• تاریخ انتشار: 1 دی 1401
هود شیمی ، غطاء كيميائي

هود شیمی و هود میکروبی چه کارایی دارند؟

آزمایشگاه ساختمانی است که در آن آزمایشات انجام می شود. آزمایشگاه‌ها انواع مختلفی دارند و هر نوع برای انجام آزمایش‌های خاصی استفاده می‌شود. دو نوع اصلی آزمایشگاه شیمی و آزمایشگاه زیست شناسی هستند. این آزمایشگاه‌های شیمی شامل آزمایش‌هایی می‌شوند که از مواد سمی استفاده می‌کنند و بنابراین باید در حین اجرا برای جلوگیری از حوادث مراقب بود. در یک آزمایشگاه زیست شناسی، بیشتر آزمایش ها به اندازه آزمایشگاه های شیمی سمی نیستند. با این حال، برای جلوگیری از اتلاف و اطمینان از ایمنی کاربر نیز باید مراقب بود و از هود شیمی استفاده کرد.

هود آزمایشگاهی محفظه‌ای است که در داخل یک آزمایشگاه شیمی برای انجام آزمایش‌هایی که مواد شیمیایی سمی آزاد می‌کنند ساخته شده است. هود شیمی نیز برای ذخیره ترکیبات فراری که می تواند برای محیط زیست مضر باشد استفاده می شود. از سوی دیگر، یک هود لامینار فلو، همچنین محفظه‌ای است که عمدتاً در یک آزمایشگاه بیولوژیکی برای انجام آزمایش‌هایی ساخته شده است که شامل میکروارگانیسم‌های ظریف است. برای ایجاد یک محیط استریل برای انجام آزمایشات بیولوژیکی استفاده می شود. به آن کابینت ایمنی زیستی نیز می گویند.

بیایید نگاهی دقیق تر به این دو بیندازیم و بین اصول کار و کاربرد آنها تفاوت قائل شویم.

هود لامینار میکروبی

کارایی هود لامینار میکروبی

انواع مختلفی از هودهای میکروبی معمولا در آزمایشگاه ها استفاده می شود. آنها به سه کلاس اصلی تقسیم می شوند.

  • کلاس 1. در این نوع هودهای لامینار، هوا از آزمایشگاه به سمت سطحی که در آن آزمایش ها انجام می شود جریان می یابد.
  • کلاس 2. در این هود جریان هوا از آزمایشگاه به سمت محفظه جریان دارد. سپس هوای تازه از بالا وارد محفظه می شود. سپس هوای خروجی قبل از انتشار به محیط از طریق هود HEPA فیلتر می شود. همچنین می توان هوا را در داخل محفظه چرخاند.
  • کلاس 3. این نوع هود های میکروبی در آزمایشگاه هایی استفاده می شود که در آن آزمایش های ظریف انجام می شود. هم هوای ورودی به محفظه و هم هوای خروجی از فیلترهای HEPA عبور می‌کنند تا از عدم آلودگی اطمینان حاصل شود.

طریقه استفاده از هود لامینار میکروبی

این نوع هود نه تنها در آزمایشگاه های بیولوژیکی استفاده می شود. همچنین یک جزء استاندارد در آزمایشگاه‌های تولید الکترونیک است که در آن برای ایجاد یک محیط غیر آلوده که در هنگام مونتاژ وسایل الکترونیکی مورد نیاز است، استفاده می‌شود.

این تجهیزات همچنین در آزمایشگاه میکروبیولوژی ضروری است. هودهای لامینار میکروبی برای اطمینان از تمیز بودن هوای مورد نیاز برای جابجایی میکروارگانیسم های خاص مانند آنتی سرم ها استفاده می شود.

هود لامینار میکروبی افقی در شرکت های داروسازی برای ایجاد یک محیط آسپتیک برای جابجایی محصولات استریل استفاده می شود. هود جریان آرام افقی دارای فیلترهای HEPA است که به طور مداوم عرشه کار را با هوای تازه شستشو می دهد. این به حذف میکروارگانیسم هایی که می توانند در آزمایش ها تداخل داشته باشند کمک می کند. هوا از هود لامینار میکروبی از طریق یک هود دود خروجی از محفظه خارج می شود.

هودهای شیمی

کارایی هود شیمی

رایج ترین هودهای شیمی، هودهای بای پس هستند. اینها طوری طراحی شده اند که در حجم ثابتی از هوا کار کنند. انواع مختلفی از هودهای بای پس از جمله هوای کمکی، هودهای با کارایی بالا و کاهش حجم هوا وجود دارد. هودهای شیمی دارای یک سیستم اگزوز هوا کارآمد هستند که امکان دفع گازهای سمی را فراهم می کند.

برخی از هودهای شیمی مخصوصاً برای رسیدگی به مواد خورنده خاص مانند اسید هیپرکلریک ساخته شده اند. برخی دیگر دارای مشخصاتی هستند که امکان جابجایی مواد رادیواکتیو را فراهم می کند و دارای فیلترهایی برای جلوگیری از انتشار این عناصر به محیط زیست هستند.

طریقه استفاده از هود شیمی

هود شیمی آزمایشگاهی به طور گسترده در بسیاری از آزمایشگاه‌های شیمی تجزیه یافت می‌شود، جایی که آزمایش‌هایی که گازهای سمی مانند گاز دی‌اکسید گوگرد را آزاد می‌کنند.

همچنین برای انجام آزمایش هایی که شامل مواد شیمیایی است که به راحتی در حین گرمایش پاشیده می شوند، ایده آل است. چنین ترکیباتی می توانند به راحتی تکنسین آزمایشگاه و سایر ساکنان آزمایشگاه را در فضای باز بسوزانند.

نوع دیگری از آزمایش‌هایی که باید در داخل یک هود آزمایشگاهی انجام شود، آزمایش‌هایی است که شامل مواد شیمیایی قابل اشتعال است. این مواد شیمیایی در صورت قرار گرفتن در معرض هوا می توانند کشنده باشند.

آئروسل‌ها، مواد سرطان‌زا و سایر مواد شیمیایی فرار نیز در این محوطه نگهداری می‌شوند.

5/5 - (2 امتیاز)
هدف از دود شیمیایی جلوگیری از انتشار مواد خطرناک در فضای عمومی آزمایشگاه با کنترل و سپس تخلیه مواد شیمیایی خطرناک و/یا بدبو است.
هود شیمی یک محفظه تهویه‌دار است که معمولاً به طور جداگانه از سیستم گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع ساختمان (HVAC) هواگیری می‌کند و دوباره به داخل ساختمان گردش نمی‌کند. هنگام کار با ترکیبات سمی یا ترکیبات با نقطه جوش زیر 120 درجه سانتیگراد باید از هودهای بخور استفاده کرد.
همچنین سطوح کار و مواد داخل هود از آلودگی باکتری ها یا ویروس های موجود در هوا محافظت می شود. مورد دوم در برخی تحقیقات ویروسی، که در آن سطوح بافتی که برای رشد ویروس استفاده می‌شوند، مستعد آلودگی هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد.
یکی دیگر از عملکردهای ضروری یک هود عملی این است که با داشتن یک پنجره شیشه ای محکم در جلو، عایق داخل و خارج محفظه هود را فراهم کند. یکی دیگر از عملکردهای ضروری یک هود، داشتن سرعت مکش مناسب است که از خروج گازهای خطرناک از داخل جلوگیری می کند.
هودهای شیمی برای اطمینان از ایمنی پرسنل آزمایشگاه در حین کار با مواد خطرناک با دور کردن مداوم جریان هوا از کاربر کار می کنند. در صورت استفاده صحیح، دود هودها می توانند از گازهای سمی، انفجار و نشت توسط کاربران و محیط زیست جلوگیری کنند.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها