• تاریخ انتشار: 16 مهر 1401
انکوباتور

انکوباتور، محفظه ای عایق که در آن دما، رطوبت و سایر شرایط محیطی را می توان در سطوح بهینه برای رشد، جوجه کشی یا تولید مثل تنظیم کرد. سه نوع اصلی انکوباتور وجود دارد: جوجه کشی طیور، انکوباتور نوزاد و انکوباتور باکتریولوژیک.

 

از دستگاه های جوجه کشی طیور برای گرم نگه داشتن تخم های بارور شده جوجه ها تا زمانی که آماده جوجه کشی شوند استفاده می شود. اینها قدیمی ترین نوع انکوباتورها هستند. اتاق هایی که با آتش گرم می شدند توسط مصریان باستان و چینی ها برای جوجه کشی از تخم مرغ استفاده می شد و انکوباتورهای بعدی از لامپ های نفت سفید برای گرم کردن هوا یا آب در مجاورت تخم ها استفاده می کردند. انکوباتورهای مدرن اتاق هایی هستند که با برق گرم می شوند. پنکه های برقی بزرگ هوا را برای حفظ دمای یکنواخت به گردش در می آورند و تخم ها حداقل هشت بار در روز به طور خودکار چرخانده می شوند. انکوباتورهای تجاری بزرگتر ممکن است تا 75000 تخم را در یک زمان نگهداری کنند.

 

انکوباتورهای نوزاد برای فراهم کردن محیطی گرم برای نوزادانی که نارس به دنیا می آیند یا سایر نوزادانی که قادر به حفظ دمای طبیعی بدن نیستند استفاده می شود. دستگاه انکوباتور نوزاد یک جعبه نسبتا کوچک با دیواره های شیشه ای است که ممکن است سوراخ هایی با دستکش های لاستیکی بلند داشته باشد که از طریق آن پرستاران می توانند نوزاد را اداره کرده و از آنها مراقبت کنند. اکثر دستگاه‌های انکوباتور نوزاد مجهز به دستگاه‌های خاصی هستند که می‌توانند غلظت اکسیژن را در داخل انکوباتور کنترل کنند. این امر ضروری است، زیرا برخی از نوزادان به دلیل بیماری های خاصی که ممکن است داشته باشند، به مقادیر بیشتر یا کمتر اکسیژن نیاز دارند. دستگاه انکوباتور نوزاد همچنین رطوبت داخل محفظه را تنظیم می کند.

 

انکوباتورهای باکتریولوژیکی محیطی کنترل شده را برای ترویج رشد باکتری ها یا سایر میکروارگانیسم ها در محیط های کشت مختلف فراهم می کنند. آنها محفظه های عایق بندی شده ای هستند که برای حفظ دمای ثابت به صورت ترموستاتیک تنظیم می شوند. هوای گرم روی قفسه‌ها یا قفسه‌های حاوی ظروف پتری، فلاسک‌ها یا سایر محیط‌های کشت به گردش در می‌آید. در پزشکی، از چنین انکوباتورها برای شناسایی میکروارگانیسم های بیماری زا که از بیماران گرفته می شود استفاده می شود. نمونه‌ای از خون، خلط، مخاط یا سایر ترشحات بیمار در محیط کشت داخل انکوباتور قرار داده می‌شود و پس از تکثیر میکروارگانیسم‌های موجود در نمونه، با اطمینان بیشتری می‌توان آنها را شناسایی کرد. انکوباتورهای باکتریولوژیک همچنین در میکروبیولوژی و بیوشیمی، در صنایع لبنی و سایر صنایع غذایی و در تصفیه خانه های آب و فاضلاب استفاده می شوند.

5/5 - (1 امتیاز)
انکوباتور، محفظه ای عایق که در آن دما، رطوبت و سایر شرایط محیطی را می توان در سطوح بهینه برای رشد، جوجه ریزی یا تولید مثل تنظیم کرد. سه نوع انکوباتور اصلی وجود دارد: جوجه کشی طیور، انکوباتور نوزاد و انکوباتور باکتریولوژیک.
یک دستگاه انکوباتور جوجه کشی به گونه ای طراحی شده است که فضای ایمن و کنترل شده را برای زندگی نوزادان در حین رشد اندام های حیاتی آنها فراهم کند. برخلاف یک حوضچه ساده، انکوباتور محیطی را فراهم می‌کند که می‌توان آن را تنظیم کرد تا دمای ایده‌آل و همچنین مقدار کامل اکسیژن، رطوبت و نور را فراهم کند.
به عنوان مثال، یک انکوباتور با بودجه یک بیمارستان به دنبال شرکت هایی در صنعت پزشکی یا دارویی می گردد. بخش های رایج انکوباتور شامل توسعه نرم افزار و خدمات حرفه ای است. برنامه های دیگر به دنبال جمعیت عمومی از شرکت ها در بسیاری از صنایع هستند
دی اکسید کربن دی اکسید کربن در انکوباتورها برای حفظ pH در کشت سلولی استفاده می شود. همراه با حفظ درجه حرارت و رطوبت ثابت، بسته به کاربرد و فرهنگ، CO2 معمولا بین 3-7٪ نگه داشته می شود.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها