• تاریخ انتشار: 8 اسفند 1398
نکات ایمنی یخچال و فریزر آزمایشگاهی

نکات ایمنی استفاده از یخچال آزمایشگاهی:

در خصوص نکات ایمنی استفاده از یخچال آزمایشگاهی می توان به خطرات احتمالی ناشی از یخچال و فریزرهای آزمایشگاهی که  شامل موارد زیر می باشد اشاره کرد:

  • بخارات حاصل از محتویات
  • حضور احتمالی مواد شیمیایی ناسازگار و ریختن آن

برای نگهداری مواد شیمیایی فقط باید از یخچال و فریزرهای مشخص شده برای آزمایشگاه استفاده کرد. این یخچال و فریزرها با فاکتورهای طراحی خاص مانند تارهای سنگین و فضای داخلی مقاوم در برابر خوردگی ساخته شده اند تا به کاهش خطر آتش سوزی یا انفجار در آزمایشگاه کمک کنند.

یخچال و فریزرهای استاندارد دارای فن های برقی و موتورهایی هستند که آنها را به منبع احتراق احتمالی بخارات قابل اشتعال تبدیل می کنند. مایعات قابل اشتعال را در یخچال نگهداری نکنید ، مگر اینکه برای چنین انبارداری تأیید شود. یخچال و فریزرهای مایع قابل اشتعال با قطعات تولید کننده جرقه در قسمت بیرونی طراحی شده اند تا از احتراق تصادفی جلوگیری شود. اگر یخچال و فریزر در داخل یک اتاق قابل اشتعال لازم است ، باید از یخچال ضد انفجار استفاده کنید.

همچنین باید از یخچال و فریزرهای یخ زده جلوگیری شود. بسیاری از آنها دارای زهکشی یا لوله یا سوراخی هستند که آب را حمل می کند و احتمالاً هرگونه مواد ریخته شده به ناحیه ای در نزدیکی فشرده سازی وجود دارد ، که ممکن است باعث ایجاد جرقه شود. بخاری های برقی که برای یخ زدایی کویل های انجماد استفاده می شوند نیز می توانند جرقه بزنند.

مواد مجاز جهت قراردادن در یخچال آزمایشگاهی:

فقط مواد شیمیایی باید در یخچال و فریزرهای مواد شیمیایی ذخیره شوند. یخچال و فریزرهای آزمایشگاهی نباید برای ذخیره یا آماده سازی مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرند. یخچال و فریزرها باید برای اهداف مورد نظرشان برچسب گذاری شوند. برچسب هایی با عنوان “هیچ غذایی یا نوشیدنی ای که در این یخچال نگهداری شود” یا “یخچال فقط برای مواد غذایی” از EHS با تماس با شماره 8-5294 در دسترس است.

کلیه مواد موجود در یخچال یا فریزرها باید دارای

  • محتویات
  • مالک
  • تاریخ دستیابی یا تهیه
  • ماهیت هر گونه خطر بالقوه

باشند. از آنجا که یخچال ها اغلب برای ذخیره مقادیر زیادی ویال های کوچک و لوله های آزمایش استفاده می شوند ، می توان از یک لیست خارج از یخچال استفاده کرد. برچسب ها و جوهرهایی که برای شناسایی مواد موجود در یخچال و فریزر ها استفاده می شود باید ضد آب باشند.

همه ظروف باید ترجیح داده شوند و ترجیحاً دارای درپوش باشند. ظروف را باید در ظروف ثانویه قرار داد ، یا باید از دیگ های صید استفاده کرد.

از دست دادن انرژی الکتریکی می تواند شرایط بسیار خطرناکی را ایجاد کند. بخارهای قابل اشتعال یا سمی ممکن است از یخچال و فریزرها آزاد شوند زیرا مواد شیمیایی گرم می شوند و / یا مواد واکنش پذیر خاصی ممکن است به محض گرم شدن باعث تجزیه انرژی شوند. برنامه ریزی فعال می تواند در صورت قطع قطع برق از از بین رفتن محصول و شرایط خطرناک جلوگیری کند. یخ خشک یا منبع تغذیه متناوب می تواند برای جلوگیری از گرم شدن محتویات یخچال و فریزر استفاده شود.

منبع: دانشگاه پرینستون

نکات ایمنی استفاده از یخچال آزمایشگاهی

5/5 - (1 امتیاز)
فقط مواد شیمیایی باید در یخچال و فریزر مواد شیمیایی ذخیره شوند. یخچال و فریزر آزمایشگاهی نباید برای ذخیره یا آماده سازی مواد غذایی مورد استفاده قرار گیرند.

دیدگاه شما

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها