• تاریخ انتشار: 30 تیر 1401
هودهای میکروبی کلاس2 

جریان آرام هودهای میکروبی کلاس2  به عنوان جریان هوایی تعریف می شود که در آن کل بدنه هوا در یک فضای تعیین شده از نظر سرعت و جهت یکنواخت است.

هود جریان آرام چیست؟

هودهای میکروبی کلاس2 و هود های میکروبی بیولوژیکی نمونه های رایج هودهای جریان آرام هستند. آنها محفظه های آزمایشگاهی هستند که برای هدایت دقیق هوای فیلتر شده HEPA طراحی شده اند. برخی از این هودها از اقلامی که روی سطح کار قرار می گیرند از آلودگی محافظت می کنند.

برخی دیگر از قرار گرفتن کاربر در معرض آلاینده ها در محل کار جلوگیری می کنند. هودهای جریان آرام اغلب برای کار با نمونه های بیولوژیکی، نیمه هادی ها یا سایر مواد حساس استفاده می شوند.

بر اساس CDC ، اصل جریان هوای آرام برای اولین بار در اوایل دهه 1960 توسعه یافت. این هنوز هم برای آزمایشگاه‌های مدرن بسیار مرتبط است، زیرا به معنای واقعی کلمه نحوه حرکت ایمن هوا را در بسیاری از نسل‌های محفظه‌های آزمایشگاهی شکل داده است.

امروزه دسته های زیادی از هودهای میکروبی کلاس2 وجود دارند. اگرچه آنها بسته به علم انجام شده در داخل متفاوت هستند، اما یک مخرج مشترک وجود دارد: همه از این نوع جریان هوای یک طرفه برای کمک به حفظ عقیمی، جلوگیری از آلودگی متقابل و کاهش تلاطم استفاده می کنند.

چگونه از جریان هوای آرام در انواع مختلف تجهیزات استفاده می شود؟

هودهای میکروبی کلاس2 ، که گاهی اوقات به عنوان هودهای جریان آرام شناخته می‌شوند، حفاظت محصول را از طریق جریان پایین لایه لایه فیلتر شده با HEPA بر روی منطقه کار حفظ می‌کنند. طبق تعریف NSF ، این هودهای تهویه شده همچنین دارای جریان هوای داخل در جلوی باز برای محافظت از اپراتورها و هوای خروجی فیلتر شده HEPA برای حفاظت از محیط زیست هستند.

  • هودهای میکروبی کلاس2 ، نوع A هوا را به آزمایشگاه بازگردانند مگر اینکه اتصال سایبان تضمین شود.
  • هودهای میکروبی کلاس2 ، نوع B به بیرون از مجرای سختی برخوردار هستند.
  • هودهای میکروبی کلاس2 ، نوع C1 می توانند در حالت نوع A یا نوع B کار کنند. هر مدلی که برای برنامه شما مناسب باشد، عملکرد ایمن در هودهای های میکروبی برای محافظت از یکپارچگی کار و ایمنی شخصی شما ضروری است.
  • ایستگاه‌های PCR ، محفظه‌هایی که به‌طور خاص برای محل آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز طراحی شده‌اند، از جریان عمودی هوای فیلتر شده با HEPA برای حفظ یک محیط کاری بدون ذرات استفاده می‌کنند. یک نور UV برای دناتوره کردن مواد ژنتیکی (DNA، RNA، و غیره) و ایجاد آلودگی ثانویه ضروری است.
  • هودهای کشت بافت برای کاربردهایی که نیاز به محافظت از محصول دارند، مانند آماده سازی صفحه رسانه یا نگهداری کشت بافت مناسب هستند. هوا قبل از اینکه از فیلتر HEPA کشیده شود، از طریق یک پیش فیلتر واقع در بالای نیمکت تمیز به داخل کشیده می شود.
  • در یک هود تمیز عمودی ، هوای آرام به صورت عمودی بر روی منطقه کار پخش می شود. در یک هود تمیز افقی ، هوای آرام به صورت افقی به سمت اپراتور پخش می شود. در هر دو مورد، جریان آرام یک منطقه کاری بدون ذرات را فراهم می کند.

(توجه داشته باشید که برخی از دسته‌بندی‌های تجهیزات آزمایشگاهی، مانند هودهای کلاس I با بافل‌های سوراخ‌دار یا هودهای شیمی با کارایی بالا، از جریان آرامی استفاده می‌کنند .

بنابراین، جریان هوای منطقه ای چیست؟

جریان هوای منطقه ای واقعاً آرام نیست. جریان هوای منطقه‌ای زمانی استفاده می‌شود که تجهیزات نتوانند به تمام حفاظت مورد نیاز هودهای میکروبی کلاس 2 با جریان هوای آرام استاندارد دست یابند. هر منطقه یا ستون جریان هوا تعریف شده است و محدوده خاص خود را در سرعت هوا دارد. این اجازه می دهد تا ستون های هوای مانع با سرعت بالاتر به عنوان یک راه حل مهندسی برای تجهیزاتی که در غیر این صورت دارای رتبه بندی ضعیفی برای مهار یا محافظت از محصول هستند، استفاده شود.

جریان هوای آرام با جریان رقیق سازی چه تفاوتی دارد؟

جریان رقیق سازی با جریان هوای آرام یکسان نیست. اصل جریان رقیق سازی در تجهیزاتی مانند جعبه های دستکش فیلتر شده استفاده می شود. در این موارد، هوای فیلتر شده با HEPA با آلاینده‌های موجود در هوای داخل جعبه دستکش مخلوط شده و رقیق می‌شود و آن آلاینده‌ها از طریق یک سیستم اگزوز فیلتر شده حذف می‌شوند. پس از مهر و موم شدن منبع آلودگی، نرخ رقت – یا تغییرات هوا در دقیقه – تعیین می کند که چقدر باید قبل از اینکه مواد از محفظه اصلی خارج شوند، سپری شود.

جریان آشفته چیست؟

در حالی که جریان آرام هوا به کاهش تلاطم کمک می کند، جریان متلاطم با ایجاد چرخش های ناخواسته هوا که ذرات را به طور تصادفی روی سطوح داخل یک محفظه قرار می دهد، آن را تشویق می کند. جریان آشفته می تواند برای کارهایی که به محیطی عاری از گرد و غبار نیاز دارد مختل شود و می تواند منجر به آلودگی شود. انسدادها، مانند اقلامی که در داخل محفظه ها باقی می مانند، می توانند این آشفتگی ناخواسته را ایجاد کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
جریان آرام به عنوان جریان هوایی تعریف می شود که در آن کل بدنه هوا در یک فضای تعیین شده از نظر سرعت و جهت یکنواخت است.
هودهای میکروبی کلاس2 و هود های میکروبی بیولوژیکی نمونه های رایج هودهای جریان آرام هستند.
جریان هوای منطقه‌ای زمانی استفاده می‌شود که تجهیزات نتوانند به تمام حفاظت مورد نیاز هودهای میکروبی کلاس 2 با جریان هوای آرام استاندارد دست یابند

جریان رقیق سازی با جریان هوای آرام یکسان نیست. اصل جریان رقیق سازی در تجهیزاتی مانند جعبه های دستکش فیلتر شده استفاده می شود. در این موارد، هوای فیلتر شده با HEPA با آلاینده‌های موجود در هوای داخل جعبه دستکش مخلوط شده و رقیق می‌شود و آن آلاینده‌ها از طریق یک سیستم اگزوز فیلتر شده حذف می‌شوند. پس از مهر و موم شدن منبع آلودگی، نرخ رقت - یا تغییرات هوا در دقیقه - تعیین می کند که چقدر باید قبل از اینکه مواد از محفظه اصلی خارج شوند، سپری شود.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها