• تاریخ انتشار: 4 اردیبهشت 1401
فیلترباکس

فیلترباکس چیست؟

فیلترباکس یک سیستم و مجموعه از تجهیزات ورودی و خروجی هو از آخرین انشعاب هوا است. تمامی دریچه ها چه ورودی و چه خروجی و چه دریچه های برگشت باید طوری هوابندی شوند که بدون درز باشند. دریچه های ورودی فیلترباکس قادرند که هوا را در مسیر درست هدایت کنند و در کلین روم پخش کنند. معمولا در اتاق تمیز فیلترباکس ها از فیلتر هپا استفاده می کنند. جنس فیلترباکس معمولا از گالوانیزه با رنگ الکترواستاتیک و یا استنلس استیل است.

فیلترباکس

کاربرد فبلترباکس در اتاق تمیز

از فن فیلترباکس در زمینه کاهش صدا تعبیه چند ورودی یا خروجی هوا یا تمیز کننده هوا مورد استفاده قرار می گیرد. بیشترین کاربرد فیلترباکس در صنایع مختلف است. در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

  • صنایع شیمیایی
  • دارویی
  • صنایع بیوتکنولوژی
  • غذایی
  • صنایع میکرو الکترونیک
  • تجهیزات پزشکی
  • مراکز درمانی و بیمارستان ها
  • آزمایشگاه ها
  • مراکز تحقیقاتی

باکس های تولید شده باید حتما استاندارد بوده و کاملا هوابند باشد و هیچ گونه نشتی نداشته باشد. معمولا هم از فیلتر هپا و یا اولپا استفاده می شود.

باکس های تولیدی باید دارای یک یا چند داکت خروجی بوده و دارای یک باکس فلزی است که نشیمن گاه فیلتر هپا و اولپا هم می باشد.

 

نکاتی درباره کمفیل باکس ها

از با اهمیت ترین موضوع در کاربرد فیلترباکس انتخاب یک فیلتر مناسب است. اگر برای اتاق تمیز باشد هم با توجه به تمیزی و حساسیت اتاق تمیز انتخاب می شود. جاهایی مثل اتاق عمل که نیازمند فیلترینگ مخصوص و ویژه ای هستند باید دقت عمل کافی را در انتخاب فیلتر داشته باشید. ورودی داکت هوای کمفیل باکس می تواند به دمپر تنظیم هوای دستی و یا برقی مجهز باشد. کاربرد اصلی فیلترباکس با توجه به خصوصیاتش را اصلی رسیدن به هوای تمیز در مکان های حساس است.

 

اندازه و ابعاد فیلترباکس

فیلتر باکس ها دارای 12 سایز مختلف برای مقاطع مورد استفاده و کاربرد فیلترباکس تهیه می شوند. اندازه و ابعاد فیلترباکس بر اساس استاندارد فیلترهای هپا و الپا ساخته می شوند.

اجزای تشکیل دهنده فیلترباکس

1- پلونیوم باکس

بدنه فیلترباکس دارای یک جعبه از باکس هوا است که از جنس ورق استیل و یا ورق گالوانیزه با پوشش رنگ کوره ای است. نوعی باکس اختلاط هوا است که می توان با توجه به مدل طراحی هوا را به صورت لایه ای و یکنواخت توزیع کرد.

2- فیلتر

فیلترها برای تعبیه هوای اتاق نصب می شوند و هر چند دقیقه هوای اتاق از این فیلترها می گذرد و پاک و تصفیه می شود. این فیلترها در نوع مختلف وجود دارند. رایج ترین نوع آن فیلتر هپا است. این فیلتر کارایی بالایی در حذف آلاینده ها دارند.

تمام هوای تحویل داده شده به یک اتاق تمیز از فیلترهای HEPA عبور می کند و در برخی موارد در مواردی که عملکرد تمیزکاری دقیق لازم باشد، از فیلترهای آلپا استفاده می شود. پرسنلی که برای کار در اتاق های تمیز انتخاب شده اند، در تئوری کنترل آلودگی تحت آموزش های گسترده ای قرار می گیرند.

فیلتر هپا از الیاف در هم پیچیده از جنس پشم شیشه تشکیل شده است. قطر این فیلتر در حدود نیم میکرون تا 2 میکرون است. از عوامل موثر بر عملکرد این نوع فیلتر، ضخامت فیلتر، قطر فیبرها و سرعت عبور هوا است.

3- دیفیوزر سقفی

توزیع مناسب هوا با دیفیوزر سقفی انجام می شود. در دهانه خروجی فیلترباکس قرار می گیرد. اسم دیگر دیفیوزر سقفی دریچه خورشیدی است.

نام دریچه خورشیدی با الهام از پرتوهای خورشید گرفته شده است. از پرتاب هوا به صورت افقی و عمودی یا همگن جلوگیری می کند. هوا به صورت چرخشی است. با فشار و فشار معقول هوای فیلتر شده را به همه نقاط محیط وارد می کند.

نصب دریچه خورشیدی هم می تواند ثابت باشد و هم می تواند متحرک باشد. به صورت ثابت روی سقف یا دیوار و به صورت درب باز شونده به طور متحرک نصب می شود.

 

4- اندازه و ابعاد فیلترباکس

فن فیلترباکس دستگاهی است که وظیفه اگزاست هوای محیط و اختلاط هوا را برعهده دارد. فن فیلتر باکس در دو نوع است. یک نوع فن فیلترباکس معمولی و دیگری فن فیلتر باکس سایلنت است.

5- داکت ورود یا خروج هوا

در بالا یا بدنه فیلترباکس تعبیه می شود. وظیفه ورود یا خروج هوا به داکت اصلی بر عهده داکت ورود یا خروج هوا است.

 

با اهمیت ترین موضوع در کاربرد فیلترباکس انتخاب یک فیلتر مناسب است. انواعی از فیلترها وجود دارد که بر اساس کاربرد فیلترباکس مورد استفاده قرار می گیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
  1. پلونیوم باکس
  2. فیلتر
  3. دیفیوزر سقفی
  4. فن فیلترباکس
  5. داکت ورود و خروج هوا
  1. صنایع شیمیایی
  2. دارویی
  3. صنایع بیوتکنولوژی
  4. غذایی
  5. صنایع میکرو الکترونیک
  6. تجهیزات پزشکی
  7. مراکز درمانی و بیمارستانی ها
  8. آزمایشگاه ها
  9. مراکز تحقیقاتی

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها