• تاریخ انتشار: 2 آذر 1401
هود شیمی ، Chemical hood ، غطاء كيميائي

هود شیمی یک روش اصلی کنترل نوردهی در آزمایشگاه است. هود شیمی یک محفظه تهویه‌دار است که معمولاً به طور جداگانه از سیستم گرمایش و تهویه مطبوع ساختمان  هواگیری می‌کند و به داخل ساختمان بازگردانی نمی‌شود. هنگام کار با ترکیبات سمی یا ترکیبات با نقطه جوش کمتر از 120 درجه سانتیگراد باید از هود شیمی استفاده کرد. هودهای شیمی یا سایر هود های موضعی موثر باید در زمانی که مواد مورد استفاده از حد مجاز نوردهی در آزمایشگاه تجاوز می کنند، تهیه و استفاده شود.

انواع هودهای شیمی

انواع هودهای شیمی در دانشگاه شامل هودهای شیمیایی، رادیو ایزوتوپی و اسید پرکلریک با کنترل های مختلف جریان هوا می باشد. کنترل های هود شامل حجم هوای ثابت، حجم هوای متغیر و کنترل دو حالته می باشد. تعدادی از هودهای شیمی چوب قدیمی و “کمدهای” شیمی هنوز نگهداری می شوند. هودها برچسبی را نشان می دهند که نوع کنترل تهویه را مشخص می کند:

 

 

هود شیمیهود شیمیهود شیمی

 

هودهای شیمی به یکی از دو گروه 1) جریان استاندارد و 2) جریان کم تقسیم می شوند. بخارهای جریان استاندارد برای کارکردن با سرعت 0.030 کیلومتر خطی در دقیقه در ارتفاع ارسی 0.457 متر طراحی شده اند. (توجه داشته باشید که برخی از هودهای قدیمی به گونه ای طراحی شده اند که با سرعت 100 LFM در ارتفاع ارسی کامل، تا 0.635 متر کار کنند). هودهای شیمی کم جریان برای کارکردن در 70 LFM در ارتفاع ارسی 0.457 متر طراحی شده اند.

نحوه استفاده :

هود شیمی در صورت استفاده صحیح می تواند حفاظت کافی برای اکثر فرآیندهای آزمایشگاهی ایجاد کند.

هود شیمی باید در حالی کار کند که ارسی بالاتر از فلش قرمز نباشد.

 

هود شیمی

 

تست و بازرسی هود شیمی

نور صنعت تجهیز فردوس یک تست عملکردی را انجام می دهد تا اطمینان حاصل کند که هودها هر 18 ماه یکبار مطابق نیاز عمل می کنند. تست عملکرد معمولاً شامل ارزیابی سرعت چهره، صدا، مهار، عملکرد مانیتور و توانایی ردیابی (در صورت وجود) است. کارشناسان ما می توانند هر گونه مشکل مشاهده شده در کنترل، ارسی، بافل، لوله کشی، نور یا خوردگی را بررسی کنند.

هودهای شیمی تست شده توسط نور صنعت تجهیز فردوس دارای برچسبی هستند که تاریخچه بازرسی آن را ثبت می کند.

اگر هود در بازرسی ناموفق باشد، ممکن است لازم باشد تا زمان تعمیر از سرویس خارج شود. نور صنعت تجهیز فردوس محققان را مطلع می کند و در صورت نیاز به تعمیر، علامت «استفاده نکنید» را ارسال می کند. هنگامی که محققان شرکت نور صنعت تجهیز فردوس تعمیرات را به پایان رساند، فردوس تجهیز هود را مجددا آزمایش کرده و دوباره در خدمت قرار می دهد.

چیزهایی که در مورد هود شیمی باید بدانید

هنگامی که ممکن است بیش از حد در معرض آلاینده‌های هوای تولید شده توسط یک فعالیت آزمایشگاهی قرار بگیریم بهتر است به جای میز، از هود یا سایر کنترل‌های مهندسی استفاده کنیم.

در صورت جابجایی آزمایشگاه و برخی خدمات/تعمیرات، پرسنل آزمایشگاه و محققان مسئول ضدعفونی کردن هودهای شیمی خود هستند

مراقب خاموش شدن سیستم تهویه مطبوع باشید و زمانی که سیستم تهویه سرویس دهنده اتاق خاموش است از هود استفاده نکنید.

آلارم هود شیمی

بیشتر هودهای شیمی مجهز به مانیتورهایی هستند که هنگامی که جریان هوا به حدود 80 درصد سرعت طراحی کاهش می یابد، یک زنگ هشدار قابل شنیدن و در برخی موارد قابل مشاهده ایجاد می کند. اگر زنگ هشدار شما فعال شود، باید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:

مطمئن شوید که هواکش هود کار می کند. اگر آلارم ادامه داشت، درب شیشه ای هود را ببندید و کمی صبر کنید و سپس درب شیشه ای را در ارتفاع کار خود باز کنید.

چنانچه زنگ هشدار ادامه داشت، استفاده از هود را متوقف کنید، درب شیشه ای را ببندید و با نور صنعت تجهیز فردوس تماس بگیرید.

اگر با هود شیمی خود مشکل دارید، با نور صنعت تجهیز فردوس با شماره 2-34030131-026 تماس بگیرید. ما مشکل را عیب یابی می کنیم و ممکن است آن را برای تعمیر به محققان ارجاع دهیم.

تعمیر و نگهداری هودها توسط محققان انجام می شود.

خرید هود شیمی

نور صنعت تجهیز فردوس برای اطمینان از انتخاب هود مناسب و اینکه زیرساخت ساختمان می تواند نصب را پشتیبانی کند، مورد نیاز است. نصب و تعویض هود شیمی ممکن است نیاز به طراحی و برنامه ریزی، آلودگی زدایی و کار فراتر از نصب ساده هود داشته باشد.

5/5 - (2 امتیاز)
هود شیمی برای اطمینان از ایمنی پرسنل آزمایشگاه در حین کار با مواد خطرناک با دور کردن مداوم جریان هوا از کاربر کار می کنند. در صورت استفاده صحیح، دود هودها می توانند از گازهای سمی، انفجار و نشت توسط کاربران و محیط زیست جلوگیری کنند.
هفت مرحله برای ایمنی هود شیمی عبارتند از: مرحله 1: مکان خود را ایمن کنید. مرحله 2: ابزارهای جالب برای قوانین خانواده. مرحله 3: با مردم احساس امنیت کنید. مرحله 4: خانواده ما چه ویژگی خاصی دارد؟ مرحله 5: اورژانس مرحله 6: هنوز آماده اید؟ مرحله 7: یک برنامه مراقبتی تهیه کنید.
هودهای شیمی : از هودهای شیمیایی می توان برای رسیدگی به موارد زیر استفاده کرد: مواد بد بو، گازهای سمی، مواد واکنش پذیر، مواد شیمیایی خورنده، مواد قابل اشتعال یا سایر مواد سمی و فرار.
هود شیمیایی قطعه اصلی تجهیزات آزمایشگاهی است که از کارکنان آزمایشگاهی که با مواد شیمیایی خطرناک کار می کنند محافظت می کند. در صورت استفاده صحیح، هودهای بخار از کارکنان در برابر استنشاق گازهای شیمیایی، بخارات و ذرات معلق در هوا محافظت می کنند.
هودهای شیمی باید دور از فعالیت ها یا تاسیساتی قرار گیرند که جریان هوا یا تلاطم ایجاد می کنند. دور از مناطق پر رفت و آمد، پخش کننده های هوا، درها و پنجره های قابل اجرا قرار بگیرید. تلاطم هوا بر توانایی هودها برای خروج هوای آلوده تأثیر می گذارد.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها