• تاریخ انتشار: 16 تیر 1401
یخچال آزمایشگاهی

وقتی صحبت از یک واحد ذخیره سازی سرد می شود، نمی خواهید به کمتر از آن بسنده کنید. یخچال یا فریزر آزمایشگاهی درجه دارویی یکی از مهم ترین بخش های آزمایشگاه شماست. کنترل و نظارت دقیق دما، عایق بندی ایمن و سیستم های هشدار، و سایر ویژگی ها این تجهیزات را بسیار مهم تر از یخچال یا فریزر خانگی معمولی شما می کند.

با این حال، همه واحدهای سردخانه یکسان نیستند. هر آزمایشگاهی نیازهای خاص خود را دارد، به این معنی که شما باید یخچال پزشکی را برای مطابقت با چیدمان، مواد و فرآیندهای خاص خود پیدا کنید.

یخچال آزمایشگاهی مناسب می‌تواند آزمایشگاه شما را با حفظ محصولات و مواد شما، حفظ موجودی ایمن و سازمان‌دهی شده و آسان‌تر کردن کار کارمندان شما، تا حد امکان مقرون به صرفه کند.

هنگامی که زمان خرید یک واحد سردخانه برای آزمایشگاه خود فرا می رسد – یا جایگزین قدیمی خود می کنید – بهترین گزینه را با این لیست از مواردی که هنگام خرید یخچال آزمایشگاهی باید در نظر بگیرید، انتخاب کنید.

در یخچال آزمایشگاهی چه چیزی را ذخیره می کنید؟

اگرچه ممکن است این سوال بدیهی به نظر برسد، اما این اولین چیزی است که هنگام خرید یخچال آزمایشگاهی باید از خود بپرسید. برای نگهداری در سردخانه به چه نوع موادی نیاز دارید؟ اگر آزمایشگاه پزشکی شما با واکسن کار می کند، به واحدی کاملاً متفاوت از آزمایشگاهی که خون و پلاسما را ذخیره می کند نیاز دارید.

تولید کنندگان یخچال و فریزرهای خاصی را برای قرار دادن مواد خاصی طراحی می کنند. اگر قصد دارید واکسن، خون و پلاسما یا لوازم دارویی را ذخیره کنید، مطمئن شوید که واحدی را انتخاب کنید که دقیقاً با آنچه نیاز دارید انتخاب کنید.

این به شما کمک می کند تا از کنترل دما، امنیت و سایر ویژگی های مورد نیاز برای مواد خاص خود اطمینان حاصل کنید. همچنین باید از خود بپرسید که آیا به یک واحد نسوز یا مقاوم در برابر جرقه نیاز دارید.

اگر آزمایشگاه شما با مواد قابل اشتعال کار می کند، یخچال یا فریزر نسوز بدون هیچ منبع اشتعال کار می کند و نگهداری این محصولات را برای شما بسیار ایمن تر می کند.

محدوده دما در یخچال آزمایشگاهی

علاوه بر این که آزمایشگاه شما چه نوع موادی را ذخیره می کند، لازم است دمای مورد نیاز برای هر یک از آن مواد را نیز در نظر بگیرید. این به شما کمک می کند تا نوع مناسب واحد سردخانه را انتخاب کنید.

آیا یک یخچال استاندارد آزمایشگاهی برای شما کار می کند یا به فریزر با دمای پایین نیاز دارید؟ چهار نوع اصلی سردخانه برای مطابقت با نیاز شما وجود دارد. یخچال های استاندارد درجه دارویی معمولاً بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد کار می کنند.

فریزرهای آزمایشگاهی در حدود -10 تا -25 درجه سانتیگراد کار می کنند. فریزرهای با دمای پایین می توانند مواد را در دمای -45 درجه سانتیگراد ذخیره کنند. در نهایت، فریزرهای بسیار کم وجود دارند که از -50 تا -86 درجه سانتیگراد  کار می کنند.

قبل از خرید یک واحد سردخانه، مشخصات آن و همچنین مواد مورد نیاز خود را مجدداً بررسی کنید تا بتوانید مطمئن شوید که یخچال یا فریزر مناسب برای این کار دارید.

فضای ذخیره سازی

بعدی در لیست مواردی که هنگام خرید یخچال آزمایشگاهی باید در نظر بگیرید، میزان فضای مورد نیاز شما است. هم به فضای داخلی و هم به ابعاد خارجی فکر کنید. شما می‌خواهید مطمئن شوید که فضای ذخیره‌سازی کافی برای همه مواد حساس به دما در آزمایشگاه خود دارید، اما همچنین باید مطمئن شوید که دستگاه در محل شما قرار می‌گیرد.

خوشبختانه شما چند گزینه دارید. اگر آزمایشگاه کوچکتری دارید که با موجودی انبوه کار نمی کند، می توانید یک واحد زیر پیشخوان یا رومیزی کوتاهتر انتخاب کنید. برای آزمایشگاه‌های بزرگ‌تر، یخچال‌های دو یا سه دری می‌توانند فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز برای همه مواد را در اختیار شما قرار دهند.

یخچال بیش از حد پر می تواند منجر به تصادفات و مواد آسیب دیده شود، بنابراین شما هرگز نمی خواهید فضای واحد خود را خالی کنید. از سوی دیگر، داشتن فضای بیش از حد می تواند هزینه و انرژی غیر ضروری زیادی را برای آزمایشگاه شما به همراه داشته باشد.

قبل از تصمیم گیری نهایی، مطمئن شوید که نیازهای موجودی خود را به دقت بررسی کرده اید.

طرح بندی آزمایشگاه شما

در حالی که به اندازه آزمایشگاه خود توجه می کنید، باید در مورد چیدمان تأسیسات نیز فکر کنید. یخچال یا فریزر آزمایشگاهی جدید خود را کجا قرار می دهید؟ مطمئن شوید که به الزامات تهویه دستگاه نیز توجه کرده اید.

اگر یک واحد مستقل را انتخاب کنید، به فضایی در طرفین و بالای دستگاه نیاز دارید تا هوا به گردش درآید. الزامات ترخیص کالا را نیز بررسی کنید. واحد سردخانه جدید شما ممکن است به فضایی در پشت، کنار یا بالای آن نیاز داشته باشد تا کویل ها و سایر اجزای آن بتوانند ایمن بنشینند.

اگر قبل از خرید، مکانی را برای واحد خود در نظر بگیرید، به نصب آسان و مکانی امن برای اقامت تجهیزات جدید خود کمک می کنید.

سازمان درونی

همچنین باید به خاطر داشته باشید که شما و کارکنانتان در داخل و اطراف یخچال آزمایشگاه چگونه کار خواهید کرد. بسیاری از واحدها دارای لوازم جانبی هستند که سازماندهی و دسترسی را برای تیم شما بسیار آسان می کند.

در نظر بگیرید که واحدهای قفسه بندی چگونه هستند. آیا یخچال دارای قفسه بندی اضافی است؟ قفسه ها از چه چیزی ساخته شده اند؟ قفسه های شیشه ای تمیز کردن داخلی دستگاه را آسان تر می کند، اما می تواند جریان هوا را در یخچال مختل کند. قفسه های پلاستیکی، سوراخ دار یا سیمی با گردش دستگاه بهتر کار می کنند تا مواد شما را در دمای ثابت نگه دارند.

محل نگهداری درب را نیز در نظر بگیرید. اگرچه ممکن است فضای اضافی برای مواد شما فراهم کند، اما هر بار که دستگاه را باز می کنید، هر چیزی که در درب ذخیره می شود، بیشتر در معرض هوای بیرون قرار می گیرد.

به چه نوع امنیت نیاز دارید؟

اگر برای نگهداری مواد در دمای مناسب به یخچال آزمایشگاهی یا فریزر آزمایشگاهی خود متکی هستید، اگر برق قطع شود، کارمندی درب واحد را باز بگذارد یا اشتباهات دیگری رخ دهد چه اتفاقی می‌افتد؟ واحد سردخانه شما باید امنیت و همچنین تنظیم دما را ارائه دهد.

به ویژگی‌هایی مانند درب‌ها، قفل‌ها، و تنظیم خنک‌کننده سریع نگاه کنید تا هر زمان که در را باز و بسته می‌کنید، دستگاه را به دمای مناسب خود برگردانید. بسیاری از واحدها همچنین دارای سیستم های هشدار هستند که به شما در مورد نوسانات دما هشدار می دهند.

همچنین باید واحدهایی با نمایشگرهای دمای خارجی و سایر ویژگی‌هایی را در نظر بگیرید که به شما امکان می‌دهند بدون باز کردن درب و ایجاد اختلال در محیط داخلی، مواد خود را پیگیری کنید.

در نهایت، به گزینه های برق پشتیبان نگاه کنید تا در مواقع قطع برق یا سایر موارد اضطراری یخچال خود را روشن نگه دارید.

آزمایشگاه شما شایسته یک یخچال یا فریزر است که تمام نیازهای شما را برآورده کند. از تامین کنندگان یخچال دارویی خرید کنید که امروز با بازدید از شرکت نور صنعت تجهیز فردوس ارزش هر پنی را دارند.

ما مشخصات و ویژگی‌هایی را داریم که شما برای محافظت از موادتان، نگه‌داشتن موجودی سازمان‌یافته، و تا حد امکان سازنده و مقرون‌به‌صرفه آزمایشگاه شما نیاز دارید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هستی آریا شیمی
هستی آریا شیمی
1 سال قبل

عالی است
ممنون

Website-Manager
Website-Manager
1 سال قبل

متشکرم
خواهش میکنم