• تاریخ انتشار: 2 آبان 1398

هود میکروبی ( هود لامینار) چیست و در چه آزمایشگاه هایی کاربرد دارد؟

حفاظت از نمونه های آزمایشگاهی در اتاق های کشت و محیط های آزمایشگاه از اهمیت خاصی برخوردار است. کاربرد هود میکروبی یا هود های لامینار به عنوان یکی از تجهیزات مناسب جهت خارج نمودن عوامل ارگانیک از محیط های آزمایشگاه، تهویه ی کلیه ی ذرات معلق در هوا و تصفیه ی هوای آزمایشگاه نقش موثری دارد.
هود لامینار به شکل یک کابین و میز کاملا استریل شده است. که با عبور هوای پر فشار سطح داخل هود از هر گونه میکروب و آلودگی تمیز می شود. این عبور هوا از طریق یک فن بر روی فیلتر هپا ۹۹/۹۹۷ انجام می گردد‌.

ذرات معلق هوا مسلما حاوی قارچ، باکتری و ذرات گرد و غبار است. در نتیجه با این عملکرد هود لامینار، محفظه ی داخل هود عاری از این آلودگی می شود.
محیط استریل هودهای لامینار باعث شده است تا برای آزمایشگاه های عمومی، بیمارستان ها، آزمایشگاه های دارویی و صنعتی نیز کاربرد داشته باشد.

ساختار هود میکروبی( هود لامینار) چگونه است؟

کابین بیرون آن از ورق آهنی با پوشش رنگ الکترواستاتیک صاف بوده تا مانع ورود هر گونه آلودگی شود. ساختار داخلی هود از ورق استیل ۳۰۴ طراحی میشود. تا کاربر به راحتی مانع جمع آوری باکتری ها شود . جریان هوایی که در زیر هود لامینار در حال عبور است بصورت یکنواخت در تمام سطح هود پخش می شود تا باز هم مانع ورود آلودگی شود. این دستگاه مجهز به یک پری فیلتر در قسمت ورودی هوای تازه است. که ذرات معلق در هوا را فیلتر می کند. و یک فیلتر هپای در قسمت خروجی دستگاه جهت خروج هوا نصب شده است و بدین شکل هوا کاملا تصفیه می شود.
دو نوع جریان هوا در هود های لامینار جریان دارند. جریان افقی که هوا بصورت افقی به سطحی هود جریان می یابد و جریان عمودی که هوا بصورت عمودی به سمت پایین در منطقه ی کار جریان می یابد.

تفاوت هود لامینار با هودهای آزمایشگاهی دیگر چیست؟

*جریان هوا در تمام سطح کابین هود یکنواخت و به سمت کف هود است.
* کابین این هود از شیشه یا فایبر گلس است که به دو حالت دستی یا برقی کنترل می شود.
* هوای خروجی این هود ها دارای فیلتر هپا است تا از ورود هر گونه آلودگی جلوگیری شود.
* این هود ها مجهز به لامپ u v جهت ضدعفونی کردن محیط است.
کارشناسان مجرب شرکت نور صنعت تجهیز با علم به اهمیت کاربرد این هود و با بهره مندی از دانش فنی خود هودهای لامینار را مطابق با استاندارد طراحی و تولید می کنند و حفظ محیط آزمایشگاه از آلودگی و حفاظت از اپراتور های پر تلاش آزمایشگاه از خطرات احتمالی در الویت مراحل طراحی و تولید شان قرار دارد.

کاربرد هود میکروبی

5/5 - (2 امتیاز)
هود لامینار یا هود میکروبی به عنوان یکی از تجهیزات آزمایشگاهی مناسب جهت خارج نمودن عوامل ارگانیک از محیط های آزمایشگاه، تهویه ی کلیه ی ذرات معلق در هوا و تصفیه ی هوای آزمایشگاه نقش مهمی دارد.
در هود لامینار یا هود میکروبی 2 نوع جریان وجود دارد، جریان افقی و جریان عمودی می باشد. افقی به صورت سطحی هود جریان دارد ولی عمودی به صورت پایین در منطقه کار جریان دارد.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نجمه دباغ
نجمه دباغ
2 سال قبل

بسیار عالی و کاربردی