتی گیاه به نور مستقیم زیاد می رسد، برگ ها رنگ پریده می شوند، گاهی می سوزند، قهوه ای می شوند و می میرند. بنابراین، گیاهان را از نور مستقیم بیش از حد خورشید در ماه های تابستان محافظت کنید.

 

نور تکمیلی:

روشنایی اضافی را می توان با لامپ های رشته ای یا فلورسنت تامین کرد. لامپ های رشته ای گرمای زیادی تولید می کنند و از الکتریسیته به نحو احسن استفاده نمی کنند. اگر نور مصنوعی تنها منبع نور برای رشد گیاهان باشد، کیفیت نور یا طول موج باید در نظر گرفته شود. گیاهان برای فتوسنتز بیشتر به نور آبی و قرمز نیاز دارند، اما برای گلدهی به نور مادون قرمز نیز نیاز است. نورهای رشته ای عمدتاً قرمز و مقداری نور مادون قرمز تولید می کنند، اما نور آبی بسیار کمی تولید می کنند. لامپ های فلورسنت با توجه به میزان فسفر مصرفی سازنده متفاوت است. نورهای سفید سرد عمدتاً نور آبی تولید می کنند و در نور قرمز کم هستند. آنها به اندازه کافی خنک هستند که کاملاً نزدیک به گیاهان قرار گیرند. گیاهان شاخ و برگ در زیر نورهای فلورسنت سرد و سفید به خوبی رشد می کنند، در حالی که گیاهان شکوفه به نور مادون قرمز اضافی نیاز دارند. این می تواند توسط چراغ های رشته ای یا لامپ رشد گیاه مخصوص باغبانی تامین شود.

همچنین میتوان با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی همچون قفسه ها نوری رشد گیاه که در داخل  اتاق های رشد گیاه قرار میگیرند این عمل را انجام  داد.

 

درجه حرارت

اکثر گیاهان نوسانات دمایی معمولی را تحمل می کنند. به طور کلی، گیاهان شاخ و برگ بهترین رشد را بین 70 درجه تا 80 درجه فارنهایت در طول روز و بین 60 تا 68 درجه فارنهایت در شب دارند. اکثر گیاهان گلدار همان محدوده دمایی روز را ترجیح می دهند، اما زمانی که دمای شب بین 55 درجه تا 60 درجه فارنهایت متغیر است، بهترین رشد را دارند. دمای پایین تر در شب به گیاه کمک می کند: از دست دادن رطوبت خود را بازیابی کند، رنگ گل را تشدید کند و عمر گل را طولانی تر کند. دمای بیش از حد پایین یا بالا ممکن است باعث ایجاد این موارد شود: استرس گیاه، مانع از رشد، یا ایجاد ظاهر دوکی و آسیب یا ریزش شاخ و برگ. دمای خنک شبانه در واقع برای رشد گیاه مطلوب تر از دماهای بالا است. یک قانون خوب این است که دمای شبانه را 10 تا 15 درجه کمتر از دمای روز نگه دارید.

 

 

مه پاش:

رطوبت اتمسفر به صورت درصد رطوبت هوا بیان می شود. این برای گیاهان در اصلاح افت رطوبت و دما مهم است. راه های مختلفی برای افزایش رطوبت نسبی اطراف گیاهان وجود دارد. یک دستگاه رطوبت ساز را می توان به سیستم گرمایش یا تهویه خانه یا محل کار متصل کرد. همچنین سینی های شنی با سطح رطوبت ثابت را می توان در زیر گلدان یا ظروف قرار داد. با تبخیر رطوبت اطراف سنگریزه ها، رطوبت نسبی در مجاورت گیاهان افزایش می یابد.

 

رطوبت

یکی دیگر از راه های افزایش رطوبت، گروه بندی گیاهان نزدیک به هم است. مه پاشی شاخ و برگ گیاهان به دلیل افزایش پتانسیل گسترش بیماری ها به طور کلی توصیه نمی شود. اگر از مه استفاده می شود، باید در اوایل روز استفاده شود تا برگ ها قبل از شروع دمای خنک تر شبانه خشک شوند.

 

 

منبع :

Light, Temperature and Humidity

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها