• تاریخ انتشار: 16 تیر 1401
هود شیمی

ارتقاء هودهای شیمی را در پاسخ به تغییرات فضا، پرسنل و گردش کار بهینه می کند

این اولین مسئولیت و صلاحدید محقق علمی است که یک لایه محافظ بین خود و خطرات شیمیایی با استفاده از تجهیزات حفاظت فردی مناسب (PPE) ایجاد کند. با این حال، هودهای  شیمی آزمایشگاهی یک سد ایمنی، مکانیکی و جوی قوی‌تر و کمی در برابر بخارات، پودرها و نشت‌های سمی ایجاد می‌کند. به جای بدیهی گرفتن هود شیمی– که ظاهراً از دوران باستان در آزمایشگاه زندگی می کرد – باید عمیقاً به هود اهمیت داد و آن را به عنوان یک شریک سازگار در کاهش خطر در نظر گرفت. به این ترتیب، اجزای منفرد مهمی وجود دارند که باید به‌عنوان بخش‌هایی از یک کل به درستی و پیوسته عمل کنند، و می‌توانند برای بازیابی یا بهبود عملکرد، مبادله یا ارتقا داده شوند.

محققان و مدیران آزمایشگاه باید برای ارتقا یا جایگزینی سیستم‌های هود برنامه‌ریزی کنند که مشخص شود باید فضای آزمایشگاهی یا تغییرات پرسنل را در خود جای دهند. تعویض و تعمیرات اساسی سیستم هود مخصوصاً زمانی ضروری است که ماهیت کاربرد کلی به نوع و درجه جدیدی از جریان کار شیمیایی تغییر کند.

به گفته کیسی فولمر، متخصص محصولات هودهای شیمی در Labconco، “طرح بهداشت شیمیایی خاص ساختمان رویه های عملیاتی استاندارد را مشخص می کند … و اینکه آیا می توان آنها را برای تطبیق تجهیزات هود جدید، به خصوص اگر نیاز به تغییر در جریان هوا داشته باشد یا خیر.” در سطح تک تک اجزا، رایج‌ترین انگیزه برای جایگزینی «استفاده نادرست از مواد یا خود هود است، مانند زمانی که اگزوز خاموش می‌شود در حالی که مواد خورنده هنوز وجود دارد، یا از موادی استفاده می‌شود که با هود یا دمنده ناسازگار هستند. “

کابینت و سطح کار

در درجه اول، یک هود شیمی تا حدودی یک جعبه مرتفع است، البته با برخی اخطارها. شاید مهم‌ترین نکته این باشد که وقتی ارسی بلند می‌شود (یا باز می‌شود)، کابینت کار باید بتواند سرعت هوای عمودی ایمن یا سرعت صورت را در صفحه فرضی که رابط بین کارگر و سطح کار را مشخص می‌کند، حفظ کند. سرعت چهره با جریان حجمی هوا که باید در داخل هود استفاده شود تا بخارات را قبل از مجرا شدن و تخلیه آنها در خود نگه دارد، مرتبط است. اگرچه سرعت های صورت در ارتفاع 50 درصد ارسی اغلب از 100 فریم در دقیقه فراتر می رود، برخی از کابینت های مدرن با کارایی بالا اکنون می توانند با خیال راحت با سرعت های پایین تا 40 فریم در دقیقه کار کنند، که با به حداقل رساندن جریان حجمی باعث صرفه جویی در انرژی و هزینه می شود.

علاوه بر بهبود در جریان هوا، عملکرد و تأثیرات محیطی، سطوح کابینت کار به گونه‌ای تکامل یافته‌اند که اقدامات سختگیرانه در برابر خوردگی و تخریب را برآورده می‌کنند و از آن فراتر می‌روند و امکان تمیز کردن یا شستشو را فراهم می‌کنند. سطوح استاندارد کابینت اغلب از ساختار فایبر گلاس بدون درز تشکیل شده است تا از تجمع پودرها و ورود بخارات خورنده به شکاف هایی که به سختی تمیز می شوند، محافظت می کند. علاوه بر این، درج های متحرک ساخته شده از رزین کامپوزیت یا اپوکسی می توانند به مهار و تمیز کردن کمک کنند.

اصلاحات برای گردش کار شیمیایی مختلف

جریان‌های کاری شیمیایی خاص تغییرات طراحی را در اندازه، شکل، مواد و تجهیزات یکپارچه کابینت ایجاد کرده است. آشناترین و در همه جا طراحی ها هودهای شیمی کانالی ایستاده یا رومیزی است که بخارات را از طریق HVAC ساختمان خارج می کند. و هودهای شیمی  قابل حمل فیلتر شده، با فیلترهای مولکولی کارآمد که هوای تمیز را به آزمایشگاه باز می گرداند. چندین نوع تخصصی دیگر نیز وجود دارد که هر کدام مواد و اجزای مربوط به خود را دارند. هودهای تقطیر و کف نصب شده، که در سنجش فرمولاسیون دارویی رایج هستند، حاوی فضاهای کابینت داخلی بلند برای تجهیزات بزرگ، اغلب با ظرفیت پیاده‌روی هستند، اگرچه کاربر همیشه باید بیرون بماند. هودهای هضم اسیدی اغلب توسط محققین برای شناسایی ترکیبات عنصری آلیاژها استفاده می شود. و کابینت های آنها معمولاً به جای فایبرگلاس یا فولاد حاوی آسترهای پلی وینیل کلرید هستند تا از اچ شدن اسید جلوگیری شود. هودهای رادیوایزوتوپ حاوی محافظ سربی داخلی و گوشه های بدون درز هستند تا امکان پاکسازی کامل معرف و دفع مناسب را فراهم کنند. در نهایت، یک طراحی هود خاص فقط برای کار با اسید پرکلریک وجود دارد که جرقه و اصطکاک را برای کاهش خطرات انفجار کاهش می‌دهد و حاوی آسترهای مقاوم در برابر اسید با سیستم شستشوی یکپارچه است.

نظارت بر ایمنی

چگونه می دانید که آیا سرعت صفحه کار برای جدا کردن بخارات از شما کافی است؟ اولین خط دفاعی، پایبندی دقیق به پارادایم های گواهی مجدد منظم است که از طریق افسران ایمنی شیمیایی برنامه ریزی شده است. این کار باعث می شود که هود مطابق با استانداردهای خود عمل کند و طول عمر آن را افزایش دهد. اما برای استفاده روزانه، یک مانیتور خارجی یک عنصر جدایی ناپذیر در یک سیستم هود جدید یا یک ارتقاء کلیدی در یک سیستم موجود است. دستگاه‌های مانیتورینگ معاصر می‌توانند از طریق سنسورهای دیواره جانبی که جریان هوای تمیز محیط را اندازه‌گیری می‌کنند، و سنسورهای خطی یا کاوشگر که سرعت درون مجرای خروجی هوای خروجی از هود را تشخیص می‌دهند، کار کنند. هشدارها از طریق اعلان‌های مبتنی بر برنامه‌های دیداری، شنیداری و از راه دور، هنگام به خطر افتادن سرعت صورت یا مجرا به کاربران اطلاع می‌دهند.

دمنده ها و مجاری

مشابه سرعت صورت در صفحه ارسی، یک هود ایمن باید سرعت مجرای آستانه ای را حفظ کند تا بخارها را به اندازه کافی از هود خارج کند و آنها را از طریق سیستم های ساختمانی به بیرون هدایت کند. این امر مستلزم همزیستی بین ظرفیت هود، اندازه دمنده و طرح مجرای برای بهینه سازی جریان هوا متناسب با اندازه و نوع هود است. یک دمنده ضعیف که یک کابینت بزرگ را خسته می کند، بخارها را به اندازه کافی دفع نمی کند، در حالی که یک دمنده قوی می تواند به طور بالقوه سیستم مجرای را تحت الشعاع قرار دهد و در جریان هوای کابینت آشفتگی ایجاد کند و سرعت مجرا و صورت را به خطر بیندازد.

ترکیبی از قطر مجرا، تعداد و زاویه خمیدگی آرنج، همراه با اندازه کابینت و ارتفاع ارسی کاری، برای تعیین اندازه مناسب دمنده توطئه می کنند. علاوه بر این، مواد ساختمانی دمنده باید با دقت در جریان کار شیمیایی، در هماهنگی با استانداردهای ایجاد شده توسط انجمن حرکت و کنترل هوا، همکاری شود. برای محافظت در برابر احتراق، دمنده ها اغلب از پروانه های پلی پروپیلنی بدون جرقه و موتورهای محصور شده ضد انفجار و خنک شونده با فن استفاده می کنند. جریان کار اسیدی و آزمایشگاه‌های نزدیک به مناطق ساحلی با غلظت نمک بالا اغلب به مواد دمنده مقاوم در برابر خوردگی مانند PVC یا پلاستیک تقویت‌شده با فایبرگلاس نیاز دارند.

در تمام تکرارهای ممکن از هودهای شیمی  و اجزای مرتبط، تعداد زیادی از کدها و استانداردهایی که به طور مستقل بر هر قسمت حاکم است، می تواند بسیار زیاد باشد. با این حال، همانطور که فولمر توضیح می‌دهد، استاندارد ANSI Z9.5 برای تهویه آزمایشگاهی، که جامع است، «با هر گونه کد ساختمانی محلی جایگزین شده است». بسته به نیاز محقق و ظرفیت ساختمان، گزینه بخور مناسب همیشه در دسترس است.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها