• تاریخ انتشار: 5 مرداد 1401
یخچال فریزر آزمایشگاهی

فریزرهای آزمایشگاهی و یخچال‌های آزمایشگاهی به دلیل اهمیت نگهداری واکسن‌ها بین زمان تولید و تزریق به بازوی بیمار، توجه روزافزونی را در مطبوعات به خود جلب کرده‌اند. همانطور که در Scientific American گزارش شده است ، فریزرهای آزمایشگاهی و یخچال‌های آزمایشگاهی در “زنجیره سرد کووید” نقش دارند. این مقاله نحوه انتخاب یک فریزر یا یخچال آزمایشگاهی برای واکسن‌های کرونا و سایر محصولات حساس به دما را توضیح می‌دهد.

تفاوت بین واحدهای آزمایشگاهی و واحدهای خانگی

فریزر یا یخچال آزمایشگاهی به گونه ای طراحی و ساخته شده است که استانداردهای بسیار سخت گیرانه تری نسبت به آنچه که معمولاً در واحدهای خانگی یا تجاری یافت می شود، رعایت کند. واکسن ها، سایر داروها، خون و پلاسما، به عنوان مثال، باید در محدوده دمایی محدود نگهداری شوند تا از کاهش قدرت یا فساد جلوگیری شود.

نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید

نگهداری مناسب این محصولات و سایر محصولات حساس به دما به شدت توسط سازمان هایی مانند سازمان غذا و دارو (FDA) و آژانس هایی مانند مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها کنترل می شود.

  • به عنوان مثال، نگهداری نادرست واکسن ها منجر به از دست دادن قدرت آن می شود و هزینه هنگفتی را هم برای محصول از دست رفته و هم هزینه واکسیناسیون مجدد نشان می دهد.
  • نگهداری نمونه های بیولوژیکی با ارزش یا غیر قابل تعویض نمونه دیگری است که در آن کنترل مناسب دما بسیار مهم است.
  • هزینه (و جریمه های احتمالی) ناشی از ذخیره سازی نامناسب در فریزرهای آزمایشگاهی و یخچال های آزمایشگاهی توجیه کافی برای هزینه بالاتر آنها ارائه می دهد.
  • به همین دلیل است که کنترل دما و ثبت روزانه بسیار مهم است.

دسته بندی یخچال و فریزر آزمایشگاهی

فریزرهای آزمایشگاهی را می توان از جهات مختلفی دسته بندی کرد، اما ما با قابلیت دما شروع می کنیم. این با سایر دستورالعمل های انتخاب دنبال می شود.

در حالی که اکثر فریزرهای آزمایشگاهی معمولا از -10⁰C تا -25⁰C کار می کنند، بر اساس مدل ها استثناهایی وجود دارد. فریزرهای با دمای پایین دوباره بسته به مدل ها برای دماهای 25-، 30- و 40- درجه سانتی گراد در دسترس هستند.

نیاز به مدل‌های با دمای بسیار پایین برای نگهداری واکسن‌های کووید-۱۹ اغلب در مطبوعات ذکر می‌شود، که نمونه آن در مقاله علمی آمریکایی ذکر شده در بالا ذکر شده است. باز هم، بسته به مدل ، فریزرهای با دمای بسیار پایین را می توان از -40⁰ تا -86⁰C تنظیم کرد.

یک پیشنهاد: اگر یک فریزر آزمایشگاهی می‌خرید، فریزر را انتخاب کنید که دمای مورد نیازتان را ارائه کند، زیرا هر چه دما پایین‌تر باشد، به انرژی بیشتری نیاز دارد.

یخچال های آزمایشگاهی معمولا از 1⁰C تا 10⁰C کار می کنند.

پنج دستورالعمل انتخاب برای فریزرها و یخچال های آزمایشگاهی

در بخش‌های بعدی، نکاتی را که باید در هنگام خرید یخچال یا فریزر آزمایشگاهی در نظر بگیرید، بررسی خواهیم کرد.

  1. ثبت دما و هشدارهای دما

CDC توصیه می کند دو بار در روز دمای یخچال و فریزر آزمایشگاهی را به صورت دستی بررسی و ثبت کنید. در حالی که این ممکن است از نظر سیستم های هشدار دهنده اضافی به نظر برسد، دستگاه های خودکار ممکن است دچار نقص شوند. پیش آمده.

هشدار یک ویژگی کاملاً حیاتی در هنگام ذخیره واکسن های ارزشمند، دارویی و بیولوژیکی است. حتی ساده‌ترین یخچال و فریزر آزمایشگاهی را می‌توان با آلارم‌های دماسنج دیجیتال اختیاری متشکل از یک حسگر داخلی که در یک بطری گلیکول قرار می‌گیرد و با سیمی که از روی واشر در کنار لولا می‌گذرد یا از طریق درگاه‌های دسترسی حسگر اختیاری به یک کنترل خارجی متصل می‌شود، نصب کرد. ماژول نمایش

هدف گلیکول این است که حسگر را از واکنش به نوسانات سریع دما مانند زمانی که در باز می شود، “عایق” کند.

مرحله بعدی یک زنگ دیجیتال صوتی و تصویری داخلی با دمای بالا/پایین با تماس های زنگ از راه دور برای هشدار به پرسنل در سایر نقاط تاسیسات است.

دیتا لاگرهای دمایی USB اختیاری با آلارم داخلی برای ثبت خودکار دمای داخلی در فواصل زمانی قابل برنامه ریزی توسط کاربر با استفاده از پروب های قابل ردیابی NIST در دسترس هستند. برای خواندن نتایج، کافی است درایو فلش USB را به رایانه وصل کنید و داده ها را برای بررسی و بایگانی به رایانه شخصی منتقل کنید.

  1. ظرفیت مورد نیاز خود را تعیین کنید

مهم است که اندازه واحد مورد نیاز خود را محاسبه کنید زیرا ظرفیت اضافی نه تنها منجر به هزینه بیشتر می شود بلکه می تواند فضای ارزشمندی را اشغال کند. به عنوان مثال، CDC پیشنهاد می‌کند که یک منبع 60 روزه از واکسن‌ها را در دسترس داشته باشید و در یک چرخه 30 روزه، واکسن‌های جایگزین را سفارش دهید و در عین حال مراقب تاریخ انقضا باشید.

  1. فریزرها و یخچال های آزمایشگاهی یخ زدایی دستی و خودکار

تفاوت های مهمی بین واحدهای یخ زدایی دستی و خودکار وجود دارد.

  • واحدهای یخ زدایی خودکار عموماً مورد علاقه آزمایشگاه ها و داروخانه ها هستند. اکثر مدل ها دارای فن هایی هستند که هوای سرد را در سراسر دستگاه به گردش در می آورند تا دمای داخلی یکنواختی ایجاد کنند. برخی از مدل ها به کاربران امکان کنترل فرکانس و مدت چرخه یخ زدایی را می دهند. پر کردن دستگاه با محصول یا بطری های آب به کاهش نوسانات دما به دلیل چرخش کمپرسور و باز شدن درها کمک می کند.
  • یخچال های علمی یخ زدایی دستی با گردش مبرد از طریق لوله در دیوارها خنک می شوند. اختلاف دمای داخلی باعث گردش هوای سرد می شود. از آنجایی که در یخچال‌های یخ‌زدایی دستی گردش هوا توسط فن وجود ندارد، برای کاربردهایی مانند آزمایش در ظروف باز که در آن خشک شدن محصول به دلیل حرکت هوا مجاز نیست، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • بیشتر آزمایشگاه ها برای راحتی کار، فریزرهای علمی یخ زدایی خودکار را ترجیح می دهند. آنها خودنگهدار هستند و در طول چرخه های یخ زدایی نیازی به در دسترس بودن فریزر دوم ندارند. برخی از فریزرهای یخ زدایی خودکار مجهز به کنترل کاربر بر چرخه یخ زدایی هستند.
  • فریزرهای علمی یخ زدایی دستی مانند یخچال های یخ زدایی دستی کار می کنند. تجمع یخ روی دیوارهای داخلی و کندانسور باید بر اساس برنامه ریزی شده حذف شود که شامل ایجاد فضای فریزر جایگزین برای محتویات در طول عملیات یخ زدایی می شود.
  1. در مورد یخچال/فریزرهای آزمایشگاه ترکیبی چطور؟

به عنوان یک قاعده کلی، یک یخچال علمی مستقل و یک فریزر علمی مستقل کنترل دمای بهتری را نسبت به یخچال/فریزر ترکیبی با یک کندانسور حفظ می‌کنند. این باید زمانی در نظر گرفته شود که کنترل دقیق دما مهم است.

اما: در دسترس بودن فضای محدود و نیاز به ارائه هر دو قابلیت تبرید و انجماد نشان دهنده یک واحد علمی ترکیبی یخچال فریزر است. در اینجا توضیح مختصری از سه پیکربندی طراحی ارائه شده است:

  1. بهترین کنترل دما توسط یک یخچال و فریزر آزمایشگاهی ترکیبی ارائه می شود که در آن هر محفظه دارای کمپرسور، ترموستات و درب خارجی مخصوص به خود است. این نوع از مدل ترکیبی هنگام نگهداری محصولاتی که به درجه حرارت بسیار حساس هستند توصیه می شود.
  2. یک گزینه کم‌هزینه برای نگهداری محصولات با حساسیت کمتر به دما، فریزر/یخچال آزمایشگاهی با تنها یک کمپرسور برای هر دو محفظه است. این دو محفظه دارای درهای خارجی مجزا هستند و ممکن است دارای کنترل دمای جداگانه باشند. از آنجایی که هوای سرد از محفظه فریزر از طریق یک دریچه به داخل محفظه یخچال جریان می یابد، دمای دو محفظه کاملاً مستقل نیستند.
  3. وقتی فضا تنگ است، یک واحد یخچال/فریزر زیر پیشخوان یا میز را در نظر بگیرید. اینها معمولاً به عنوان یک محفظه یخچال که حاوی یک محفظه فریزر داخلی با یک در است پیکربندی می شوند. در این حالت محفظه فریزر ترموستات خود را ندارد.
  4. فریزر و یخچال آزمایشگاهی خود را کجا قرار دهید

این یک برخاستن با اندازه دو بار است، یک بار برش – شعار نجاران حرفه ای. یا روی مردی که یک قایق در زیرزمین ساخته تا بفهمد از در نمی‌گذرد.

در هنگام خرید یخچال و فریزر علمی نکاتی را که باید در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • مکان یابی واحد مطمئن شوید که فضای فیزیکی کافی در دسترس است و نزدیکی به پریز برق وجود دارد – اختصاص داده شده ترجیح داده می شود. کابل های پسوند توصیه نمی شود.
  • واحدهای زیر پیشخوان در مقابل واحدهای مستقل. واحدهای زیر پیشخوان توکار نیازی به فضایی در طرفین و پشت ندارند زیرا از جلو تهویه می شوند. واحدهای ایستاده آزاد عموماً به فضایی در طرفین و بالا برای گردش هوا نیاز دارند. واحدهای ایستاده آزاد در طرفین و همچنین در بالا و جلو به پایان رسیده است. بسته به مدل، واحدهای داخلی ممکن است در طرفین و بالا به پایان برسد یا نشوند.
  • فاصله های جانبی، بالا و عقب برای واحدهای اندازه کامل. مشخصات سازنده این الزامات را نشان می دهد. به عنوان مثال، برخی از طرح ها به چند اینچ نیاز دارند در حالی که برخی دیگر را می توان به کابینت های جانبی و دیوارهای عقب چسباند.
  • آیا یخچال فریزر یا یخچال زیر پیشخوان در موارد موجود یا برنامه ریزی شده قرار می گیرد؟ اگر چنین است آیا فضای خالی کافی برای کارکرد صحیح تجهیزات وجود دارد؟ فضای کافی برای جابجایی دستگاه برای سرویس دهی بگذارید.
  • محیط محلی. از قرار دادن یخچال و فریزر در نزدیکی مجاری گرمایش یا در مناطقی که نور مستقیم خورشید دارند خودداری کنید.

تجهیزات فریزر آزمایشگاهی اختیاری

تجهیزات استاندارد و اختیاری موجود برای یخچال و فریزرهای علمی بسته به سازنده و مدل متفاوت است. ما در مورد سیستم های مختلف سنجش دما، نظارت و هشدار اظهار نظر کرده ایم که برخی از آنها به عنوان اختیاری طبقه بندی می شوند.

گزینه های دیگری که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

  • کاستورها یا ترازها در مقابل پاها
  • قفل درب و سایر سیستم های امنیتی
  • شیشه عایق در مقابل درهای جامد
  • قفسه بندی اضافی
  • کشو و سبد
  • لولای درب معکوس
  • فولاد ضد زنگ در مقابل نماهای بیرونی و/یا داخلی رنگ شده
  • پورت های حسگر برای دسترسی به تجهیزات علمی داخلی
  • پریزهای برق داخلی

فریزرها و یخچال های آزمایشگاهی ویژه

ممکن است برای رسیدگی به مسائل ایمنی جدی از واحدهای قابل اشتعال و/یا ضد انفجار استفاده شود. واحدهای قابل اشتعال به گونه ای طراحی شده اند که مواد فرار نمی توانند توسط جرقه های سرگردان داخلی مانند کمپرسور یا روشنایی مشتعل شوند. اگر جو در خود آزمایشگاه فرار است، باید یخچال یا فریزر آزمایشگاهی ضد انفجار مشخص شود. این موضوع باید با دانشمندان تواتک در میان گذاشته شود.

امیدواریم این اطلاعات هنگام تعیین فریزر و یخچال آزمایشگاهی مفید باشد. برای اطلاعات بیشتر و توصیه‌ها، لطفاً برای مشاوره تخصصی در مورد انتخاب مدل مناسب برای برنامه‌هایتان، با متخصصین جهت مشاوره و اطلاع از لیست قیمت یخچال آزمایشگاهی نور صنعت تجهیز تماس بگیرید.

امتیاز دهید
یخچال آزمایشگاهی توسط مراکز بهداشتی و حرفه ای برای نگهداری نمونه ها و همچنین واکسن ها و داروها در دمای خاصی استفاده می شود تا از خراب نشدن آنها اطمینان حاصل شود.
مطلقاً هیچ ماده غذایی یا نوشیدنی مجاز به نگهداری در یخچال های آزمایشگاهی حاوی معرف ها، نمونه ها و سایر مواد تحقیقاتی نیست. همه یخچال ها و فریزرها باید دارای برچسب "عدم نگهداری مواد غذایی یا نوشیدنی در این یخچال" باشند.
یخچال آزمایشگاهی یک وسیله آزمایشگاهی معمولی است که از یک محفظه عایق حرارتی و یک پمپ حرارتی (مکانیکی، الکترونیکی یا شیمیایی) تشکیل شده است که گرما را از داخل واحد به محیط خارجی آن منتقل می‌کند تا داخل آن تا دمای پایین‌تر خنک شود.
یخچال‌های آزمایشگاهی بیوپزشکی تجهیزات پزشکی هستند که برای نگهداری انواع نمونه‌های با منشأ بیولوژیکی مانند خون، مشتقات خون، معرف‌های بیولوژیکی، واکسن‌ها، داروها، مواد شیمیایی قابل اشتعال، اسید ریبونوکلئیک (RBA) و اسید دئوکسی ریبونوکلئیک (DNA) استفاده می‌شوند.
یک یخچال آزمایشگاهی که برای نگهداری معرف‌های فرار و نمونه‌های بیولوژیکی در دمای بین -40 تا 50 درجه فارنهایت (40- تا 10 درجه سانتیگراد) استفاده می‌شود، که معمولاً از طریق فروشگاه‌های عرضه تجهیزات آزمایشگاهی برای مصارف آزمایشگاهی و پزشکی به بازار عرضه می‌شود. این تعریف شامل واحدهای عمودی و زیر پیشخوان می شود.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها